لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

«نگرانی کشورهای عربی از برنامه هسته ای ایران»


ساکسون در مقاله اش می گوید که سیاست آمریکا در قبال ایران باید طوری تغییر یابد که این کشور بداند قادر به پرداخت هزینه تهاجمات مستقیم و غیر مستقیم خود، نخواهد بود.
ساکسون در مقاله اش می گوید که سیاست آمریکا در قبال ایران باید طوری تغییر یابد که این کشور بداند قادر به پرداخت هزینه تهاجمات مستقیم و غیر مستقیم خود، نخواهد بود.

جیم ساکستون نماینده حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا و دبیر کل کمیته فرعی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در زمینه ترریسم و تهدید های غیرمتعارفمقاله ای در شماره ژانویه - فوریه مجله نشنال اینترست در مورد لزوم «تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران» نوشته است.


بر خلاف جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین دمکرات آمریکا و جیم بیکر وزیر خارجه پیشین جمهوریخواه که دولت آمریکا را تشویق به مذاکره با ایران کردند، برخی از سیاستمداران مانند آقای ساکستون، خواهان اتخاذ سیاستی سختگیرانه تر در مورد ایران و حزب الله لبنان شدند.


جیم ساکستون با اشاره به به بحران هسته ای ایران می نویسد که وی مشکوک است که ایرانی با قدرت هسته ای را بتوان مانند شوروی در دوره جنگ سرد مهار کرد. آقای ساکسون می افزاید: «ایدئولوژی حاکم بر نظام ایران همانند طرز تفکر القاعده رادیکال است.»


آقای ساکستون با اشاره به پایبندی ایران به صدور انقلاب اسلامی به تمامی دنیای مسلمان معتقد است که این کشور با در اختیار داشتن سلاح هسته ای جرات بیشتری برای پیشبرد اهدافش در خاورمیانه و آسیای مرکزی خواهد یافت و امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد.


مشکل اصلی رژیم ایران است


جیم ساکستون مساله هسته ای را تنها بخشی از مشکل آمریکا با ایران می داند. وی می گوید آنچه موجب تفاوت ایران با پاکستان و یا هندکه قدرت های هسته ای هستند می شود حمایت این کشور از تروریسم است.


وی می افزاید که اگر تمامی توجه ما معطوف به مساله هسته ای شود، امکان دارد موجب فراموش شدن خطر اصلی شود. برای این نماینده جمهوریخواه خطراصلی توانایی نظامی این کشور نیست بلکه رژیمی است که این توانایی را در کنترل دارد.


آقای ساکستون معتقد است که سازمان ملل هرگز با کشورهای حامی تروریست مقابله نکرده است و در مورد وادار کردن ایران برای توقف غنی سازی هسته ای نیز شورای امنیت موفق نبوده است.



آقای ساکسون می افزاید که کشورهای عرب مانند مصر ، عربستان سعودی ، اردن از یک ایران هسته ای و از هژمونی این کشور در منطقه هراسانند.

وی می گوید عملکرد کند شورای امنیت برای تحریم ایران به این کشور این امکان را داده تا به برنامه هسته ای و موشکی خود را ادامه دهد، از حزب الله همچنان حمایت کند و با همسایگان دشمن آمریکا یعنی ونزوئلا و کوبا ائتلاف کند.


آقای ساکسون می افزاید که کشورهای عرب مانند مصر ، عربستان سعودی واردن از یک ایران هسته ای و از هژمونی این کشور در منطقه هراسانند.


به عقیده ساکسون کشورهای عرب ایران را بیشتر به صورت کشوری می بینند که می خواهد هژمونی خود را در منطقه حکمفرما کند تا یک کشور اسلامی که با شیطان بزرگ مبارزه می کند. وی می گوید ایالات متحده از این نگرانی کشورهای عرب در مورد برنامه هسته ای ایران باید استفاده کند.


به گفته ساکسون، ترس این کشورها از بی ثباتی، می تواند موجب ایجاد یک سازمان امنیتی در منطقه شود.


این نماینده جمهوریخواه در کنگره آمریکا می گوید که در مورد همکاری آمریکا با کشورهای عرب خلیج فارس می گوید که ایالات متحده باید کشورهای منطقه را به سیستم ضد موشکی تجهیز و نیروهای نظامی این کشور را تقویت کند.


ساکسون حزب الله را تروریسم ایرانی دانسته و می گوید که خطر این سازمان کمتر از القاعده نیست. وی می گوید استراتژی امنیت ملی آمریکا تمامی توجه خود را به القاعده جلب کرده در حالی که حزب الله از اروپا تا آفریقا سلول های عملیاتی ایجاد کرده است.

به گفته جیم ساکسون اگر کشورهای عرب متقاعد نشوند که ایالات متحده در منطقه برای یاری رساندن به آنان به مدت طولانی حضور خواهد داشت، امکان دارد انتخاب دیگری به جز معامله کردن با تهران نداشته باشند.


وی حزب الله را تروریسم ایرانی دانسته و می گوید که خطر این سازمان کمتر از القاعده نیست. وی می گوید استراتژی امنیت ملی آمریکا تمامی توجه خود را به القاعده جلب کرده در حالی که حزب الله از اروپا تا آفریقا سلول های عملیاتی ایجاد کرده است.


ساکسون در پایان مفاله می افزاید که سیاست آمریکا در قبال ایران باید طوری تغییر یابد که این کشور بداند قادر به پرداخت هزینه تهاجمات مستقیم و غیر مستقیم خود، نخواهد بود.


XS
SM
MD
LG