لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

عربستان توليد روزانه نفت خود را به «۱۰ ميليون بشکه» رساند


در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، از کاهش نياز به نفت اوپک خبر داده، عربستان سعودی طی ماه گذشته روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به حجم توليد نفت خود اضافه کرده است.

خبرگزاری رويترز با استناد به گفته های يک منبع صنعت نفت، روز يکشنبه ۲۰ مرداد گزارش داد که توليد نفت عربستان در ماه ژوئيه با ۴۰۰ هزار بشکه افزايش نسبت به ماه می به ۹ ميليون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسيده است.

توليد روزانه نفت عربستان در ماه آوريل، تقريبا مصادف با فروردين، برابر با ۹٫۳ ميليون بشکه بود که در ماه می به ۹٫۶ ميليون بشکه رسيده بود.

بر اساس اين گزارش، دليل افزايش توليد نفت عربستان، کاهش صادرات نفت ايران از سال گذشته، همچنين کاهش توليد نفت ليبی و عراق طی ماه ژوئيه بوده است. عربستان در فصول گرم سال همچنين حجم مصرف داخلی نفت را نيز برای تزريق بيشتر به نيروگاه‌های برق افزايش می‌دهد.

رويترز با استناد به دو منبع صنعت نفت نيز گزارش داده است که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در نظر دارد تا چهار سال آينده ظرفيت توليد نفت دو ميدان خريص و ابوجفان را تا۵۵۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.

اوپک در تازه ترين گزارش ماهانه خود که شنبه، ۱۹ مرداد ماه منتشر شد، مجموع توليد نفت ۱۲ عضو اين سازمان در ماه ژوئيه را ۳۰ ميليون و ۳۰۸ هزاربشکه در روز اعلام کرد که نسبت به ماه قبل آن ۹۷ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد، اما هنوز هم ۳۰۸ هزار بشکه بيشتر از سقف توليد نفت اين سازمان است.

توليد نفت عراق و ليبی در ماه گذشته به ترتيب ۵۱ هزار بشکه و ۱۲۴ هزار بشکه کاهش داشته است.

عربستان برای ماه گذشته آمار رسمی توليد نفت خود را به اوپک تحويل نداده، اما ارزيابی خود اوپک حاکی است که اين کشور در ماه ژوئيه توليد نفت خود را نسبت به ماه قبل آن حدود ۹۷ هزار بشکه افزايش داده و به رقم ۹٫۷ ميليون بشکه در روز رسانده است.

افزايش توليد نفت عربستان و برنامه اين کشور برای افزايش هرچه بيشتر ظرفيت توليد نفت خام در حالی است که بر اساس گزارش اوپک، هم اکنون کشورهای عضو اين سازمان روزانه۴۰۰ هزار بيشتر از تقاضای جهانی برای نفت اوپک، توليد نفت دارند.

اين سازمان در گزارش ماهانه خود پيش بينی کرده است که تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۴ روزانه ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود که ۶۰۰ هزار بشکه بيشتر از سطح توليد کنونی است.

اوپک در گزارش روز شنبه خود می‌گويد که توليد نفت ايران در ماه ژوئيه روزانه تا هشت هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن کاهش يافته و به رقم دو ميليون و ۶۸۴ هزار بشکه در روز رسيده است که نسبت به سال ۲۰۱۱ تا ۹۵۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.

ايران که صادرات نفت آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون بيشتر از ۵۰ درصد افت داشته است، مصرا از کشورهای عضو اوپک می‌خواهد سقف توليد اين سازمان را در رقم ۳۰ ميليون بشکه در روز حفظ کنند، موضوعی که هيچ گاه عملی نشده است.
XS
SM
MD
LG