لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

اعتراض علنی به حجاب اجباری به شهرهای بزرگ دیگر ایران کشیده شد


تصویر دختری چادری که در اعتراض به حجاب اجباری، یک روسری روی چوب آویزان کرده است. گفته می‌شود این اقدام در مشهد صورت گرفته.
تصویر دختری چادری که در اعتراض به حجاب اجباری، یک روسری روی چوب آویزان کرده است. گفته می‌شود این اقدام در مشهد صورت گرفته.

پس از انتشار گزارش‌هایی از اعتراض علنی چند زن به حجاب اجباری در تهران، تصاویر تازه انتشار یافته حاکی است که این حرکت اعتراض به تعداد دیگری از شهرهای بزرگ ایران از جمله اصفهان، شیراز و مشهد کشیده شده است.

روز چهارشنبه ۱۱ بهمن، تصویری از یک زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او را در حالی نشان می‌دهد که چادر به سر دارد، یک روسری را به چوب آویزان کرده و آن را تکان می‌دهد. در گزارش‌ها اعلام شده که این زن در مشهد اقدام به این کار کرده است.

همچنین عکسی از یک زن دیگر منتشر شده که کودکی خردسال را در آغوش گرفته و با تکان دادن روسری سفید به حجاب اجباری اعتراض می‌کند.

تصاویری نیز از اعتراض دو زن به حجاب اجباری در شیراز و اصفهان منتشر شده است.

همچنین تصاویری از تعدادی از مردان منتشر شده است که با تکان دادن روسری و یا حمل پلاکاردهایی، به حجاب اجباری اعتراض و با زنانی که این اقدام را انجام می‌دهند، اعلام همبستگی می‌کنند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بر روی یک پست برق در خیابان انقلاب، چهار راه وصال، نوشته شده که «در این مکان پوشش آزاد است». گزارش‌ها حاکی است که یک خودروی نیروی انتظامی در محل حضور دارد.

این پست برق، محلی است که نخستین بار یکی از زنان به حجاب اجباری اعتراض کرده بود.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه و با انتشار فیلمی از اعتراض علنی یک زن به حجاب اجباری در خیابان انقلاب آغاز شد.

این زن که به «دختر خیابان انقلاب» مشهور شده است، روسری خود را به یک چوب وصل کرده بود و با ایستادن روی یک پست برق، آن را مانند پرچم تکان می‌داد.

این اقدام در شبکه‌های اجتماعی به معنای مخالفت با حجاب اجباری تعبیر شد و فیلم و عکس آن، بازتاب گسترده‌ای یافت.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که وضعیت این زن را پیگیری کرده بود، روز هشتم بهمن اعلام کرد که او آزاد شده است.

خانم ستوده پیش از آن با اعلام اینکه هنوز نام این دختر را نمی‌داند، افزوده بود که «او کودک ۱۹ ماهه‌ای دارد و ۳۱ ساله است».

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نام این زن را «ویدا موحد» اعلام کرده‌اند اما هیچ گزارش دیگری منتشر نشده که این ادعا را تایید کند.

روز دوشنبه ۹ بهمن‌ماه تصاویر دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد دستکم شش نفر در تهران و یک نفر در اصفهان با بالا رفتن از پست‌های انتقال برق این حرکت را تکرار کرده‌اند.

در همین حال نسرین ستوده در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که برای یکی از این زنان به نام «نرگس حسینی»، پس از بازداشت «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده و او وکالت این زن جوان را بر عهده گرفته‌ است.

در همین حال دادستان تهران روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره بازداشت یکی از معترضان به حجاب اجباری را تایید کرد.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارم بهمن، با «تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز» خواندن حجاب اجباری در ایران خواستار آزادی فوری زن جوانی شده بود که به «دختر خیابان انقلاب» معروف شده است.

پس از انقلاب بهمن ۵۷، استفاده از حجاب برای زنان اجباری شد و پس از مدتی نیز قانونی در این باره به تصویب رسید.

اعتراض به حجاب اجباری - تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

بر اساس قانون مجازات اسلامی، «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

در این ارتباط، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش برای مقابله با آنچه گسترش «بدحجابی و پوشش‌های مختلف غربی» در ایران می‌نامند، طرحی با عنوان «گشت ارشاد» راه‌اندازی کرده‌اند که یکی از وظایف آن، مقابله با پوشش‌هایی است که آن را «نامتعارف» می‌دانند.

با این حال، بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های قضایی و انتظامی، این طرح جنجالی که مخالفان بسیاری دارد، کارایی چندانی نداشته‌ است.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG