لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

«دنیا نبايد چشمان خود را در مقابل تهديد ايران ببندد»


«تزيپی ليونی»، وزير خارجه اسراييل، روز دوشنبه گفت که تحريم های سازمان ملل متحد عليه ايران موثر بوده است.
«تزيپی ليونی»، وزير خارجه اسراييل، روز دوشنبه گفت که تحريم های سازمان ملل متحد عليه ايران موثر بوده است.

«تزيپی ليونی»، وزير امور خارجه اسراييل، روز دوشنبه گفت که تحريم های سازمان ملل متحد عليه ايران موثر بوده است. او خواهان گسترش و تشدید بدون توقف اين تحريم ها شد.


وزير امور خارجه اسراييل افزود که دنیا نبايد چشمان خود را در مقابل تهديد ايران ببندد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم «ليونی» اين سخنان را در جلسه کميته روابط عمومی آمريکا-اسراييل بيان کرد.


۱+۵ هنوز به توافق نرسيده است


نمايندگان پنج کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در نيويورک، در حال گفت و گو برای آماده کردن قطعنامه ای جديد عليه ايران هستند.


اين شش کشور تاکنون نتوانستند به توافقی در مورد تحريم های جديد عليه ايران دست یابند. روز يکشنبه نمايندگان اين کشورها برای پنجمين بار در مدت يک هفته با يکديگر ملاقات کردند .


به گزارش آسوشيتدپرس، «ويتالی چورکين»، سفير روسيه در سازمان ملل متحد روند پیشرفت مذاکرات را «کند» توصیف کرد.


«آلخاندرو ولف» کفیل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، مذاکرات را «دشوار» توصيف کرد اما ابراز اميدواری کرد که طرف های مذاکره کننده موفق شوند اختلاف های باقی مانده را حل کنند.


«ژان مارک دلا سابلير»، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد گفت مذاکرات در مسير درستی در جريان است.


تمایل محمود احمدی نژاد به شرکت در نشست شورای امنیت


روز يکشنبه غلام حسين الهام، سخنگوی دولت، اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، تمايل دارد در نشست احتمالی شورای امنيت شرکت کند و « از حقوق ملت ايران برای استفاده از فن آوری صلح آميز هسته ای» دفاع کند.


«دوسمانی کومالو»، سفير آفريقای جنوبی در سازمان ملل متحد که رياست دوره ای اين شورا بر عهده دارد گفت که آقای احمدی نژاد تاکنون درخواست رسمی برای شرکت در نشست شورای امنیت را نکرده است.


او افزود اگر محمود احمدی نژاد به شورای امنيت بيايد باعث تعجب خواهد بود که اعضای شورا از گوش دادن به سخنان او خودداری کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در ۲۳ دسامبر سال گذشته قطعنامه ۱۷۳۷ را به اتفاق آراء تصويب کرد. بر اساس این قطعنامه، جمهوری اسلامی می بایستی ظرف ۶۰ روز همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به ميز مذاکره با طرف های اروپايی برگردد.


ايران در اين فاصله بارها اعلام کرد که حاضر نيست برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و حتی در اقدامی چالش برانگيز خبر داد که به زودی کار نصب سه هزار سانتريفيوژ را در تاسيسات نطنز آغاز خواهد کرد .


تهران در عين حال اعلام کرد که بدون هيچ گونه پيش شرطی حاضر است تا درباره برنامه اتمی خود مذاکره کند و حتی تضمين دهد که تلاش های هسته ای آن در مسير دستيابی به سلاح های کشتار جمعی نيست.


کشورهای غربی که احتمال می دهند ايران در پوشش برنامه غنی سازی اورانيوم به دنبال توليد سلاح اتمی باشد، برگشت به ميز مذاکره را مشروط به تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم دانسته اند.


XS
SM
MD
LG