لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

هشدار کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره خطر حذف ایران از جام ملت‌های آسیا


کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران گفته است در صورتی که اجرای یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی استقلال این فدراسیون را نقض کند، احتمال دارد تیم ملی فوتبال ایران از حضور در جام ملت‌های آسیا در ماه ژانویه کنار گذاشته شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا روز سه‌شنبه ۲۲ آبان افزوده که «از نزدیک این موضوع را زیرنظر دارد» و تحمل نمی‌کند که «شخص ثالث در امور فدراسیون‌های عضو آن دخالت کنند».

اشاره کنفدراسیون آسیا به مصوبه «منع بکارگیری بازنشستگان» است که مجلس ایران روز ششم شهریورماه آن را تصویب کرد. شورای نگهبان نیز روز ۲۴ شهریور آن را تایید کرد و همان روز نیز ابلاغ شد.

ضرب‌الاجل افراد بازنشسته برای کناره‌گیری از سمت‌های خود، بر اساس این قانون، روز ۲۶ آبان امسال است.

در صورت اجرای این قانون برای فدراسیون فوتبال ایران، مهدی تاج رئیس آن باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید که مصوبه مجلس شورای اسلامی «فدراسیون فوتبال (ایران) را در زمره موسسات عمومی غیردولتی قرار داده و بکارگیری افراد بازنشسته در آن را ممنوع کرده است».

این کنفدراسیون ابراز امیدواری کرده که فدراسیون فوتبال ایران «استقلال خود را حفظ و مانع تحریم خود شود» آن هم در حالی که بازی‌های جام ملت‌های آسیا قرار است کمتر از دو ماه دیگر در امارات متحده عربی برگزار شود.

ایران در رده‌بندی فیفا در رتبه ۳۰ دنیا و نخست آسیا قرار دارد و نخستین بازی آن در چارچوب جام ملت‌های آسیا نیز روز هفتم ژانویه برابر تیم یمن و در ابوظبی برگزار می‌شود.

تیم‌های فوتبال عراق و ویتنام نیز در این گروه قرار دارند.

غیر دولتی بودن فدراسیون‌های ورزشی

در حالی که فدراسیون‌های ورزشی خود را غیردولتی می‌دانند، ولی علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است: «هر مؤسسه‌ای که از بودجه دولتی استفاده کند مشمول این قانون خواهد شد».

به گفته آقای لاریجانی، «چون فدراسیون‌های ورزشی نیز در فهرست موسسات عمومی غیردولتی‌اند، مشمول این قانون خواهند بود».

براساس قوانین ایران، کمیته ملی المپیک ایران نیز موسسه عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود.

شهرداری تهران هم از جمله موسسات عمومی غیر دولتی محسوب می‌شود و به همین دلیل محمد علی افشانی، شهردار تهران، مشمول «قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» شد و از سمت خود استعفا داد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است پس از مراجعه به پزشک «درصد جانبازی‌اش» به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و از این قانون مستثنی شود.

با این حال غلامرضا طائبی، مدیرکل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید در واکنش به گزارش‌ها درباره تلاش برخی مدیران برای افزایش «درصد جانبازی» گفته بود که «اجازه نفوذ به پرونده‌های جانبازی برای افزایش درصد را نمی‌دهیم».

بر اساس این قانون روسای تعداد دیگری از فدراسیون‌های ورزشی نیز باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ک.ر
XS
SM
MD
LG