لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

استقرار نيروهای امنيتی در غزه


پس از شکست آتش بس روز یکشنبه که بر سر آن توافق شده بود، چند تن در جریان درگیری های جناحی در غزه کشته شدند.
پس از شکست آتش بس روز یکشنبه که بر سر آن توافق شده بود، چند تن در جریان درگیری های جناحی در غزه کشته شدند.

دولت ائتلافی تشکيلات خودگردان فلسطينی، روز دوشنبه ۱۴ ماه مه، در پی درگيری ها ميان جناح های مختلف، دستور استقرار نيروهای امنيتی در نوار غزه را صادر کرد.


مصطفی برغوتی، وزير اطلاعات تشکيلات خودگردان فلسطينی، به نيروهای امنيتی در نوار غزه دستور داده که در غزه مستقر شوند و نظم برقرار کنند.


به دنبال شکست آتش بس ميان جناح های مختلف فلسطينی، هانی قواسمه وزير کشور فلسطينی روز دوشنبه از مقام خود استعفا داد. آقای قواسمه به خبرنگاران گفت حاضر نيست بدون اختيارات لازم، در پست خود باقی بماند.


به دنبال شکست آتش بس ميان جناح های مختلف فلسطينی، هانی قواسمه وزير کشور فلسطينی روز دوشنبه از مقام خود استعفا داد. آقای قواسمه به خبرنگاران گفت حاضر نيست بدون اختيارات لازم، در پست خود باقی بماند

يکی از مسئوليت های وزير کشور، سرپرستی سرويس های امنيتی است.


استعفای آقای قواسمه، پس از آن صورت گرفت که آتش بس اعلام شده روز يکشنبه شکست خورد. در جريان درگيری افراد دو گروه حماس و جنبش فتح در اوايل روز دوشنبه، چند تن کشته و زخمی شدند.


هانی القواسمی، توسط دو سازمان حماس و فتح، به عنوان يک نامزد مورد توافق برای وزارت کشور، انتخاب شده بود.


آقای القواسمی، ماه گذشته از سمت خود استعفا کرده بود، اما تا روز دوشنبه با اين اقدام موافقت نشده بود.


آتش بس بين فتح و حماس


پس از درگيری های شديد بين هواداران سازمان های فتح و حماس در نوار غزه، رهبران اين دو سازمان پس از ديدار و گفت و گو با يکديگر اعلام آتش بس کردند.


درپايان اين ديدار، يکی از سران حماس به خبرنگاران گفت: «برای پاسداشت خون شهدا وحفظ اتحاد ميان فلسطينی ها، توافق شده که پست های بازرسی جديد درخيابان ها برچيده شود وآتش بس رعايت گردد.»


حملات مسلحانه نيروهای فتح و حماس عليه يکديگر هنگامی از سر گرفته شد که به دستور محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، در هفته گذشته، در حدود سه هزار نفر از نيروهای فتح در غزه مستقر شدند و با ايجاد پست های بازرسی، از عابران و رانندگان اتومبيل ها خواستند که کارت شناسايی خود را نشان بدهند.


تصميم به استقرار اين نيروها در چارچوب يک طرح امنيتی جديد و با هدف بازگرداندن آرامش و جلوگيری از بزهکاری، جرم و جنايت گرفته شد. محمودعباس و اسماعيل هنيه، با اين تصميم موافقت کرده بودند، اما اين طرح درمرحله عمل، باعث افزايش تنش ها شد.


در زد و خوردهای مسلحانه روز يکشنبه، بها ابوجرد، از فرماندهان جنبش فتح درغزه همراه با يکی از محافظانش درعمليات کمين اعضای حماس کشته شد. اين اتفاق، با واکنش شديد نيروهای مسلح فتح رو به رو شد.


XS
SM
MD
LG