لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

بلر: دو روز آینده، «حساس» خواهد بود


ايران می گويد که مذاکرات دوجانبه با بريتانيا برای حل بحران بازداشت ۱۵ ملوان اين کشور در آب های خليج فارس آغاز شده است.
ايران می گويد که مذاکرات دوجانبه با بريتانيا برای حل بحران بازداشت ۱۵ ملوان اين کشور در آب های خليج فارس آغاز شده است.

تونی بلر، نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه پيش بينی کرد که دو روز آينده، برای حل مساله بازداشت ملوانان بريتانيايی، روزهايی حساس خواهد بود.


تونی بلر در واکنش به اظهارات روز دوشنبه علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که از تمايل ايران برای حل بحران سخن گفته بود، به يک راديوی اسکاتلندی گفت: «اوضاع در ۴۸ ساعت آينده روزهايی پراهميت و حساس خواهد بود.»


وی با اين حال تاييد کرد که پيشنهاد اخير لاريجانی برای حل بحران، اميدهايی پديد آورده است و افزود: «اگر آنها (مقام های تهران) می خواهند که موضوع از طريق ديپلماتيک حل شود، در باز است.»


نحست وزير برتيانيا در عين حال افزود که اگر مذاکرات به آزادی سريع ملوان های بريتانيايی ختم نشود، اين کشور «موضع سخت گيرانه تری» اتخاذ خواهد کرد.


آقای بلر گفت که بريتانيا در برخورد با اين بحران، دو گزينه در پيش رو دارد که می تواند انتخاب کند و در تشريح اين دو راه گفت: «نخستين راه اين است که ما (بريتانيا) تلاش کنيم در مذاکراتی آرام و مسالمت جويانه، افرادمان را در سريعترين حالت ممکن آزاد کنيم و برگردانيم. راه ديگر اين است که تصريح کنيم اگر آزادی سريع ممکن نيست، بر سخت گيری در موضع گيری بيفزاييم.»


مذاکرات دو جانبه


همزمان ايران می گويد که مذاکرات دوجانبه با بريتانيا برای حل بحران بازداشت ۱۵ ملوان اين کشور در آب های خليج فارس آغاز شده است.



به گفته آقای لاريجانی، دولت ايران پيش از اين هم انتظار داشته که موضوع بازداشت ملوان های بريتانيايی در مذاکراتی دو جانبه حل و فصل شود.


به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی گفت: «در حال حاضر دولت انگليس (بريتانيا) گفت و گوهای ديپلماتيکی را با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران آغاز کرده که در ابتدای کار هست و اگر اين مسير را ادامه بدهند، به طور منطقی می توانند شرايط را تغيير دهند و روند امور به سمتی برود که اين مسئله فيصله يابد.»


به گفته آقای لاريجانی، دولت ايران پيش از اين هم انتظار داشته که موضوع بازداشت ملوان های بريتانيايی در مذاکراتی دو جانبه حل و فصل شود.


وی افزود: «اما آنها طور ديگری عمل کردند و انگار که تجاوز به آب های ايران امری طبيعی است و ملت ايران نبايد در اين زمينه معترض باشد.»


بريتانيا می گويد که ۱۵ نظامی اين کشور در آب های عراق بازداشت شدند، اما ايران اعلام کرده است که اين نظاميان را به دليل «ورود غير قانونی به آب های ايران» بازداشت کرده است.


دبير شورای امنيت ملی ايران همچنين از حمايت اتحاديه اروپا از بريتانيا، انتقاد کرد و گفت: «اين گونه رفتارها تاثير سويی بر سابقه اتحاديه اروپا دارد.»


يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه بريتانيا نيز در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که مذاکرات برای حل بحران، کماکان ادامه دارد.


وی که نخواست نامش فاش شود تاکيد کرد که دولت بريتانيا به دنبال حل مشکل از «راهی ديپاماتيک» است.


XS
SM
MD
LG