لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

حمله هوايی اسراييل به نوار غزه


درگیری مسلحانه میان گروه های رقیب فلسطینی شمار زیادی کشته و زخمی برجای گذاشته است
درگیری مسلحانه میان گروه های رقیب فلسطینی شمار زیادی کشته و زخمی برجای گذاشته است

در حالی که درگيری مسلحانه ميان دو جناح فلسطينی و رقيب فتح و حماس شدت يافته، ارتش اسراييل روز پنج شنبه ۱۷ ماه مه اهداف متعلق به حماس در باريکه غزه را مورد حمله هوايی قرار داد.


در يکی ازحملات هوایی اسراییل به باریکه غزه در روز پنجشنبه دفتر پارلمانی نيروهای حماس مورد هدف قرار گرفت. در اين حمله هوايی يک نفر کشته و بيش از ۳۰ نفر مجروح شدند و دو ساختمان متعلق به حماس دراين حمله تخريب شد. ارتش اسراييل اعلام کرده است که اين عمليات در پاسخ به حملات راکتی حماس به جنوب اسراييل است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوساعت پس از اين حمله، خودروی يک عضو حماس مورد حمله قرار گرفت و سرنشين آن کشته شد. در حمله هوايی سوم اسراييل به غزه، يک خانه مورد هدف قرار گرفت و يک عضو ديگر حماس نيز در اين حمله کشته شد.


در درگيری های اخير ميان فتح و حماس تاکنون بيش از ۵۰ نفر کشته و بيش از ۱۰۰ مجروح شده اند

حملات هوايی اسراييل به باريکه غزه موجب افزايش تنش در اين منطقه که طی پنج روز گذشته شاهد درگيری های مسلحانه ميان دو جناح فلسطينی و رقيب فتح و حماس بوده، شده است.


از سوی ديگر ابو عبيد، يک سخنگوی شاخه نظامی حماس، گفت از همه گزينه ها، از جمله عمليات انتحاری، برعليه «دشمن صهيونيستی» استفاده خواهد شد.


در همين حال، درگيری های مسلحانه در شهر رفح در جنوب غزه ميان دو جناح فلسطينی و رقيب فتح و حماس از سر گرفته شد. در درگيری های اخير ميان فتح و حماس تاکنون بيش از ۵۰ نفر کشته و بيش از ۱۰۰ مجروح شده اند.


دفتر محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی اعلام کرد که آقای عباس سفر خود به غزه برای گفت وگوهای صلح را لغو کرده است.


از سوی ديگر يک مقام نزديک به رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی به خبرگزاری فرانسه گفته است که آقای عباس تا زمانی که از پايبندی حماس به صلح مطمئن نشود، نمی خواهد به غزه سفر کند.


بامداد روز چهارشنبه، اقامتگاه رشيد ابوشباک، فرمانده شاخه نظامی فتح، درغزه مورد حمله ای مرگبار قرار گرفت، که در آن تمامی محافظان ارشد اين فرمانده کشته شدند.


رشيد ابوشباک همراه خانواده اش درزمان حمله در اين اقامتگاه نبود.


گزارش ها حاکيست که او و خانواده اش در روزهای اخير از بيم انتقامجويی های حماس، غزه را ترک کرده و به نقطه ای نامعلوم به ساحل غربی رود اردن رفته اند.


رشيد ابوشباک نزديکترين فرمانده نظامی به جبرئيل رجوب، مقام بلندپايه امنيتی و اطلاعاتی جنبش فتح است که دست راست محمودعباس، رهبر تشکيلات خودگردان، محسوب می شود.


سازمان فتح اعلام کرد، آنچه که در اقامتگاه رشيد ابوشباک رخ داده، «اعدام صحرائی» بوده است زيرا محافظان هر يک از فاصله ای بسيار نزديک از ناحيه مغز مورد اصابت گلوله مهاجمان وابسته به حماس قرارگرفته اند.


روز سه شنبه نيز به همين شيوه، يک مقرمهم جنبش فتح در يکی از گذرگاه های فلسطينی غزه، ازسوی مهاجمان حماس موردحمله ای سنگين قرارگرفت و نيروهای حماس با غافلگيرکردن نيروهای فتح، آنان را از فاصله صفر موردحمله قرارگرفتند.


اين گذرگاه، که محل عبور اصلی فلسطينی ها ازغزه به دنيای بيرون و محل تردد کاميون های حامل کالاها و محصولات کشاورزی فلسطينی ها به سوی اسراييل بود، درپی اين حمله بسته شده است.


حماس به نوبه خود می گويد که شماری ازنيروهايش در حملات شبه نظاميان فتح کشته شده اند. اما تلفات وارده به فتح از بامداد روز يکشنبه که دور جديد حملات ازسرگرفته شده، بسيارسنگين تراست .


نيروهای حماس در شمار زياد در اطراف دانشگاه اسلامی غزه مستقر شده و آن را محاصره کرده اند ومی گويند که احتمال می دهند اين مکان از سوی شبه نظاميان فتح مورد حمله قرارگيرد.


حماس تهديد کرده که اگرچنين حمله ای عملی شود، حماس «خود را مجاز به هر نوع اقدامی می داند و حتی ممکن است به اقامتگاه محمود عباس حمله کند.»


ستاد فرماندهی فتح در غزه که فاصله چندانی از اقامتگاه محمودعباس ندارد، در ساعات پيش از ظهر شاهد حملات سنگينی است. محمودعباس خود در رام الله در کرانه باختری است .


حماس فتح را متهم می کند که ازهمکاری غير مستقيم اسراييل در اين حملات برخورداراست ومی گويد، که ظهر روز سه شنبه اسراييل چشمان خود را بر ورود پانصد چريک فتح از مصر به داخل غزه بست و راه ورود آنها را سد نکرد تا به ياری ديگر شبه نظاميان فتح بشتابند.


رييس جمهوری مصر در تماس تلفنی با محمود عباس از وضعيت جاری ابراز نگرانی شديد کرد و گفت: «اين درگيری ها عبور از تمامی خطوط قرمز پيشين است.»


XS
SM
MD
LG