لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

نصرالله خواستار آزادی لبنانی‌های ربوده‌شده در سوریه شد


در پی ربوده شدن شماری از شهروندان لبنانی در سوریه، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، از ربایندگان این افراد خواست آنها را سریعاً آزاد کنند. آقای نصرالله مخالفان حکومت اسد را رباینده این افراد دانسته است.

حسن نصرالله جمعه، ۱۲ خردادماه، در یک سخنرانی در بیروت، خطاب به مخالفان حکومت بشار اسد که ظاهراً لبنانی‌های ربوده شده را در اختیار دارند گفت: «اگر شما با حزب‌الله و موضع‌گیری حزب‌الله در مورد رخدادهای سوریه مشکل دارید، چرا مردم بی‌گناه لبنان را گروگان می گیرید؟»

در همین حال برخی از رسانه‌های عربی در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که پنج نفر از گروگان‌های لبنانی از نیروهای کادر نظامی حزب‌الله بوده‌اند.

مخالفان بشار اسد در حدود پانزده ماهی که از بحران سوریه می گذرد، حزب‌الله لبنان را که با جمهوری اسلامی ایران رابطه‌ای بسیار نزدیک دارد به همکاری عملی با ایران و سوریه در کشتارهای فجیع سوریه متهم کرده‌اند.

سوزاندن پرچم زردرنگ حزب‌الله در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران در شهرهای مختلف سوریه همراه با شعارهای «مرگ بر نصرالله و حزب‌الله» و «لا حزب‌الله و لا ایران» به امری عادی در تظاهرات ضد حکومتی در سوریه مبدل شده است.

حسن نصرالله که در نخستین هفته‌های اعتراض در سوریه از اظهارنظر روشن و علنی درباره وضعیت سوریه خودداری و برای میانجی‌گری میان حکومت و مخالفان تلاش‌هایی می‌کرد، در ماه‌های اخیر به صراحت از ادامه موجودیت حکومت اسد پشتیبانی و مخالفان او را کرده و با این رویه، موجب تشدید خشم مخالفان بشار اسد شده است.

دو هفته پیش شماری از لبنانی‌هایی که گفته می‌شود زائر اماکن شیعی در سوریه بوده‌اند در راه بازگشت به کشور خود، در سوریه به گروگان گرفته شدند.

گروهی از «انقلابیون استان حلب» مسئولیت ربودن این لبنانی‌های ناپدید شده در روز بیست و دوم ماه مه را بر عهده گرفته و در بیانیه‌ای گفته است که وضع جسمانی آنها خوب است؛ این بیانیه از شبکه تلویزیونی الجزیره پخش شده بود.

این گروه اپوزیسیون این را نیز گفته بود که اگر نصرالله به خاطر حمایت‌هایی که تاکنون از حکومت سوریه داشته پوزش بخواهد، امکان مذاکره برای آزاد کردن گروگان‌ها فراهم خواهد شد.

با این حال حسن نصرالله هفته گذشته اعلام کرد که «اگر آدم‌ربایان با این کار می‌خواهند ما را زیر فشار بگذارند در اشتباه هستند».

وی در سخنرانی شامگاه آدینه خود نیز نه تنها از هر نوع تغییر رویه حزب‌الله در قبال حکومت سوریه سخنی نگفت، بلکه دوباره به حمایت از «ادامه یکپارچگی» سوریه پرداخت و گفت: «موضع ما در قبال سوریه از برداشت دیگران متفاوت است».

رسانه‌های عربی در ماه‌های اخیر بارها گزارش داده‌اند که جسد شماری از نیروهای حزب‌الله که در رخدادهای سوریه دخیل بوده و کشته شده‌اند مخفیانه به لبنان بازگردانده شده و شبانه به خاک سپرده شده است.

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی شامگاه آدینه از ارتباط دادن سازمان خود با ربوده‌شدگان خودداری کرد، اما گفت: «ابهاماتی مطرح شده است که به خاطر مصلحت ربوده‌شدگان خوب است که فعلاً درباره آن اظهار نظر نکنم.»

آمریکا و اسرائیل همواره ظن آن را داشته‌اند که حزب‌الله سیل سلاح‌های ایرانی را از طریق خاک سوریه دریافت می‌کند؛ سوریه نیز همانند ایران خود یکی از حامیان مهم تسلیحات و کمک‌های مالی به حزب‌الله در سی سال موجودیت این گروه شیعه لبنانی بوده است.
XS
SM
MD
LG