لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

کشف روش جديدی برای تشخيص سريع «آلزايمر»


از هر سه نفری که به سن بالاتر از ۶۵ سال می رسند معمولا يک نفر بر اثر ابتلا به بيماری هايی که اختلال حواس تلقی می شوند می ميرند.
از هر سه نفری که به سن بالاتر از ۶۵ سال می رسند معمولا يک نفر بر اثر ابتلا به بيماری هايی که اختلال حواس تلقی می شوند می ميرند.
پژوهشگران بريتانيايی روش جديدی را کشف کرده اند که قبل از ابتلا افراد به بيماری آلزايمر می تواند احتمال بروز آن را تشخيص دهد. اين روش با تشخيص علائم احتمال بروز اين بيماری می تواند امکان درمان زودرس و موثرتری را فراهم کند.

به نوشته روزنامه بريتانيايی «ديلی ميل»، پژوهشگران دانشگاه لندن اين تحقيقات را روی ۱۰۵ نفر از افرادی که سن آنها بين ۷۰ تا ۸۰ سال بوده و هيچ علائمی از اختلال کار مغز در آنها ديده نمی شد انجام داده اند. پژوهشگران در اين تحقيقات با استفاده از اسکن، ميزان کوچک شدن مغز افراد را بررسی کرده که می تواند زمينه ساز بروز آلزايمر باشد.

در اين تحقيقات ميزان ماده پروتئينی «آميلويد» که در ستون فقرات توليد می شود در اين افراد به طور جداگانه بررسی شد. معمولا در ميان افراد مبتلا به آلزايمر ميزان اين ماده در مغز بسيار کم است.

علاوه بر اين پژوهشگران با استفاده از تصوير اسکن های مغز توانستند ميزان کوچک شدن مغز هر يک از افراد را محاسبه کرده و ژن 4 APOE که خطر آلزايمر را افزايش می دهد را به دقت مورد مطالعه قرار دادند.

به نوشته روزنامه «ديلی ميل»، پژوهشگران دانشگاه لندن متوجه شدند که در يک سوم از اين افراد ميزان ماده پروتئينی «آميلويد» بسيار کم است و اندازه مغز آنها تقريبا با سرعتی دو برابر ديگران رو به کوچک شدن است.

احتمال وجود ژن 4 APOE در اين گروه پنج برابر ديگران است و به نسبت ديگران با خطر بيشتری برای وجود پروتئين «تاو» که از دلائل اصلی بروز آلزايمر است روبرو هستند.

دکتر جاناتان شات مسئول اين تحقيقات می گويد: اهميت اين دستاوردهای جديد فقط با ادامه کار تحقيقاتی و بررسی های بالينی بيشتر روشن خواهد شد. اطلاعاتی که ما به دست آورده ايم نشان می دهد گروهی که مشخصات آن بر شمرده شد در معرض خطر جدی تری برای ابتلا به «دمنتيا» يا اختلال حواس است. اگر اين نتيجه گيری ما درست باشد در آن صورت شواهدی که مدعی است بيماری آلزايمر قبل از بروز علائم آن آغاز می شود تقويت خواهند شد.

روزنامه ديلی ميل يادآوری می کند که از هر سه نفری که به سن بالاتر از ۶۵ سال می رسند معمولا يک نفرشان بر اثر ابتلا به بيماری هايی که اختلال حواس تلقی می شوند می ميرند.

بنياد خيريه تحقيقات آلزايمر در بريتانيا که بخشی از هزينه های اين تحقيقات جديد را تامين کرده است از دستاوردهای آن استقبال کرده و می گويد که در بسياری از بيماری ها تشخيصی و مداوای زودتر می تواند موثر باشد و احتمالا در مورد آلزايمر نيز چنين است.
XS
SM
MD
LG