لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

احمدی نژاد: ایران با کمترین فشار در حال اتمی شدن است


آقای احمدی نژاد می گوید که ۳۰ رئيس جمهور با وی تماس گرفته اند که مبادلات خود را با ايران ادامه خواهند داد.
آقای احمدی نژاد می گوید که ۳۰ رئيس جمهور با وی تماس گرفته اند که مبادلات خود را با ايران ادامه خواهند داد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز پنج شنبه به مردم ايران قول داد که پروژه هسته ای با کمترين هزينه به سرانجام برسد.


آقای احمدی نژاد که به طور سرزده از روزنامه ارگان دولت، ايران، بازديد می کرد بار ديگر از قطعنامه شورای امنيت برای تحريم محدود ايران انتقاد کرد و گفت: «ادبيات تحريم در دنيا ديگر اثر و معنی ندارد و اين تنها يک جنگ روانی است.»


به گزارش خبرگزاری فارس، وی با اشاره به کشورهای غربی اظهار داشت: « آنها کلی تلاش کردند که قطعنامه ای صادر کنند و کردند و احتمال دارد اين قطعنامه فشارهای رقيقی را هم در بعضی جاها اعمال کند که البته راه های مقابله با آن را پيش بينی کرده ايم.»


آقای احمدی نژاد گفت: «پيش از ۳۰ رئيس جمهور در تماس با من اعلام کردند که مبادلات خود را با ايران ادامه خواهند داد و گفتند هرچه ديگران به شما ندادند، ما با هم مبادله مي کنيم. اين در حالی است که چند نفر از سران اروپا پيام داه اند که ايران را نمي توان تحريم کرد.»


ماه گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه ۱۷۳۷ را به تصويب رساند که براساس آن صادرات مواد و فن آوری های موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانيوم، نيروگاه های آب سنگين و بازآمايی، و قطعات و فن آوری سامانه موشکی دور برد به ايران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع می شود .


بر اساس اين قطعنامه، اگر ايران همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در نياورد، شورای امنيت سازمان ملل بر اساس اصل ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد عليه تهران تصميم گيری خواهد کرد .


رييس جمهوری ايران افزود: «امروز به شما عرض مي کنم از گردنه های صعب العبور گذر کرده ايم و تلاش داريم پروژه هسته ای را با کمترين هزينه انجام دهيم.»


وی اظهار داشته است:«کشورهايی که تاکنون هسته ای شده اند، نمي خواهند ديگران از آن استفاده کنند. آمريکايي ها وقتی آن را به دست آوردند، گفتند که هيچکس ديگر نداشته باشد. روس ها اطلاعات مخفی به دست آوردند و بعد فرانسوي ها و بعد هم چيني ها که هم اکنون همه اينها تحت فشار اقتصادی و سياسی هستند.»


آقای احمدي نژاد گفت: اما ايران با کمترين فشار دارد هسته ای مي شود و اين افتخار بزرگی است که برای کشور ما اتفاق افتاده است .


رييس جمهوری ايران با اشاره به درخواست های غرب از ايران برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی گفت: « مشخص است که با اين گونه رفتارها نمي توانيم مذاکره کنيم و رضايت آنها را جلب کنيم، بلکه بايد ابتکار عمل را در دست خود داشته باشيم تا در ديپلماسی پيروز شويم.»


وی همچنين به حمله هفته گذشته نيروهای آمريکايی به ساختمان متعلق به ايران در اربيل عراق اشاره کرد و گفت: « کلی لشکرکشی کردند و چند ديپلمات در حد کارمند معمولی را بازداشت کردند. درحالی که در همه جای دنيا طبق قراردادهای بين المللی کنسولگري ها امنيت دارند. ما اهل گفت وگو هستيم اما با کسانی که استدلال و منطق درست داشته باشند و نه با کسانی که مي خواهند مسائل اقتصادی و سياسی را با لشکرکشی حل کنند.»


تاکید رییس جمهوری ایران بر عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم، انتقادات زیادی را در ماه های اخیر در سطح بین المللی برانگیخته است. کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در قالب یک پروژه صلح آمیز هسته ای در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است. این در حالی است که ایران بارها این دیدگاه را رد کرده و می گوید که درصدد است از این برنامه برای تولید الکتریسیته استفاده کند.


براساس قطعنامه شورای امنیت، ایران تا دو ماه فرصت دارد که غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و در غیر این صورت درباره اقدامات دیگر تصمیم گیری خواهد کرد. ایران گفته است قرار است در دهه فجر که مراسم مختلفی به مناسب پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود جشن هسته ای را در سراسر کشور برگزار کند اما هنوز معلوم نیست که مقامات جمهوری اسلامی چه برنامه ای در سر دارند.


XS
SM
MD
LG