لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

«درباره ایران اطلاعات جمع آوری می کردیم»


یکی از ملوانان بریتانیایی بازداشت شده، پیش از دستگیری، گفته بود که ماموریت دارد درباره ایران اطلاعات جمع آوری کند.
یکی از ملوانان بریتانیایی بازداشت شده، پیش از دستگیری، گفته بود که ماموریت دارد درباره ایران اطلاعات جمع آوری کند.

کاپیتان گروه ۱۵ ملوان نظامی بریتانیا که به مدت ۱۳ روز در بازداشت ایران بودند، در گفت و گویی با یک شبکه خبری بریتانیایی، پیش از دستگیری اعلام کرده بود یکی از وظایف این گروه در خلیج فارس، جمع آوری اطلاعات درباره ایران است.


به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، این گفت و گو، پنج روز پیش از دستگیری کاپیتان کریس ایر، فرمانده دسته ۱۵ نفری ملوانان بریتانیایی و در نزدیکی محلی که آنها توسط نیروهای مرزی ایران بازداشت شدند، ضبط شده است.


شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در گزارش خود اعلام کرد، مصاحبه با کاپیتان کریس ایر را به این دلیل تا به حال پخش نکرده که برای آنها در زمانی که در ایران بازداشت بودند، مشکل یا خطری ایجاد نشود.


پس از پخش این گفت و گو با کریس ایر، که در زمان دستگیری و در ایران هم مقابل دوربین تلویزیون ظاهر شده بود و به ورود غیرمجاز به آب های ایران «اعتراف» کرده بود، واکنش هایی هم به این گزارش نشان داده شد.


کاپیتان کریس ایر، در گفت و گوی خود که پنج روز پیش از دستگیری انجام شده، به صراحت می گوید ضمن مراقبت از مرزهای آبی عراق و کنترل قایق های ماهیگیری، وظیفه داشته «اطلاعاتی درباره فعالیت های ایران» جمع آوری کند

«مهرداد خوانساری» دیپلمات سابق ایران در گفت و گو با اسکای نیوز، گفت: «اگر این گزارش در زمان بازداشت نیروهای بریتانیایی پخش می شد، اقدام ایران به دستگیری این افراد را توجیه می کرد.»


کاپیتان کریس ایر، در گفت و گوی خود که پنج روز پیش از دستگیری انجام شده، به صراحت می گوید ضمن مراقبت از مرزهای آبی عراق و کنترل قایق های ماهیگیری، وظیفه داشته «اطلاعاتی درباره فعالیت های ایران» جمع آوری کند.


وی در این گفت و گوی تلویزیونی می گوید: «ما در ماموریت های خود، قایق ها و کشتی ها را متوقف می کنیم و ضمن گفت و گو با آنها، بازرسی می کنیم تا مطمئن شویم در فعالیت های تروریستی، دخالت ندارند.»


وی در ادامه به ماموریت دوم خود اشاره کرده و می گوید: «ماموریت ما در وحله دوم، جمع آوری اطلاعات در باره فعالیت های ایران در منطقه است، چرا که در منطقه ای پرتنش با ایران قرار داریم.»


دس براون، وزیر دفاع بریتانیا در گفت و گو با اسکای نیوز و در واکنش به گفته های کریس ایر گفت: «جمع آوری اطلاعات برای محافظت از نیروهای ما انجام می شود که بسیار هم برای ما اهمیت دارد.»


وی در ادامه گفت: «تمامی عملیات مدرن نظامی، بر جمع آوری اطلاعات متمرکز است که ما هم این اصل را در عملیات خود در عراق لحاظ می کنیم.»


آقای براون گفت: «ما باید تا آن جایی که می شود درباره منطقه بدانیم و این از کارهای مهم ما در وظایف روزانه است و قطعنامه شورای امنیت که به ما اجازه حضور در عراق را داده، ما را مجاز می کند که درباره اطلاعات منطقه ای تحقیق و بررسی کنیم و به آن ها دسترسی داشته باشیم.»


کاپیتان کریس ایر، همچنین در گفت و گوی خود اظهار کرده که تا به حال چند بار با نیروهای مرزی ایران ملاقات کرده است.


ملوانان بریتانیایی در ایران گفتند وارد قلمرو مرزی ایران شده بودند.

وی ادامه داد: «بهترین راه این است که اطلاعات را از خود سربازان ایرانی بگیریم.»


پانزده ملوان نظامی بریتانیا، ۱۳ روز پیش از سوی مقامات مرزی جمهوری اسلامی ایران دستگیر و به تهران منتقل شدند. ایران اتهام این افراد را «ورود غیر مجاز به مرز آبی ایران»، عنوان کرده بود.


پس از دستگیری این افراد، تنش میان تهران و لندن برای آزاد شدن این افراد بالا گرفت و تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا و مارگرت بکت، وزیر امور خارجه این کشور، از مقامات ایران خواستند به سرعت ملوانان را آزاد کند.


اتحادیه اروپا و آمریکا هم از موضع لندن حمایت کردند و شورای امنیت سازمان ملل هم قطعنامه ای بدون الزام صادر کرد و از ایران خواست ملوانان بازداشت شده بریتانیایی را آزاد کند.


محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه گذشته و در کنفرانس خبری خود در سال جدید خورشیدی، اعلام کرد ملوانان بریتانیایی آزاد شده و به لندن می روند.


پس از آزادی این افراد، تونی بلر نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد ایران در بروز ناامنی و حمایت از تروریست ها در عراق دست دارد.


ملوانان نظامی بریتانیا که از هفت ملوان نیروی دریایی و هشت تفنگدار دریایی بریتانیا تشکیل شده بود، پس از فرود در فرودگاه هیثرو لندن، با دو هلی کوپتر، به پایگاهی نظامی در جنوب غربی انگلستان منتقل شدند تا با خانواده های خود یددار کنند.


بازبینی عملیات بریتانیا در عراق


نیروی دریایی بریتانیا تمامی عملیات خود در آب های خلیج فارس را متوقف کرده تا روش دیگری را اجرا کند و دیگر ملوانان بریتانیایی گرفتار مشکل با آب های مرزی با ایران نشوند.


دریادار جاناتان بند، در گفت و گویی با شبکه خبری بی بی سی، تایید کرد تمامی فعالیت های بازرسی در مرز آبی عراق و ایران متوقف شده تا دستور تازه ای برای «احتیاط بیشتر» به نیروهای بریتانیایی اعلام شود.


XS
SM
MD
LG