لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

ژاپن با پرداخت وام بازسازی به عراق موافقت کرد


نوری المالکی، نخست وزیر عراق برای سفری چهار روزه در توکیو، پایتخت ژاپن به سر می برد.
نوری المالکی، نخست وزیر عراق برای سفری چهار روزه در توکیو، پایتخت ژاپن به سر می برد.

دولت ژاپن روز دوشنبه، نهم آوريل، با پرداخت ۸۶۲ ميليون دلار وام به عراق موافقت کرد.


گزارش های رسيده از توکيو حاکی است که دولت ژاپن اين وام را روز دوشنبه به هيات نمايندگان کابينه نوری المالکی، نخست وزير عراق، که هم اکنون برای گفت و گو با ژاپن در توکيو به سر می برد ارائه کرده است.


اين وام کم بهره عمدتا برای بازسازی و راه اندازی يکی از پالايشگاههای صادر کننده نفت عراق در بصره در نظر گرفته شده که از آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ ميلادی بدون استفاده مانده است.


علاوه بر اين پالايشگاه، بخش کشاورزی و تامين برق عراق نيز از جمله مواردی هستند که برای مصرف اين وام درازمدت نامزد شده اند.


آقای مالکی در اين ديدار ابتدا از سوی آکی هيتو و ميشيکو، امپراطور و ملکه ژاپن، مورد استقبال رسمی قرار گرفت و پس از آن با شخصيت های مختلف کشوری از جمله شينزو آبه، نخست وزير و فوميو کيوما، وزير دفاع ژاپن ديدار و گفت و گو کرد.


وی در باره هدف از اين سفر به خبرنگاران گفت: «من به ژاپن آمده ام تا از مشارکت اين کشور در عراق تشکر کنم.»


اين اولين سفر نخست وزير عراق به ژاپن و کره جنوبی است که هر دو از شرکای نزديک اقتصادی عراق به شمار می روند و برای بازسازی عراق پس از جنگ، نيروهای خود را به اين کشور اعزام کرده اند.


بر اساس توافق دو کشور عراق و ژاپن، اين وام ۸۶۲ ميليون دلاری با بهره بسيار پايين ۷۵ صدم درصدی در اختيار دولت عراق قرار می گيرد و در عرض چهل سال قابل برگشت است. در چارچوب اين توافقنامه، دولت عراق اولين قسط خود را ده سال ديگر می پردازد.


يکی از وزرای امور خارجه ژاپن در باره مشارکت کشورش در عراق گفت: «عراق در تامين نفت خام ژاپن از اهميت ويژه ای برخوردار است و برای ما مهم است که اين کشور به ثبات و امنيت در اين زمينه برسد.»


وی خاطر نشان کرد که ژاپن مايل است در پروژه های دراز مدت درعراق مشارکت داشته باشد.


ژاپن با آن که دومين قدرت اقتصادی دنياست منابع ذخاير طبيعی بسيار محدودی دارد و برای تامين نفت مورد نياز خود تقريبا بطور کامل به خاور ميانه وابسته است.


بنا به اظهارات اين مقام ارشد وزارت امور خارجه ژاپن، روابط تو کيو و بغداد تا به امروز بيشتر بر روی کمک های بشردوستانه و بازسازی کشور عراق متمرکز بوده اما ژاپن در نظر دارد با گسترش روابط خود با اين کشور به يکی از شرکای استراتژيک عراق در منطقه تبديل شود.


XS
SM
MD
LG