لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

بهزاد نبوی: ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد است


بهزاد نبوی از حضور جاسوسان در رده‌های بالای نظام جمهوری اسلامی «ابراز نگرانی» کرده است.
بهزاد نبوی از حضور جاسوسان در رده‌های بالای نظام جمهوری اسلامی «ابراز نگرانی» کرده است.

بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، می‌گوید ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد «ستاد اجرایی فرمان امام»، «قرارگاه خاتم»، «آستان قدس» و «بنیاد مستضعفان» است که هیچ یک از آنها ارتباطی با دولت و مجلس شورای اسلامی ندارند.

سه نهاد مورد اشاره آقای نبوی زیرنظر مستقیم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بوده و تنها به وی گزارش می‌دهند. قرارگاه خاتم نیز از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران است که فرمانده آن را رهبر ایران منصوب می‌کند.

آقای نبوی اشاره‌ای به دارایی‌های در اختیار این نهادها نکرده و در ۴۰ سال گذشته نیز هیچ آماری در این زمینه از سوی نهادهای یاد شده منتشر نشده است. مجلس خبرگان که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه نظارت بر رهبر ایران را برعهده دارد، نیز گزارشی از عملکرد نهادهای زیرنظر آیت‌الله خامنه‌ای ارائه نکرده است.

با این حال، خبرگزاری رویترز ۲۰ آبان سال ۱۳۹۲ در گزارشی تحقیقی نوشت که فقط دارایی‌های ستاد فرمان اجرایی امام «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

به نوشته رویترز، رقم «۹۵ میلیارد دلار» برگرفته از تجزیه و تحلیل بیانیه‌های مقام‌های رسمی ستاد، آمار بورس اوراق بهادار تهران و وب‌سایت‌های شرکتی به انضمام اطلاعاتی از وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

بهزاد نبوی در گفت‌وگو با سایت «الف» همچنین گفته است که نباید مشکلات کشور را به عملکرد دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا تقلیل داد، چرا که به گفته وی، «اختیارات دولت بر طبق قانون اساسی حدود ۱۰ الی۲۰ درصد کل اختیارات اداره کشور است و باید در همین حد از دولت انتظار داشت».

پیشتر نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز ششم شهریور با تاکید بر اینکه دولت باید «اختیارات لازم» را داشته باشد، گفته بود از «کسی که اختیار ندارد، چه مسئولیتی می‌خواهید».

وی در ماه‌های گذشته نیز سخنانی انتقادی درباره اختیارات دولت گفته بود، از جمله در اردیبهشت امسال دو بار درباره کمبود اختیارات دولت سخن گفت و خواستار عدم دخالت قوای دیگر در کار دولت شد.

این اظهارات با انتقاد ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، روبرو شد و او اوایل تیرماه با اشاره به جلسات سران قوا گفت رهبر جمهوری اسلامی اتمام حجت کرده و «اختیارات لازم را به این جلسه داده» و «دیگر برای هیچ مسئولی بهانه ای پذیرفته نیست که بخواهد بگوید اختیار ندارم».

بهزاد نبوی به مسئله حضور جاسوسان در ارکان نظام جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده و از جمله گفته که «مثلا در دفتر سردار [محمدرضا] نقدی دو جاسوس اسرائیل شناسایی شد که در زندان با برخی زندانیان سیاسی هم بند بودند، که یکی از آنها اعدام شد».

محمدرضا نقدی که از سال ۸۸ تا ۹۵ فرمانده بسیج مستضعفین و سپس معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه پاسداران بود، در اردیبهشت امسال از سوی رهبر ایران به سمت معاونت هماهنگ‌کننده سپاه منصوب شد.

آقای نبوی با اشاره به اینکه شناسایی این جاسوسان در «رده‌های پایین» بوده است از حضور جاسوسان در رده‌های بالای نظام جمهوری اسلامی «ابراز نگرانی» کرده و گفته است: «به طور مثال در ماجرای بمبگذاری پاریس در محل مراسم مجاهدین خلق، درست زمانی این اتفاق رخ داد که آقای روحانی برای اعلام حسن نیت به اروپا سفر کرده است».

به گفته وی، «موضوع نفوذ بسیار مهم و جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد».

بر اساس مصاحبه سایت «الف» با بهزاد نبوی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG