لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

ایران مانع عبور هواپیمای حامل نوری المالکی شد


هواپیمای حامل نخست وزیر عراق اجازه استفاده از فضای ایران را پیدا نکرد.
هواپیمای حامل نخست وزیر عراق اجازه استفاده از فضای ایران را پیدا نکرد.

جمهوری اسلامی ايران شنبه شب مانع از عبور هواپيمای نوری المالکی، نخست وزير عراق از فضای ايران شد.


براساس گزارش های رسيده، هواپيمای نخست وزير عراق که عازم توکيو، پايتخت ژاپن بود ساعت هشت و سی دقيقه شنبه شب وارد فضای ايران شد ولی به گفته مشاور آقای المالکی، « مقامات هواپيمايی ايران به طور ناگهانی به خلبان دستور دادند که برگردد.»


صديق الرکابی که همراه نخست وزير عراق در سفر دوره ای وی به ژاپن و کره جنوبی است گفته که « ما مجبور شديم که به سمت فرودگاه دوبی پرواز کرده و پس از سه ساعت معطلی سوار هواپيمای جديدی شويم.»


گزارش ها حاکيست که هواپيمای حامل نخست وزير عراق روز يکشنبه با تاخير وارد توکيو شد. توشی يوکی تاکاهاشی، يک مقام وزارت امور خارجه ژاپن گفته است که « ما دليل تاخير ايجاد شده را نمی دانيم اگرچه اخبار تاييد نشده ای از تغيير مسير هواپيما و حرکت آن از دوبی شنيده ايم که دليل آن نيز امتناع ايران از اجازه عبور هواپيمای حامل نخست وزير عراق بوده است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید برای پرواز هواپیمای نخست وزیر عراق در حریم هوایی ایران مجوز گرفته می شده که مراحل آن به موقع طی نشده است


آقای مالکی قرار است که در توکيو با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن ديدار کند و احتمال می رود که قراردادی ۷۰۰ ميليون دلاری برای اعطای وام به عراق در زمينه نفت و توليد برق به امضاء برساند.


ژاپن از جمله نيروهای ائتلافی در عراق است که ۶۰۰ نيرو را برای بازسازی عراق به اين کشور اعزام کرده است.


آقای المالکی از شيعيان عراقی نزديک به جمهوری اسلامی محسوب می شود که همزمان مورد حمايت ايالات متحده نيز قرار دارد.


وی از زمانی که به مقام نخست وزيری رسيده است به ايران سفر نکرده است. اين درحالی است که جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد عراقی در نوامبر گذشته به تهران رفت.


موضوع حمايت ايران از شيعيان تندرو در عراق يکی از موضوعات چالش برانگيز ميان واشينگتن و تهران است.


ايالات متحده بارها ايران را متهم کرده که با ارسال پول و اسلحه شورشيان عراقی را تجهيز می کند که عليه نيروهای آمريکايی و عراقی عمل کنند. اما ايران اين ادعاها را رد کرده و می گيود که خواهان ثبات در عراق است.


ارتش آمريکا در ژانويه گذشته برای اثبات دخالت ايران در امور داخلی عراق پنج ايرانی را در ساختمانی متعلق به جمهوری اسلامی در شهر اربيل کردستان بازداشت کرد و اعلام کرد که آنها وابسته به سپاه قدس هستند.


«مجوز نداشتند»


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز یکشنبه خود با خبرنگاران و در پاسخ به این پرسش که چرا ایران اجازه عبور هواپیمای نخست وزیر عراق را نداده، گفت:«این موضوع مربوط به مراحلی بوده که برای آن باید مجوز گرفته می شده و مراحل آن انجام نشده است.»


XS
SM
MD
LG