لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

حمله مردان مسلح به محل اقامت اسماعیل هنیه


از زمان اوجگيری درگيری ميان گروهای رقيب فلسطينی اين نخستين بار است که منزل مسکونی نخست وزير فلسطينی آشکارا و مستقيما هدف حمله قرار می گيرد.
از زمان اوجگيری درگيری ميان گروهای رقيب فلسطينی اين نخستين بار است که منزل مسکونی نخست وزير فلسطينی آشکارا و مستقيما هدف حمله قرار می گيرد.

درگيری ها ميان هواداران دو گروه رقيب فلسطينی، حماس و فتح، روز يکشنبه در غزه ادامه يافت و در تازه ترین تحول، بامداد روز دوشنبه مردان مسلح به ساختمان محل اقامت اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطينی، در اردوگاه پناهندگان شاتی در حومه غزه حمله کردند.


از زمان اوجگيری درگيری ميان گروهای رقيب فلسطينی اين نخستين بار است که منزل مسکونی نخست وزير فلسطينی آشکارا و مستقيما هدف حمله قرار می گيرد.


در رويدادی ديگر، روز يکشنبه شبه نظاميان حماس يکی از افراد وابسته به نيروهای امنيتی فلسطينی مرتبط با سازمان فتح را ربوده و سپس وی را به پشت بام يک ساختمان پانزده طبقه برده، و به پايين پرتاب کردند.


فرد ياد شده محمد سويرکی ۲۵ ساله و از محافظان محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی بود که پس از سقوط کشته شد.


در پی اين اقدام درگيری های مسلحانه ميان دو طرف رقيب بالا گرفت.



روز يکشنبه شبه نظاميان حماس يکی از محافظان محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی را ربوده و سپس وی را به پشت بام يک ساختمان پانزده طبقه برده، و به پايين پرتاب کردند.

در واکنش به این اقدام، شبه نظاميان وابسته به سازمان فتح، ساختمان محل اقامت يک روحانی وابسته به حماس را محاصره کرده و با نارنجک و خمپاره این ساختمان چهار طبقه را مورد حمله قرار داده و سپس وارد آن شدند.


نيروهای فتح پس از ورود به داخل ساختمان، محمد الريفاتی، واعظ ۴۰ ساله مسجد را ربوده و با خود بردند، ساعتی بعد اين روحانی نزديک به حماس به بيمارستان انتقال يافت.


به گفته نيروهای امنيتی، لحظاتی پس از نيمه شب گذشته، يکی از هواداران حماس از يک ساختمان دوازده طبقه به پايين پرتاب و کشته شد.


چهار تن ديگر از هواداران حماس در اين ساختمان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شدند.


به گفته منابع بيمارستانی، روز يکشنبه نزديک به سه تن در درگيری ها کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند.


در همين حال روز يکشنبه تلويزيون فلسطينی گزارش داد که اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطينی وابسته به حماس از مردان مسلح اين گروه خواسته است، پشت بام ها و خيابانها را ترک کنند تا حدود ۲۴ هزار دانش آموز فلسطينی بتوانند روز دوشنبه امتحانات آخر سال را برگزار کنند.


دو هفته پيش شبه نظاميان وابسته به حماس و فتح موافقت کردند آتش بسی را به اجرا گذارند، اما با اين وجود هفته گذشته درگيری ها ميان دو گروه در شهر رفح درجنوب نوار غزه ادامه يافت.


از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون پنج شبه نظامی از ميان دو گروه کشته شده اند.


کشمکش ميان گروهای رقيب فلسطينی در روزهای اخير با از سر گرفته شدن درگيری ها با نيروهای اسراييلی تاحدودی کاهش يافته است.


به گفته شاهدان عینی، نيرو های اسراييلی شامگاه يکشنبه وارد جنوب نوار غزه شدند.


ارتش اسراييل می گويد که اين اقدام بخشی از عمليات معمول ارتش اسراييل است که حضور این نيروها را همواره به شبه نظاميان فلسطينی که به سوی اسراييل موشک پرانی می کنند گوشزد کند.


روز يکشنبه رهبران سياسی و نظامی اسراييل متعهد شدند، فشارها بر نوار غزه را ادامه دهند.


اين تصميم از سوی اسراييل پس از آن اتخاذ می شود که چهار شبه نظامی جهاد اسلامی شنبه گذشته در يک حمله مرزی به داخل اسراييل تلاش کردند يک سرباز اسراييلی را بربايند.


در اين حمله که با واکنش شديد نيرو های اسراييلی روبرو شد يک شبه نظامی جهاد اسلامی کشته و سه تن ديگر فرار کردند.


جهاد اسلامی و گردان شهيدان الاقصی، شاخه تند روی نظامی سازمان فتح وابسته به محمود عباس مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفتند.


اهود المرت، نخست وزير اسراييل به کابينه خود گفت حملات به غزه تازمانی که حرکات تروريستی و پرتاب موشکهای قسام از سوی شبه نظاميان فلسطينی به اسراييل متوقف نشود ادامه خواهد يافت.


روز يکشنبه نيرو های اسراييلی يک ساختمان که گفته می شود از سوی جهاد اسلامی استفاده می شد و يک کارگاه ساخت اسلحه متعلق به شبه نظاميان فتح را هدف موشک قرار دادند.


XS
SM
MD
LG