لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

اعلام آمادگی مشرف برای میانجی گری میان اسراییل و فلسطینی ها


آقای مشرف در مصاحبه با شبکه ماهواره ای العربيه، از «تمايل بسيار» خود برای سفر به «کشور يهودی»، و تلاش برای «صلح در خاورميانه»، سخن گفت.
آقای مشرف در مصاحبه با شبکه ماهواره ای العربيه، از «تمايل بسيار» خود برای سفر به «کشور يهودی»، و تلاش برای «صلح در خاورميانه»، سخن گفت.

ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، در اقدامی که «غافلگير کننده» توصيف شده، در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی عربی، پيشنهاد داد که برای حل اختلافات فلسطينی ها با اسراييل، اقداماتی انجام دهد.


آقای مشرف در مصاحبه با شبکه ماهواره ای العربيه، از «تمايل بسيار» خود برای سفر به «کشور يهودی»، و تلاش برای «صلح در خاورميانه»، سخن گفت.


مقر مرکزی شبکه تلويزيونی العربيه در دبی قرار دارد و به عنوان يک رسانه «پان عرب» شناخته می شود.


پاکستان که از متحدان کليدی ايالات متحده آمريکا در «جنگ عليه تروريسم» است، کشوری مسلمان است که هيچ گونه رابطه رسمی ديپلماتيک با اسراييل ندارد. اين کشور همچنين به شکلی رسمی، از تشکيل يک دولت مستقل فلسطين که مرکز آن اورشليم (بيت المقدس) باشد، حمايت کرده است.


رييس جمهوری پاکستان، در مصاحبه اخير خود که در ساعات پاياتی روز جمعه از شبکه العربيه پخش شد، گفت که بسيار «مشتاق» است که مناقشه اسراييل و فلسطينی ها را حل کند.


پرويز مشرف افزود که اگر پيشنهاد او برای ميانجی گری در روند صلح، پذيرفته شود، می تواند به اسراييل سفر کند.


وی گفت: «من همچنين می توانم ابتدا مذاکرات را با فلسطينی ها و شايد در يک کشور سوم آغاز کنم. رفتن به اسراييل هم يک امکان است.»


اگرچه هيچ گاه از آقای مشرف برای ميانجی گری در بحران خاورميانه، دعوتی به عمل نيامده، اما وی افزود: «اگر بتوانم به هرشکلی مشارکت کنم، برای من مايه افتخار خواهد بود.»


رييس جمهوری پاکستان در ادامه گفت: «اگر نقشی باشد که من بتوانم ايفا کنم و هر دو طرف ماجرا هم با اين نقش موافق باشد، بله، من مايلم که اين نقش را ايفا کنم.»


وی در بخش ديگری از اين مصاحبه، به ناامنی فزاينده در عراق و همچنين برخی ناآرامی ها در افغانستان اشاره کرد و در تشريح نظر خود گفت که معتقد است، برای حل مشکل ناآرامی های عراق و افغانستان، ابتدا بايد مساله مناقشه اسراييل و فلسطينی ها حل شود.


آقای مشرف تاکيد کرد که حل مناقشه اسراييل و فلسطينی ها، در نهايت موجب می شود تا «ثبات» و «آرامش» در سراسر منطقه خاورميانه حاکم شود.


کشور پاکستان، به رغم اينکه کشوری اسلامی است و نام کامل بين المللی آن نيز، همانند دو کشور همسايه ايران و افغانستان، پسوند «جمهوری اسلامی» را یدک می کشد، اما پیش از این تمایلی برای مداخله در مناقشات و بحران های جهان عرب از خود نشان نداده است.


اما مقام های اسلام آباد، در ماه فوريه، نشستی را با حضور نمايندگان کشورهای مصر، اندونزی، اردن، مالزی، عربستان سعودی و ترکيه ميزبانی کردند که بنا به اعلام رسمی ديپلمات ها، به موضوعات «بحران اسراييل و فلسطينی ها، جنگ عراق و بحران هسته ای ايران» اختصاص داشت.


برپایی نشست شش جانبه ماه فوریه در اسلام آباد، از سوی برخی ناظران منطقه، تغییر رویکرد سیاست خارجی پاکستان درقبال مسایل جهان اسلام توصیف شد. این نشست همچنین خشم تهران را بر انگیخت و موجب شد تا برخی مقام های ایرانی، از پاکستان انتقاد کنند.


XS
SM
MD
LG