لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

بحرین به دنبال «برقراری مناسبات رسمی» با اسرائیل


یک «مقام رسمی» بحرین به یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی گفته است که کشورش اسرائیل را «دشمن نمی‌داند» و بحرین نخستین امیرنشین خلیج فارس خواهد بود که با اسرائیل مناسبات سیاسی رسمی برقرار می‌کند.

شبکه آی- ۲۴ اسرائیل روز چهارشنبه ۳۰ خرداد با استناد به اظهارات «مقام رسمی» بحرین، بدون ذکر نام او، افزود که داشتن مناسبات و مواضع مشابه با اسرائیل، «با اصول بحرین منافاتی ندارد».

«مقام رسمی» دولت منامه این را نیز گفت که کشورش در چارچوب اصول سازمان ملل متحد، زمانی که میزبان نشست‌های بین‌المللی است، موظف است که هیات‌های اسرائیلی را نیز بپذیرد، زیرا «اهمیت دارد که همه کشورها دیدگاه‌های خود را در این نشست‌ها بیان کنند».

روزنامه اسرائیل هیوم، حامی دولت نتانیاهو، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد خبر داد که یک هیات اسرائیلی در چارچوب نشست بین‌المللی یونسکو برای نگاه به میراث فرهنگی جهان، راهی منامه خواهد شد؛ هر چند که وزارت خارجه اسرائیل به روزنامه جروزالم پست گفته که حضور هیات اسرائیلی در نشست بحرین، امری غیرعادی نیست.

به نوشته اسرائیل هیوم، مناسبات پشت پرده دو کشور در دوره اخیر «در یک روند تدریجی، گرم شده و در ماه‌های گذشته آشکارتر شده است».

در این میان، زاخی هانِگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای در دولت بنیامین نتانیاهو و عضو حزب حاکم لیکود، از تحولات تازه در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

آقای هانگبی در عین حال افزود، هر چند ممکن است این تحول در آینده نزدیک نباشد، اما از تحقق آن «بسیار خوشحال خواهد شد».

به گفته این وزیر اسرائیلی، مقامات بحرین «دیدگاه‌های مثبتی» دارند؛ اشاره او به نزدیکی دیدگاه‌های بحرین و اسرائیل بویژه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در یکسال اخیر بارها گفته است که مناسبات کشورش با حکومت‌های میانه‌رو سنی، بویژه در منطقه، علیه ایران، گرم شده است.

یووال اشتاینیتز، یک وزیر ارشد اسرائیلی نیز گفته که زمان آن رسیده است که کشورهای عربی مناسبات محرمانه خود با اسرائیل را علنی کنند و اگر اسرائیل این امر را فاش نمی‌کند، برای احترام به خواسته این کشورها است.

بحرین ماه گذشته با بی‌اعتنایی به اعتراض‌های فلسطینی‌ها، هیات دوچرخه‌سواران خود را برای شرکت در تور مشهور جیرو دی ایتالیا، راهی اورشلیم کرد. سال گذشته نیز هیات فدراسیون فوتبال اسرائیل برای شرکت در یک نشست فیفا، به منامه رفته بود.

بحرین از آغاز تشکیل خود در سال ۱۹۷۱، تا مدت‌ها به عنوان عضوی از اتحادیه عرب، حامی تحریم علیه اسرائیل بود و به اسرائیلی‌ها اجازه ورود به این کشور را نمی‌داد.

اسناد ویکی لیکس اما در سال ۲۰۱۱ مدعی بود که بحرین با اسرائیل همکاری امنیتی محرمانه و تنگاتنگی داشته است، هر چند که دولت منامه آن را رد کرد.

XS
SM
MD
LG