لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

قیمت بنزین در ایران افزایش یافت


نگرانی از طرح سهمیه بندی بنزین سبب شده تا صف خودروها در مقابل برخی از پمپ بنزین ها به «دو تا سه کیلومتر» برسد.
نگرانی از طرح سهمیه بندی بنزین سبب شده تا صف خودروها در مقابل برخی از پمپ بنزین ها به «دو تا سه کیلومتر» برسد.

با اجرای طرح توزیع بنزین با کارت سوخت هوشمند در ایران گزارش های رسیده حاکیست که صف های طویلی مقابل جایگاه های پمپ بنزین بوجود آمده است.


پس از ماه ها بحث و انتشار اخبار ضد و نقيض از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، دوشنبه شب دو وزارتخانه نفت و کشور در اطلاعيه مشترکی اعلام کردند که افزايش قيمت بنزين به ازای هر ليتر ۱۰۰ تومان، و عرضه آن با کارت هوشمند از اولين ساعت سه شنبه اول خرداد اعمال می شود.


به گزارش خبرگزاری ها، در اطلاعيه مشترک وزارت نفت و وزارت کشور ضمن تاکيد بر اينکه از روز سه شنبه بنزين در تمامی جايگاه ها تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت عرضه می شود، از مردم خواسته شد تا هنگام مراجعه به جايگاه های عرضه سوخت، کارت هوشمند سوخت خود را به همراه داشته باشند.


در اين اطلاعيه از کسانی که هنوز کارت هوشمند سوخت دريافت نکرده اند، خواسته شده تا با مراجعه به مراکز اعلام شده نسبت به دريافت کارت هوشمند سوخت خود اقدام کنند.


در اطلاعيه مشترک وزارتخانه های نفت و کشور آمده است: « بنابر مصوبه قانون بودجه سال ۱۳۸۶ از ساعت ۲۴ امشب(دوشنبه شب) مورخ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۶ قيمت عرضه بنزين مطابق قيمت مندرج در قانون بودجه به ازای هر ليتر ۱۰۰ تومان مي باشد و هيچ يک از واحدهای صنفی و خدماتی، دستگاه های اجرايی و خصوصی و واحدهای خدمات حمل و نقل عمومی مجاز به افزايش نرخ نمي باشند.»



پس از ماه ها بحث و انتشار اخبار ضد و نقيض از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، دوشنبه شب دو وزارتخانه نفت و کشور در اطلاعيه مشترکی اعلام کردند که افزايش قيمت بنزين به ازای هر ليتر ۱۰۰ تومان، و عرضه آن با کارت هوشمند از اولين ساعت سه شنبه اول خرداد اعمال می شود.

این دو وزارتخانه در اطلاعيه خود به دستگاه های مسئول،« به ويژه فرمانداري ها، استانداري ها، سازمان تعزيرات حکومتی» اختيار داده اند تا با متخلفان برخورد قاطع انجام دهند.



صف های کيلومتری خودروها

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، روز دوشنبه و قبل از قطعی شدن عرضه بنزين ۱۰۰ تومانی با کارت هوشمند سوخت، از تشکيل صف خودروها و ازدحام در جايگاه های بنزين خبر داد.


این خبرگزاری طول صف خودروها در مقابل برخی از پمپ بنزین ها را « دو تا سه کیلومتر»عنوان کرد.



ايرنا در گزارش خود «تغيير در سيستم توزيع بنزين» و « افزايش قيمت بنزين» به طور همزمان را عامل شلوغی و ازدحام ۲۴ ساعت گذشته در جايگاه های عرضه بنزين عنوان کرد اما تاکيد کرد« هنوز بسياری از شهروندان کارت های خود را دريافت نکرده اند.»

خبرگزاری های مهر و فارس نيز در آخرين ساعات شب گذشته از تشکيل صف خودروها و ازدحام در چايگاه های عرضه بنزين خبر دادند.


به گفته مقام های مسئول، دو ميليون و ۶۰۰ هزار کارت سوخت هنوز به صاحبان آن تحويل نشده است و اين امر مشکلاتی را برای بسياری از مردم ايجاد کرده است.


سهميه بندی: نيمه خرداد


معاون وزير نفت نيز صبح روز سه شنبه از تعيين سهميه بنزين خودروها در دولت خبر داد و گفت:« سهميه بندی اين فرآورده نفتی از نيمه دوم خرداد ماه جاری به اجرا در می آيد.»


به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا نعمت زاده دوشنبه شب با حضور در يک برنامه تلويزيونی ضمن تایید افزايش قيمت هر ليتر بنزين به ۱۰۰ تومان و عرضه آن با کارت هوشمند سوخت از روز سه شنبه، گفت که دولت ميزان سهميه خودروها و موتورسيکلت را تعيين کرده و از نيمه خرداد آن را اجرا می کند.


آقای نعمت زاده گفت که تا قبل از سهميه بندی، هر خودرو می تواند در هر بار مراجعه به پمپ بنزين با ارائه کارت هوشمند سوخت يا کارت خودرو تا ۳۰ ليتر بنزين دريافت کند و اين ميزان برای موتور سيکلت پنج ليتر است.


وی در خصوص سهميه تعيين شده از سوی دولت برای هر خودرو که از ۱۵ خرداد به اجرا در می آيد، توضيحی نداد.


رییس شرکت پخش و توزيع فرآوردهای نفتی در عين حال افزايش ۲۵ در صدی قيمت بنزين را مصوبه مجلس عنوان کرد و گفت: « سال گذشته بيش از پنج ميليارد دلار صرف وارد کردن بنزين در کشور شد و پيش بينی می شود که امسال تا ۷ ميليارد دلار نياز به وارد کردن بنزين داشته باشيم که ادامه اين روند در سال های آينده امکان پذير نخواهد بود.»


تغییر در قیمت بنزین از جمله چالش های جمهوری اسلامی در سال های اخیر بوده و هرگونه افزایشی در این زمینه عاملی برای بالا رفتن نرخ تورم و فشار بر اقشار کم درآمد عنوان می شده است.


این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که ارزان بودن این سوخت سبب گسترش قاچاق آن به کشورهای همسایه شده است که تا ده برابر قیمت آن در ایران ارزش دارد.


XS
SM
MD
LG