لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

عربستان پایتخت یمن را هدف حملات سنگین هوایی قرار داد


همزمان با تشدید عملیات نظامی برای سرکوب شیعیان حوثی، روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور هواپیماهای ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی یک بار دیگر صنعا پایتخت یمن را هدف حملات هوایی سنگین قرار داده و گزارش می‌شود که نیروهای نظامی خارجی بیشتری وارد یمن شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش خبرگزاری یمنی سبا که توسط شیعیان حوثی کنترل می‌شود، می‌گوید در جریان حملات هوایی به صنعا ۱۵ غیرنظامی کشته و ۷۷ نفر زخمی شده‌اند. منابع پزشکی در صنعا می‌گویند که در حملات روز دوشنبه نیز ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری رویترز نتوانسته است صحت این گزارش‌ها را تایید کند.

از روز جمعه که بر اثر حمله موشکی شیعیان حوثی به یک پایگاه نظامی در شرق صنعا بیش از ۶۰ نفر از نظامیان عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی کشته شدند ائتلاف کشورهای عربی حملات هوایی به صنعا را تشدید کرده است.

تلفات این حمله موشکی بخشی از واحدهای نظامی خارجی بودند که خود را برای حمله به شهر صنعا آماده می‌کردند. صنعا پایتخت یمن از سپتامبر سال گذشته در تصرف شورشیان حوثی است.

حمله روز جمعه پر تلفات‌ترین مورد از حملات به نیروهای ائتلاف عربی و یک واقعه تعیین کننده در جنگ یمن است که میزان تعهد این کشور‌ها به نبرد زمینی را نشان داد. عربستان سعودی و متحدانش تاکنون از درگیر شدن در نبردهای زمینی پرهیز کرده‌اند.

شبکه خبری الجزیره در گزارش‌های اخیر خود گفت تعداد نیروهای نظامی کشورهای عربی که به خاک یمن منتقل شده‌اند به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

یک سخنگوی نظامی حکومت یمن ورود تعداد بیشتری از نظامیان خارجی به خاک کشور را تکذیب کرد و یک منبع نزدیک به دولت در تبعید یمن که در شهر ریاض مستقر است گفت تعداد نیروهای خارجی که شبکه الجزیره گزارش داده ممکن است اغراق آمیز باشد.

شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه اعلام کرد که هزار سرباز قطری از مرزهای عربستان سعودی عبور کرده و وارد خاک یمن شده‌اند.

یک منبع نظامی قطری این گزارش را تایید کرد و گفت: «در عملیات صنعا برای حمایت از تهاجم زمینی از بمباران گسترده و قدرت آتش هوایی استفاده خواهد شد».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که منابع نظامی قطر و ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حاضر نشدند به سئوالات این خبرگزاری در مورد عملیات صنعا پاسخ دهند.

مقامات مصری به این خبرگزاری گفتند که روز سه شنبه تعداد نامشخصی از نیروهای مسلح مصر نیز وارد یمن می‌شوند.

روزنامه العربیه نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که به زودی شش هزار نیروی سودانی نیز به جبهه جنگ در یمن اعزام خواهند شد. مقامات سودانی در مورد این خبر اظهار نظر نکرده‌اند ولی منابع نظامی قطری خبر اعزام سربازان سودانی را تایید کردند.

یک خبرگزاری یمنی وابسته به دولت تبعیدی این کشور در ریاض گزارش داد که حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای وفادار به دولت نیز برای مشارکت در عملیات صنعا آماده می‌شوند.

دولت یمن به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی پس از تهاجم نیروهای حوثی به بندر عدن در ماه مارس از کشور گریخته و به عربستان سعودی پناه برد. به فاصله کوتاهی عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شیعیان حوثی آغاز شد. از آن زمان تاکنون ۴۵۰۰ نفر که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند.

نیروهای خارجی و نیروهای وفادار به دولت یمن در ماه ژوییه بندر عدن را از شیعیان حوثی بازپس گرفتند ولی از آن زمان تاکنون خطوط جبهه بین دو طرف تغییر چندانی نکرده و نیروهای خارجی در مسیر پیشروی به سمت شمال با مقاوت شدید شیعیان حوثی روبرو هستند.

از نظر عربستان سعودی و متحدانش نبرد در یمن مبارزه با گستردش نفوذ حکومت ایران تلقی می‌شود ولی شیعیان حوثی وابستگی به ایران را تکذیب کرده و می‌گویند حکومت تبعیدی یمن و ائتلاف حامی آن دست نشانده آمریکا هستند. حوثی‌ها مدعی‌اند که یک رژیم فاسد را سرنگون کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG