لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

خاورميانه، پيوند مشکلات حل نشده؛ کليد صلح در دست کيست؟


نمایی از محل برگزاری کنفرانس
نمایی از محل برگزاری کنفرانس

در ادامه اين کنفرانس، هولگر هايباخ، نماينده حزب دمکرات مسيحی آلمان در پارلمان، با مرتبط دانستن مشکلات خاورميانه به يکديگر، گفت اگر چه در عراق شرايط بيشتر به شکست شبيه است تا پيروزی، اما پرسش اين است که در صورت خروج نيروهای آمريکا و بريتانيا چه اتفاقی رخ خواهد داد.


وی گفت در صورت خروج، بالا گرفتن درگيری ها و تجزيه عراق محتمل است.


آقای هايباخ همچنين در مورد ايران گفت يکی از مهم ترين و نکات پرونده اتمی اين است که باعث شده به وضعيت حقوق بشردر ايران توجه نشود، حال آنکه اين دو بايد در کنار هم مورد بحث قرار گيرند.


اوا آدامس، ناظر حزب دمکرات آمريکا در آلمان نيز در صحبت هايی کوتاه از عملکرد دولت جرج بوش در عراق انتقاد کرد و در عين حال افزود پيدا کردن راه های جديد نيز بسيار دشوار است.


ديويدمک برايد، نماينده حزب جمهوريخواه آمريکا در آلمان نيز در اين کنفرانس گفت خروج آمريکا از عراق، هم در آمريکا و هم در عراق فاجعه بار خواهد بود.


امير مکی موسا، فعال عراقی نيز در ادامه اين نشست، علت در هم ريختگی در عراق را پيدايش گروه های شبه نظامی سنی و شيعه ای دانست که قبلا در عراق وجود نداشتند.


وی افزود:«من هميشه رويای دمکراسی داشتم. اما اين رويا اکنون تبديل به کابوس شده. چه کسی مقصر است؟ من هم با آنکه خواستار خروج آمريکا از عراق هستم، اما خواهان خروج سريع نيستم، زيرا چنين کاری به بهتر شدن وضع موجود نمی انجامد.»


آقای مکی موسا افزود:«عراقی ها سرخورده شده اند و کمک به آنها به سادگی ممکن نيست. در حال حاضر، مردم دمکراسی را با ارتشا و فساد و آشفتگی مترادف می دانند.


وی در عين حال، دولت عراق را نيز در قبال حضور نيروهای نظامی آمريکايی در اين کشور مسئول دانست و گفت طبق قطعنامه سازمان ملل، عراق مستقل است و هرگاه دولت عراق بخواهد آمريکا بايد عراق را ترک کند. اگر آمريکا در عراق باقی مانده، اين امر به درخواست دولتی است که مردم انتخابش کرده اند و بنابراين عراق هم در اين زمينه مسئوليت ها و وظايفی بر عهده دارد.



«من هميشه رويای دمکراسی داشتم. اما اين رويا اکنون تبديل به کابوس شده. چه کسی مقصر است؟ من هم با آنکه خواستار خروج آمريکا از عراق هستم، اما خواهان خروج سريع نيستم، زيرا چنين کاری به بهتر شدن وضع موجود نمی انجامد.»
امیر مکی موسا، فعال عراقی

پس از آن، مجدی گوهری، فعال مصری مقيم آلمان، کلوديا روت، رييس حزب سبزهای آلمان را مخاطب قرار داد و گفت:« شما از وضعيت حقوق بشر و برنامه اتمی ايران انتقاد کرديد، اما هرگز در صحبت های خود از اسراييل انتقاد نکرده ايد.»


وی گفت:« شما حتی از همکاری آمريکا و هند انتقاد می کنيد، اما به اين موضوع که اسراييل صدها کلاهک هسته ای در اختيار دارد، اشاره نمی کنيد و اين نشانه ای از يک استاندارد دوگانه است.»


آقای گوهری افزود:«استانداردهای دوگانه موجب تحقير انسان ها می شود و تا اين استاندارد دوگانه برطرف نشود، مشکلات منطقه که به يکديگر نيز ربط دارند، حل نخواهند شد.»


در ادامه اين نشست، ايگال آويدان، روزنامه نگار اسراييلی و گزارشگر اورشليم ريپروت، در سخنان خود ابتدا به پيشينه روابط خوب ايران و اسراييل اشاره کرد و گفت ايران، دومين کشور مسلمان بود که پس از ترکيه اسراييل را به رسميت شناخت.


وی گفت آخرين دليل اثبات وجود بمب اتم، خود بمب است، افزود چنين امری يک فاجعه است و در حال حاضر نيز دلايل و شواهد زيادی وجود دارند که ثابت می کنند رهبران جمهوری اسلامی در پی دست يافتن به سلاح هسته ای هستند.


وی در پاسخ به صحبت های مطرح شده در نشست گفت اسراييل هرگز تاييد نکرده که قدرتی اتمی است و اين نکته مهمی است.


به گفته آقای ايگال آويدان،« اين نه از سوی آمريکا بلکه از سوی دولتش تهديد می شود وبايد دولتی دمکراتيک در اين کشور به روی کار بيايد.»


وی همچنين گفت اگر چه آوارگان فلسطينی که حق بازگشت ندارند، بايد از اين حق برخوردار شوند اما وی بر اين باور نيست که اسراييل بازگشت حدود ۶۰۰ هزار نفر آواره فلسطينی باشد، هرچند در اين زمينه آمار متفاوتی وجود دارد.


در ادامه اين نشست، فواد حمدان، فعال فلسطينی مقيم آلمان، با اشاره به سخنان کلوديا روت، رييس حزب سبزهای آلمان گفت هرچند با آنچه وی درباره ايران گفت موافق است، اما در مقابل هرگز ديده نشده که وی به اين آشکاری عملکرد اسراييلی ها را نيز محکوم کندو



« شما نمی توانيد از نقض حقوق بشر در ايران انتقاد کنيد، اما در قبال نقض حقوق بشر از سوی اسراييل سکوت کنيد. اين امر تنها نشانگر استانداردی دوگانه است.»
فواد حمدان، فعال فلسطینی مقیم آلمان

آقای حمدان افزود:« شما نمی توانيد از نقض حقوق بشر در ايران انتقاد کنيد، اما در قبال نقض حقوق بشر از سوی اسراييل سکوت کنيد. اين امر تنها نشانگر استانداردی دوگانه است.»


وی در ادامه صحبت های خود افزود:«نبايد فراموش کرد که مساله فلسطين به آلمان نيز ربط دارد. بدون هولوکاست، اسراييلی به وجود نمی آمد. ما مشکلات خود را در منطقه داريم، اما مشکلاتی هم داريم که از اروپا آمده اند.»


فواد حمدان افزود در مورد راه حل ممکن برای حل بحران کنونی، دو راهکار تشکيل دو دولت و تشکيل کشوری دو مليتی وجود دارد.


وی گفت با شهرک های يهودی نشين و گسيختگی مناطق فلسطينی ديگر امکان تشکيل کشور فلسطين وجود ندارد، و راهکار دوم نيز از سوی اسراييل رد می شود.


در پی صبحت های فواد حمدان، ايسام حداد، از لبنان نيز گفت که با ايده تشکيل کشوری دو مليتی موافق است، اما نکته آنجاست که اسراييل که مسئوليت متوجه آن است، خواهان صلح نيست. اسراييل می خواهد يک منطقه يهودی تشکيل دهد و به اين ترتيب، صلح ممکن نيست.


وی افزود يک مشکل اساسی ديگر، مشکل آوارگانی است که يکايک حق بازگشت دارند و اگر به اين نکته توجه نشود، راهکاری برای صلح دايم وجود نخواهد داشت.


در ادامه اين نشست، برند آسباخ، از بنياد هاينريش بل گفت که در ۱۵ سال گذشته، هرگز وضعيت اين اندازه نا اميد کننده نبوده است. در اين سال ها وضعيت مدام بدتر شده است.


وی افزود يکی از مشکلات کنونی، ضعف رهبران جديد فلسطينی است و در حال حاضر راه حلی ديده نمی شود، اگرچه راه حل مذاکره است نه بمب و جنگ.


در پايان اين نشست، که پروفسور هايو فونکه از دانشگاه برلين آن را اداره می کرد، چند تن از اعضای اتحاد جمهوريخواهان ايران سخن گفتند.



فرخ نگهدار در مورد موضع اتحاد جمهوريخواهان ايران در قبال بحث های صورت گرفته گفت اين جريان خواستار تشکيل دو دولت و همزيستی مسالمت آميز آنها است و اين جريان، از ايده کشور دو مليتی دفاع نکرده است.

گودرز اقتداری، با تحسين بحث های انجام شده، خواستار آن شد که مسايل ايران جدا از مسايل منطقه نيز مورد بررسی قرار گيرد.


وی سپس با يادآوری مساله فرج سرکوهی و کمک دولت آلمان به نجات زندگی او، به بازداشت چند آمريکايی ايرانی تبار، از جمله علی شاکری از اعضای اتحاد جمهوريخواهان ايران اشاره کرد.


داريوش احمدی نيز مشکل را اسلاميزه شدن منطقه و عقبگرد سکولاريسم در ايران دانست و گفت مشکل، استفاده ابزاری از اسلام در منطقه است.


فرخ نگهدار نيز سپس در مورد موضع اتحاد جمهوريخواهان ايران در قبال بحث های صورت گرفته گفت اين جريان خواستار تشکيل دو دولت و همزيستی مسالمت آميز آنها است و اين جريان، از ايده کشور دو مليتی دفاع نکرده است.


وی در مورد اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی درباره محو اسراييل گفت اتحاد جمهوريخواهان در اين زمينه بيانيه داده و با محکوم کردن اين اظهارات، تاکيد کرده است که اين سخنان، نه به صلح بلکه به جنگ خدمت می کند.

آقای نگهدار افزود اتحاد جمهوريخواهان به صورت رسمی اعلام کرده که از نقشه راه حمايت می کند. اما نکته مهم اين است که روشن شود کليد اصلی صلح در دستان کيست و آيا بدون نقش تعيين کننده آمريکا و مداخله مستقيم رهبری آمريکا اين مشکلات قابل حل است؟


XS
SM
MD
LG