لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

بولتون: اسراییل از اعراب حمایت کرده است


جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد.
جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد.

جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، جنگ اسراییل با حزب الله لبنان را که سال گذشته روی داد، عملی مشروع خواند و گفت این کار اسراییل، حمایت از اعراب در برابر خطر حزب الله بوده است.


آقای بولتون در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت:«آمریکا نقشی در شکل گیری حرکت اسراییل نداشت اما ما با تصمیم اسراییل برای از بین بردن حزب الله لبنان مخالفت نکردیم.»


در زمانی که جنگ ۳۴ روزه میان اسراییل و لبنان در سال گذشته انجام شد، آقای بولتون نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بود. زمان ماموریت جان بولتون، دسامبر، آذرماه سال گذشته به پایان رسید.


آقای بولتون پیش از آن، معاون مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی در وزارت امور خارجه آمریکا بود.


آقای بولتون در پرسشی که خبرنگار بی بی سی از وی داشت و در آن مطرح شده بود که آیا کاخ سفید و دولت آقای بوش، به عمد با آتش بس مخالفت کردند تا اسراییل به اهداف خود برسد، گفت:«مگر این کار ایرادی دارد؟»

در جنگ ۳۴ روزه که در ۱۴ آگوست، ۲۳ مرداد سال گذشته و با قطعنامه شورای امنیت تمام شد، حزب الله لبنان سه سرباز اسراییلی را اسیر کرد و اسراییل برای نابودی حزب الله و آزاد سازی گروگان های خود، وارد جنگ شد.


بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته به اسراییل و لبنان هشدار داد که مفاد آتش بس را نقض نکنند.


وی نخستین سفر خود به خاورمیانه از زمان تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل را انجام می دهد.


اظهارات آقای بولتون پس از آن ابراز شد که شیمون پرز، معاون نخست وزیر اسراییل در بیانیه ای اعلام کرد برنامه حمله به لبنان کار اشتباهی بوده و نیروهای نظامی اسراییل، آمادگی چنین ماموریتی را نداشته اند.


آقای بولتون در پاسخ به اين پرسش خبرنگار بی بی سی که آیا کاخ سفید و دولت آقای بوش، به عمد با آتش بس مخالفت کردند تا اسراییل به اهداف خود برسد، گفت:«مگر این کار ایرادی دارد؟»


جان بولتون ، در آخرین گفت و گوی خود که روز پنج شنبه گذشته با آسوشیتد پرس انجام داد، تصریح کرد آمریکا در آن زمان می خواست فرصتی به اسراییل بدهد تا از خود دفاع کند.


جان بولتون گفت اسراییل با جنگ با حزب الله به کشورهای عربی کمک کرده است.

کاخ سفید در آن زمان اعلام کرد حزب الله لبنان سلاح هایی در اختیار دارد که از ایران و از راه سوریه به دست آورده و آقای بولتون هم گفت:«تسلیحاتی که حزب الله توانسته بود جمع آوری کند، تهدیدی مستقیم برای اسراییل محسوب می شد.»


وی تاکید کرد:«اسراییل این حق مشروع و مسلم را دارد که بتواند از خود دفاع کند.»


جان بولتون به موضوع نفع بردن اعراب از جنگ اسراییل با حزب الله اشاره کرد و گفت:«بسیاری از کشورهای عربی، به صورت انفرادی از اسراییل حمایت کردند چرا که می ترسیدند حزب الله مهره ایران در منطقه باشد. مردم [اعراب] از حزب الله می ترسیدند و سوریه هم که بازیچه ایران است.»


آقای بولتون در ادامه گفت:« حمله اسراییل به لبنان به حزب الله خسارت زد اما پس از آن دستور لغو انتقال سلاح که شورای امنیت درخواست کرده بود به اجرا درنیامد و در نتیجه، ما نتوانستیم به آنچه می خواستیم برسیم و منطقه را در وضعیتی دیگر قرار دهیم.»


XS
SM
MD
LG