لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

سپاه و درگیری های خونین غرب ایران


درگيری مسلحانه در شمال غربی ايران بين نيروهای سپاه پاسداران و گروه «پژاک» که از جمعه گذشته آغاز شد، کماکان ادامه دارد.


فرماند سپاه پاسداران روز چهارشنبه به دولت کردستان عراق هشدار داد که در صورت عدم اخراج گروه های مخالف جمهوری اسلامی از اين منطقه، نيروی تحت امرش به مواضع اين گروه ها در خاک عراق حمله خواهند کرد.


اظهارات يحيی رحيم صفوی چند روز پس از سقوط يک هلی کوپتر هوانيروز حامل فرماندهان سپاه پاسداران بيان شد که باعث کشته شدن سعيد قهاری ، فرمانده لشکر ۳ نيروی زمينی سپاه و ۱۳ تن از همراهان وی شد .


احتمال ور و د سپاه به خاک عراق


آقای صفوی با بیان اين که « ضد انقلاب را از خاک عراق بيرون خواهيم کرد »، اخبار پراکنده درگيری ها در مناطق غرب و شمال غربی ایران را تاييد کرد و گفت : « گروهک های ضد انقلاب شمال غرب کشور در محاصره نيروهای مسلح قرار گرفته اند،و اين محاصره هر لحظه تنگ تر می شود .»



فرماند سپاه پاسداران روز چهارشنبه به دولت اقليم کردستان عراق هشدار داد که در صورت عدم اخراج گروهای مخالف جمهوری اسلامی از اين منطقه نيروی تحت امرش به مواضع اين گروه ها در خاک عراق حمله خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، وی که در شهر اروميه و در مجلس ترحيم پاسداران جان باخته در سقوط هلی کوپتر سخن می گفت، خطاب به مسوولان کرد عراق گفت: «اشرار مسلح و ضد انقلاب وابسته به بيگانگان را از کشور خود اخراج کنید، در غير اين صورت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده است تا آن سوی مرز،ضد انقلاب ها را تعقيب و منهدم خواهد کرد.»


اظهارات فرماند سپاه پاسداران در حالی بيان می شود که حزب دمکرات کردستان ايران و کومله ، از احزاب مخالف جمهوری اسلامی که در خاک عراق مستقر هستند ، از سال ۱۹۹۱ و به دنبال خودمختاری دولت اقليم کردستان عراق براساس توافقاتی ميان اين دولت و جمهوری اسلامی از انجام عمليات نظامی در خاک ايران خودداری کرده اند.اما در طول دو سال اخير گزارش هايی از فعاليت يک گروه مسلح ديگر به نام « پژاک » منتشر شده است .


ادعای «دخالت خارجی»


مقام های جمهوری اسلامی در سه هفته گذشته و به دنبال تشديد درگيرهای مسلحانه در سيستان و بلوچستان ، کردستان و آذربايجان غربی، اين حوادث را به «دست های خارجی» نسبت داده اند.


فرمانده سپاه پاسداران نيز چهارشنبه ادعا کرد: «آ مريکا ميليون ها دلار برای تجهيز گروه های مخالف حکومت اسلامی هزينه کرده است. »


رحيم صفوی در عين حال مدعی شد که اسراییل نيز در شمال عراق گروه هايی را که وی «ضد انقلاب» خواند ، آموزش می دهد.


روزنامه کيهان نيز در شماره پنج شنبه خود ادعا کرد : « نشست اخير هفت کشور اسلامی در اسلام آباد که بدون دعوت از جمهوری اسلامی برگزار شد، با هدف افزايش فشار بر حکومت ايران تشکيل شده است. »


اين روزنامه با « اشرار » ناميدن عوامل درگيری های مسلحانه در شرق و غرب کشور ، مقامات امنيتی و نظامی را به کوتاهی در برخورد با آنها متهم کرد و ادعا کرد که اين درگيری ها حاصل « طرحی چند وجهی » است که با هدف ناامن کردن کشور در حال اجرا است.


روزنامه تندروی کیهان، در ادامه از مقام های نظامی و انتظامی کشور خواست تا نگاه خود به نا آرامی ها در مناطق مرزی کشور را « حتما » تغییر دهند و « با در نظر گرفتن ظرافت ها، مردم هم در جريان واقعيت موضوع و عمق مسئله قرار گيرند. چرا که پرده پوشی هيچ گاه نمی تواند مسئله را «حل» کند و حتی ممکن است حل آن را به تاخير هم بياندازد .»


درگيرهای مسلحانه در شمال غربی


دور جديد نا آرامی در مناطق غرب و شمال غربی ايران از تابستان سال ۸۴ و با مرگ يک شهروند مهابادی به نام « شوانه قادری » آغاز شد.


دور جديد نا آرامی در مناطق غرب و شمال غربی ايران از تابستان سال ۸۴ و با مرگ يک شهروند مهابادی به نام « شوانه قادری » آغاز شد.

مرگ شوانه قادری، اهالی شهر مهاباد و ساير شهرهای کردنشين را به اعتراض واداشت.


معترضان ادعا می کردند که و ی توسط ماموران نيروی انتظامی ، « شکنجه » و پس از آن کشته شده است.


اين اعتراض ها به شدت توسط نيروی انتظامی و سپاه پاسداران سرکوب شد و به دستگيری و مرگ چندين نفر ديگر انجامید .


از آن پس در چند درگيری مسلحانه، گروه های مسلح مخالف حکومت اسلامی ایران با ماموران دولتی گزارش شده است که جديد ترين آنها درگيری های مسلحانه ای است که از جمعه گذشته در مناطق شمال غربی در حوالی خوی در جریان است .


اخبار اين درگيری ها اولين بار پس از سقوط هلی کوپتر حامل فرمانده لشکر سه نيروی زمينی سپاه پاسداران و در اطلاعيه لشکر سيدالشهدای سپاه به شکل مبهمی منتشر شد.


فرمانده سپاه در روزهای اخير از کشته شدن ۱۷ تن از اعضای يک گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی خبر داده اند که در برخی موارد نام اين گروه ، « پژاک » ذکر شده است.


حسن رستگار پناه، فرمانده قرارگاه حمزه سپاه پاسداران در شمال غربی ايران روز چهارشنبه اعلام کرد: « روز دوشنبه ، هفتم اسفند ، طی درگيری مسلحانه ای که در منطقه صومای بروست بين نيروی زمينی سپاه و گروه پژاک رخ داد سه تن از فرماندهان اين گروه کشته شدند. »


وی اعضای گروه پژاک را « مزدوران استکبار جهانی » خواند و گفت که تعدادی از اعضای اين گروه زخمی شده اند.


آقای رستگار پناه افزود: «عمليات گسترده کاوش و جستجو برای پيدا کردن اين افراد و پاکسازی کامل منطقه از لوث وجود عناصر ضد انقلاب ادامه دارد «.


به غير از مرگ فرمانده لشکر سوم نيروی زمينی سپاه و ۱۳ تن از همراهانش، مقام های نظامی ایران هنوز آمار تلفات نيروهای دولتی در اين درگيری ها را اعلام نکرده اند .


XS
SM
MD
LG