لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

بشار اسد: با جنگی واقعی از خارج روبرو هستیم


بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه روز یکشنبه در مراسم افتتاح پارلمان جدید این کشور گفت: ما با جنگی حقیقی از خارج روبرو هستیم و راه حل بحران سوريه، سياسی نيست.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، بشار اسد که روز يکشنبه، ۱۴ خرداد، در افتتاحيه دور جديد پارلمان اين کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت که با اصلاحات می‌توان «سدی در مقابل طمع‌های منطقه‌ای و بين المللی» ايجاد کرد.

او همچنين گفت که برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر آن، به کسانی که می‌خواستد «سوريه در خون‌ خود غوطه ور شود» ضربه‌ای سخت وارد کرد.

برگزاری انتخابات پارلمانی سوريه در هفته‌های اخير همزمان با ادامه خشونت‌ها، انتقادهای زيادی در داخل و خارج اين کشور در پی داشت. غرب اين انتخابات را «مضحک» توصيف کرده است.

بشار اسد در ادامه گفت: «پس از يک سال و اندی از آغاز بحران، همه چيز بيش از پيش روشن‌تر می‌شود. نقش بين المللی در اين بحران بر کسی پوشيده نيست. استعمار که از چندين دهه پيش آغاز شده همچنان استعمار می‌ماند اما روش‌ها و چهره‌اش تغيير می‌کند. برخی قدرت های منطقه‌ای هم نقش خود را بحران به خوبی نشان داده‌اند. پس اين همه خونی که ريخته شد، ما نيازمند تعقل بيشتر و آموختن از مردمی هستيم که توطئه را از روزهای آغازينش رمزگشايی کرد.»

بيش از ۱۴ ماه است که حکومت سوريه با اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای روبرو است. با ادامه سرکوب اعتراض‌ها به دست نيروهای دولتی و آغاز روند جدا شدن نيروهای ارتش، بخشی از اعتراض‌ها وارد فاز نظامی شده است. آخرين گزارش سازمان ملل متحد از کشته شدن بيش از ۱۲هزار نفر از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوريه حکايت می‌کند.

از روزهای نخست آغاز اعتراض‌ها در سوريه، مسئولان اين کشور از وجود توطئه‌ای خارجی سخن گفتند. آن‌ها می‌گويند با گروه‌های مسلح تروريست که به خارج وابسته هستند، مبارزه می‌کنند.

بشار اسد در سخنان خود افزود که روند سياسی در کشور در حال پيشروی است اما تروريسم همه روزه در حال بالا گرفتن است.

او با تاکيد بر اينکه جدا نساختن روند سياسی و مبارزه با تروريسم از يکديگر، خطايی بزرگ است و به تروريسم مشروعيت می‌بخشد افزود: «جدا سازی ميان روند سياسی و مبارزه با تروريسم، مساله‌ای اساسی برای دستيابی به راه حل بحران است.»

ریيس جمهوری سوريه در ادامه اظهار داشت: «اکنون با جنگی حقيقی روبرو هستيم و نحوه تعامل با جنگ با نحوه تعامل با مسائل داخلی متفاوت است.»

او يادآور شد: «هر روند سياسی که بر خواسته‌های مردم استوار نباشد، ارزشی ندارد. بنا بر خواسته‌های مردم از روز اول می‌دانستيم که روند سياسی به راه حل بحران نمی‌انجامد اما وارد فاز سياسی شديم چون می‌دانستيم جدای از بحران مردم به آن نياز دارند.»

بشار اسد گفت: «درهای سوريه برای هرکس که خواهان اصلاحات واقعی و گفت‌و‌گوی صادقانه است، باز است. قلب‌های ما برای شرکت دادن هر سوری در مسير اعتلای کشور باز است.»

او همچنين تاکيد کرد: «امنيت ملی خطی قرمز است که نمی‌توان در خصوص آن تساهل و تسامح داشت. هيچ بهانه‌ای برای تروريسم با هر بهانه‌ای که باشد نيست. با تروريسم و حاميان آن، تساهل و تسامح يا آتش بس وجود ندارد.»

ریيس جمهور سوريه افزود: «از مزدوری در داخل يا توطئه چينی در خارج سخن نمی‌گويم. جايگاه آن‌ها مشخص است. بلکه سخن من با سوری است که وطن خود را دوست دارد اما نمی‌داند چگونه از آن حمايت کند. او نادانسته در ضربه زدن به وطن خود همراه با دشمنان آن شرکت می‌کند. آشوب تنها آشوب می‌آورد و وطن بنا نمی‌شود مگر بر پايه اخلاق نيکو.»

اسد با محکوم کردن کشتار هفته گذشته در منطقه الحوله واقع در استان حمص آن را «وحشیانه» توصیف کرد و گفت: «امکان ندارد ما دست به چنین اقدامی بزنیم.»

نشست اتحاديه عرب

از سوی ديگر، وزرای امور خارجه کشورهای عرب در نشست شامگاه شنبه خود در دوحه، پايتخت قطر، خواستار صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنيت بر پايه بند هفتم ميثاق نامه سازمان ملل متحد در خصوص سوریه شدند.

بيانيه نشست وزرای امور خارجه اتحاديه عرب يادآور شده است اين بيانيه بايد برای مجبور کردن دولت سوريه به ارجرای طرح شش ماده‌ای کوفی عنان صادر شود.

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای برای حل و فصل بحران سوريه ارائه داده است. آتش بس ميان طرف‌های درگير در سوريه نخستين بند از اين طرح است.

بيانيه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب با تاکيد بر ضرورت صدور قطعنامه برپايه بند هفتم ميثاقنامه سازمان ملل، يادآور شده است: «بايد تمام تماس‌های اقتصادی و رفت و آمدهای زمينی، دريايی، تلفنی و بی‌سيمی با سوريه به شکلی کلی يا جزئی متوقف شود و اين کشور در تحريم ديپلماتيک قرار گيرد.»

اين بيانيه همچنين خواستار اقدامی فوری برای حمايت از غير نظاميان در سوريه از راه دادن اختيارات بيشتر به ناظران صلح سازمان ملل در اين کشور و افزايش شمار آن‌ها شده است.

اين ناظران به سوريه رفته‌اند تا بر آتش بسی که برپايه طرح صلح عنان در سوريه طرف های درگير با برقراری آن موافقت کرده‌اند، نظارت کنند.
اتحاديه عرب از اپوزيسيون سوريه هم خواست با کنار گذاشتن اختلاف‌های خود، يکپارچه شود.

کوفی عنان در سخنانی در نشست اتحاديه عرب گفت که سوريه در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. او نيروهای دولتی سوريه را متهم به «اقدام‌های وحشيانه و دستگيری‌های گسترده» کرد.

نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب پس از کشتار هفته گذشته در منطقه الحوله واقع در استان حمص برگزار می‌شود. در اين کشتار که واکنش‌های گسترده بين المللی را در پی داشت، بيش از ۱۰۰ نفر که نيمی از آن‌ها کودک بودند، کشته شدند. شورای امنيت سازمان ملل با صدور بيانيه‌ای غير الزام آور، دولت سوريه را به خاطر اين کشتار محکوم کرد.

در تحولات ميدانی، ديده‌بان حقوق بشر سوريه از کشته شدن دستکم ۳۳ نفر در روز شنبه در مناطق مختلف اين کشور خبر داده است. بيشتر کشته شدگان از حمص و ادلب هستند.

خبرگزاری آناتولی ترکيه هم از ورود ۴۰۰ آواره جديد سوری که از عمليات نظامی ارتش کشورشان فرار کرده‌اند، به ترکيه خبر داده است. بدين ترتيب شمار آوارگان سوری در ترکيه از مرز ۲۲۵۰۰ نفر گذشت.
XS
SM
MD
LG