لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

شرکت اروپایی «ای‌تی‌آر» ۲۰ فروند هواپیمای دو موتوره به ایران می‌فروشد


شرکت‌ ای‌تی‌آر در اصل یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است. محصولات اصلی این شرکت ای‌تی‌آر ۴۲ و ای‌تی‌آر ۷۲ بشمار می روند.
شرکت‌ ای‌تی‌آر در اصل یک شرکت مشترک فرانسوی ایتالیایی است. محصولات اصلی این شرکت ای‌تی‌آر ۴۲ و ای‌تی‌آر ۷۲ بشمار می روند.

شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» روز پنجشنبه ۲۴ فروردین اعلام کرد که با شرکت «ایران ایر» یک قرارداد ۵۳۶ میلیون دلاری برای تحویل حداقل ۲۰ هواپیما به ایران امضاء کرده است.

این تازه‌ترین مورد از قرارداد بین شرکت‌های بین‌المللی هواپیماسازی با ایران پس از توافق اتمی با تهران و لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید وارگاس سخنگوی شرکت‌ «ای‌تی‌آر» قرارداد فروش ۲۰ فروند هواپیمای دو موتوره محصول این شرکت از مدل ۷۲-۶۰۰ را تایید کرد و گفت «ایران‌ایر» این گزینه را دارد که ۲۰ فروند دیگر نیز خریداری کند.

او افزود: «این هواپیماها بدون شک به مدرن‌سازی و بهبود پروازهای داخلی در سراسر ایران کمک خواهند کرد».

آقای وارگاس حاضر نشد رقم کلی این قرارداد را اعلام کند. رقم تایید و اعلام شده از این قرارداد طبق فهرست قیمت فروش هواپیماها حدود ۵۳۶ میلیون دلار است، هر چند معمولا خریداران هنگام خرید تعداد زیاد تخفیف مطالبه می‌کنند.

فرهاد پرورش، مدیر عامل ایران‌ایر، به خبرگزاری ایرنا گفته که این شرکت فرانسوی - ایتالیایی ۹ فروند هواپیمای مدل ۷۲-۶۰۰ را در سال ۲۰۱۷ و مابقی سفارش‌ها را در سال ۲۰۱۸ تحویل خواهد داد.

او افزود چهار فروند از هواپیماها یک ماه پس از نهایی شدن قرارداد وارد ایران خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که قرارداد با شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» نیز محصول لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های بزرگ جهانی برای محدود کردن برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی عملی شد.

این توافق به سال‌ها تحریم صنایع هوانوردی و فروش هواپیماهای غیرنظامی به ایران پایان داد و شرکت‌های هواپیماسازی به سرعت عقد قرارداد با ایران را شروع کردند.

شرکت بوئینگ تاکنون یک قرارداد ۱۶.۶ میلیارد دلاری با ایران‌ایر امضاء کرده و رقیب اروپایی آن ایرباس نیز قراردادی به ارزش تخمینی ۲۲.۸ میلیارد یورو امضاء کرده است.

بوئینگ علاوه بر این اوایل ماه جاری یک قرارداد سه میلیارد دلاری برای فروش ۳۰ فروند هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس به خطوط هوایی آسمان امضا کرده است.

برخی از سیاستمداران آمریکایی در مورد فروش این هواپیماها به ایران اظهار نگرانی کرده‌اند و دونالد ترامپ نیز هنوز در مورد توافق هسته‌ای با ایران در مجموع نگاه انتقادی دارد.

XS
SM
MD
LG