لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

اعلام آمادگی دوباره اسراییل برای گفت وگو با اعراب


آقای اولمرت اظهار اميدواری کرد که اين فرصت و شانس بوجود آيد تا نشست مشترک ميان اعراب و اسراييل برگزار شود.
آقای اولمرت اظهار اميدواری کرد که اين فرصت و شانس بوجود آيد تا نشست مشترک ميان اعراب و اسراييل برگزار شود.

اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل روز يکشنبه بار دیگر گفت که تل آويو آماده گفت وگو با کشورهای عربی درباره برنامه صلح اعراب و اسراييل است.



آقای اولمرت که همزمان با نخستين دور از گفت وگوهای خود با محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی سخن می گفت اظهار داشت: ما آماده مذاکره با هر ترکيبی از کشورهای عربی درباره ايده هايشان هستيم و خوشحال خواهيم شد تا نظرات آنها را در خصوص طرح ابتکاری عربستان بشنويم .

نخست وزير اسراييل در جلسه کابینه اسراییل افزود که ما علاقمند به شنيدن ديدگاه های اعراب و متقابلا آنها نيز مايل به شنيدن نظرات ما باشند.


وی اظهار اميدواری کرد که اين فرصت و شانس بوجود آيد تا نشست مشترک ميان اعراب و اسراييل برگزار شود.


اشاره نخست وزير اسراييل مربوط به پيش نويس طرحی است که در اجلاس ماه گذشته اعراب مطرح شد و کشورهای عربی برای برقراری رابطه با اسراييل اعلام امادگی کردند مشروط به اينکه اين کشور از تمام سرزمين های عربی اشغال شده در جريان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ عقب نشينی کند.


براساس اين طرح که ملک عبدالله، پادشاه عربستان در سال ۲۰۰۲ برای اولين بار آن را پيشنهاد کرد همچنين بايد تشکيل دولت فلسطينی به رسميت شناخته شود.


اسراييل که در سال ۲۰۰۲ اين طرح را رد کرده بود اخيرا اعلام کرد که اين پيشنهادات می تواند اساسی برای مذاکرات باشد ولی در عين حال خواستار اصلاح بند مربوط به مسئله آوارگان شده است که اين مسئله از سوی کشورهای عربی رد شده است.


شيمون پرز، معاون نخست وزیر اسراييل نيز گفته است که ما در جستجوی راهی برای پيشبرد ابتکار عربستان هستيم .


وی افزود: دو طرف می توانند با ديدگاه های خود در مذاکرات شرکت کنند و از آنجايی که اختلافاتی بين طرفين وجود دارد ما مجبوريم که راهی برای زدن پل بين آنها پيدا کنيم .


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر نيز روز يکشنبه از اسراييل خواست تا به گام اعراب برای صلح پاسخ دهد تا به گفته وی از بروز«فاجعه» جلوگيری شود.


اين اظهارات پس از آن ابراز می شود که قرار است روز چهارشنبه وزرای خارجه ۱۲ کشور عربی در قاهره گردهم آيند تا درباره ابتکار عربستان به بحث و تبادل نظر بپردازند.


در همين رابطه، قرار است که تزيپی ليونی، وزير امورخارجه اسراييل اواخر روز يکشنبه با همتای اردنی خود ديدار و در اين باره گفت وگو کند.


اوايل ماه آوريل، عمر موسی، دبير کل اتحاديه اعراب پيشنهاد اهود اولمرت را برای شرکت در نشستی با حضور نمايندگان اسراييل، فلسطينی ها و کشورهای عرب « ميانه رو» را رد کرد چرا که اسراييلی ها از مسئله آوارگان به عنوان « خط قرمز» ياد کرده بودند.


XS
SM
MD
LG