لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

بشار اسد: سوريه آماده گشودن جبهه جنگ با اسرائيل در جولان است


گزارش‌ها حاکی است که پيروزی‌های ارتش سوريه، روحيه بشار اسد را به ميزان چشمگيری تقويت کرده است.
گزارش‌ها حاکی است که پيروزی‌های ارتش سوريه، روحيه بشار اسد را به ميزان چشمگيری تقويت کرده است.
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی «الاخبار» گفته است که کشورش «آمادگی جدی» دارد تا «جبهه جنگ با اسرائيل در جولان» را باز کند.

اسد در اين گفت‌وگو که روز دوشنبه، بيستم خرداد، دهم ژوئن منتشر شد، اظهار داشت: «اين مسئله کاملا جدی است که سوريه آماده گشودن جبهه در جولان ضمن بهره گيری از تجربيات و بر اساس برنامه ريزی‌های دقيق خود با هدف‌های درازمدت است».

رييس جمهوری سوريه می‌گويد که کشورش در حال خروج از «دهانه بطری تنگی است که در دو سال گذشته در آن محبوس شده بود».

اسد گفت: «بازی کثيفی که غرب و همدستان منطقه‌ايش عليه سوريه در دو سال اخير به راه انداختند، رو به پايان است».

بشاراسد همچنين نسبت به موفقيت کنفرانس «ژنو- ۲» ابراز بدبينی و مخالفان خود را تحقير کرد.

آقای اسد اين مصاحبه را در حالی انجام داده است که نيروهای وفادار به او در همگامی با شبه نظاميان اعزامی سازمان حزب الله توانستند در يک عمليات سهمگين نظامی، منطقه «القصير» را از کنترل معارضين خارج کنند و عمليات نظامی آنها اکنون متوجه «پاکسازی» منطقه مهم و راهبردی حلب است.

در اين ميان، براساس گزارش آسوشيتدپرس، سفر جان کری وزير امور خارجه آمريکا به اسرائيل و سرزمين‌های فلسطينی که قرار بود از روز سه شنبه، بيست و يکم خرداد، آغاز شود، به دليل بحران سوريه، به تعويق افتاده است.

براساس اين گزارش، مشارکت وسيع شبه نظاميان حزب الله در عمليات ارتش سوريه و تقويت بشار اسد، مسئله ای است که اين روزها کاخ سفيد و نيز جان کری را به خود مشغول کرده است.

آسوشيتدپرس گزارش داده که کاخ سفيد اين هفته نشست‌هايی را با مشارکت جان کری و ساير بلندپايگان آمريکايی برای بحث در باره تجهيز معارضين سوری به سلاح برگزار می کند.

به گزارش آسوشيتدپرس، احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه نيز در دستور کار جلسات کاخ سفيد است، هرچند که مقامات آمريکايی در مصاحبه با اين خبرگزاری، اين احتمال را قوی ندانستند.

نشست های مشورتی و تصميم گيری کاخ سفيد در باره سوريه، پس از شکست معارضين سوری در عمليات «القصير»، برگزار می شود.

آسوشيتدپرس به نقل از منابع کاخ سفيد نوشته بود شمار شبه نظاميان اعزامی حزب الله به سوريه برای کمک به ارتش اسد، از پنج هزار نفر فراتر رفته است.

همه گزارش‌ها حاکی است که پيروزی‌های ارتش سوريه، روحيه بشار اسد را به ميزان چشمگيری تقويت کرده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، معارضين سوری به آمريکا هشدار داده اند نياز به حمايت جدی دارند و در غير اين صورت، متحمل شکست های بيشتری خواهند شد و در پی اين هشدارها، کاخ سفيد انديشيدن تدابيرجدی تر را در دستور کار خود قرار داده است.

رويترز در روزهای گذشته گزارش داده بود که سوريه تاکيد دارد پيروزی هايش در «القصير»، يک پيام روشن برای «دشمن صهيونيستی» است.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل يکشنبه اين هفته گفته بود در باره خطرات سوريه برای امنيت اسرائيل در سفر اين هفته جان کری به بيت المقدس، با او گفت و گو می کند.

همچنين ساعاتی پس از انتشار مصاحبه بشار اسد با روزنامه لبنانی الاخبار، نخست وزير اسرائيل در نشست کميته امور دفاعی و خارجی مجلس کشورش گفت «هر عاملی که به اسرائيل آسيب برساند، خود آسيب خواهد ديد».

نخست وزير اسرائيل در نشست اين کميته کنست، خاورميانه را «غرق شده در گردابی متلاطم و کاملا در آستانه انفجار» ناميد و گفت «در برابر اين تحولات منفی، ما آماده مقابله با هر سناريويی هستيم اما با مسئوليت، سنجش همه اوضاع و با قاطعيت عمل می کنيم».

نتانياهو روز يکشنبه نيز در نشست دولت خود در بيت المقدس گفته بود وضع مرزهای اسرائيل با سوريه «روز به روز بغرنج تر می شود و فروپاشی نيروهای سازمان ملل (مستقر در بلنديهای جولان) نشان می دهد که اين نيروها نمی توانند تکيه گاه اصلی تامين امنيت اسرائيل باشند».

نتانياهو در همين حال يکشنبه گفته بود «تا زمانی که شعله جنگ داخلی سوريه به سوی اسرائيل زبانه نکشد، اسرائيل در اين بحران دخالتی نمی کند».
XS
SM
MD
LG