لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

گزارش مدافعان حقوق بشر از «ادامه شکنجه فلسطینی ها»


از سال ۲۰۰۱، پانصد مورد از شکايات فلسطيني ها درمورد رفتار شکنجه گونه به دادستانی اسرایيل ارائه شده است.
از سال ۲۰۰۱، پانصد مورد از شکايات فلسطيني ها درمورد رفتار شکنجه گونه به دادستانی اسرایيل ارائه شده است.

۷۳ فلسطينی که درفاصله ماه های ژوئيه ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ درسرزمين های فلسطينی توسط نيروهای اسرایيلی دستگيرشده اند، درجريان ادای شهادت در برابر فعالان دو سازمان مدافع حقوق بشر فلسطيني ها از شکنجه و اذيت و آزار خود توسط سازمان امنيت داخلی اسرایيل سخن گفته اند.


اين دو سازمان، که فعالان حقوق بشری اسرایيلی و از جمله چند وکيل مدافع اسرایيلی را نيز در بر مي گيرد، در گزارشی که روز يکشنبه منتشرشد، ادامه شکنجه فلسطيني ها را با حکمی که در سال ۱۹۹۹ از سوی ديوان عالی عدالت اسرایيل منتشرشده بود، مغاير دانسته و خواهان توجه جامعه جهانی به اين امر شده اند.


اين ديوان حکم کرده بود، تنها مي توان فلسطيني هايی را زير«فشارقابل قبول» گذاشت که به منزله «بمب ساعتی» هستند و در بمب گذاري هايی که هر آن احتمال وقوع آن مي رود، دخالت دارند.


شکنجه هایی که فلسطيني های دستگيرشده در مورد آن سخن گفته اند، شامل ضربه به دست و پا، بازجویی درحالی که آنها دستبند به دست داشته اند و گاه دستبند به صندلی وصل بوده، و نيز مجبور کردن آنها به چمباتمه زدن به هنگام پاسخگويی به پرسش ها بوده است.


از سال ۲۰۰۱، پانصد مورد از شکايات فلسطيني ها درمورد اين رفتار به دادستانی اسرایيل ارائه شده است.


وزارت دادگستری اسرایيل، درواکنش به گزارش اين دوسازمان اسرایيلی- فلسطينی مدافع حقوق بشر، دربيانيه ای نوشت: اين گزارش ازواقعيات غافل شده و سازمان امنيت اسرایيل برای جلوگيری از بمب گذاري های انتحاری، ناچاربه بازپرسی از کسانی است که در بمب گذاري ها دخالت دارند، ونمي تواند اجازه دهد، که ياران اين فلسطيني ها با خيالی آسوده طرح های خودراعملی کنند.



شکنجه هایی که فلسطيني های دستگيرشده در مورد آن سخن گفته اند، شامل ضربه به دست و پا، بازجویی درحالی که آنها دستبند به دست داشته اند و گاه دستبند به صندلی وصل بوده، و نيز مجبور کردن آنها به چمباتمه زدن به هنگام پاسخگويی به پرسش ها بوده است.

رد طرح جدید آمریکا


دراين ميان، خالد مشعل، ریيس دفتر سياسی سازمان حماس، که در دمشق است، در يک سخنرانی، طرح جديد آمريکا را برای همکاری بين اسرایيل وفلسطيني ها قاطعانه رد کرد.


مشعل دريک سخنرانی گفت: «طرح جديد آمريکا به يک شوخی بيشترشباهت دارد»، و تاکيد کرد که «اگر فلسطيني ها به اين سازش تن در دهند، به منزله ترک راه مقاومت در برابر اسرایيل خواهدبود.»


اين طرح يک رشته تسهيلات برای زندگی عامه فلسطيني ها پيشنهاد مي کند، و در برابر از فلسطيني های مسلح مي خواهد ازحملات راکتی به اسرایيل دست بردارند.


درآخرين دور تنش ها، سه فلسطينی ازفعالان سازمان جهاد اسلامی توسط کماندوهای اسرایيلی در ساحل غربی کشته شدند، و نيروهای اين سازمان، با حملات راکتی به يک شهراسرایيلی در جنوب اين کشور واکنش نشان داند.


اين رخدادها در حالی است که وزير امور خارجه آلمان برای ديدار به سرزمين های فلسطينی رفته است.


فرانک والتراشتاين ماير، با محمود عباس و شماری از وزيران دولت فلسطينی ديدارهای جداگانه به عمل آورد، اما از ديدار با اسماعيل هنيه خودداری کرد.


اسرایيل گفته است، هرمقام خارجی که با اسماعيل هنيه ديدارکند، ازملاقات با مقامات اسرایيل محروم خواهد شد.


وزير امور خارجه آلمان که کشورش رياست نوبتی اتحاديه اروپا را برعهده دارد، در ملاقات با وزيران فلسطينی، از دولت جديدی که ازسه ماه پيش روی کارآمده، خواست تا به پيش شرط هايی که جامعه جهانی برای فلسطيني ها تعيين کرده، تن دردهد، و از جمله از راه خشونت دور شود و اسرایيل را به رسميت بشناسد تا تحريم های بين المللی عليه دولت فلسطينی برطرف شود.


اما خالد مشعل در آخرين سخنرانی خود گفت که «مقاومت مسلحانه ادامه خواهد يافت، وکسی نمي تواند فلسطيني ها رابه سازش مجبورکند.»


دولت بلژيک نيزويزای ورود نعيم باسم، وزيرفلسطينی را پس از آنکه مطلع شد که وی ازاعضای سازمان حماس است، لغوکرد. هلند نيز اعلام کرد به مقامات حماس اجازه ورود نخواهد داد.


برخی گزارش ها حاکی است که محمود عباس ازادامه بن بست در روند صلح دلسردشده و بار ديگر تهديد به استعفا کرده، و گفته است که اگر در دو ماه آينده، تحريم بين المللی لغونشود، او از مقام رهبری تشکيلات خود گردانی کنارخواهد رفت.


اما نبيل شعث، ازسران جنبش فتح، روز يکشنبه گفت که «عباس درمقام خود می ماند و از پيگيری کوشش ها هنوزنوميد نيست.»


XS
SM
MD
LG