لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

بنزین و گازوییل در مناطق مرزی سهمیه بندی شد


«از زمان روی کار آمدن دولت جديد وضعيت سوخت در مناطق کردنشين بحرانی است»
«از زمان روی کار آمدن دولت جديد وضعيت سوخت در مناطق کردنشين بحرانی است»

بنزين و گازوييل طی دستورالعملی در مناطق مرزی کشور ودراستان های سيستان و بلوچستان،آذربايجان غربی و خراسان جنوبی سهميه بندی شد.


بر اساس دستورالعمل شورای تامين استان کردستان که در تاريخ ۲۰ دی ماه صادر شد، خودروهای بنزين سوز سواری از سهميه روزانه ۲۰ ليتر،تاکسی ويژه و پيکان آژانس ۲۵ ليتر، تاکسی پلاک قرمز وسواری بين شهری ۳۰ ليتر، خودروهای دولتی ۵۰ ليترو موتورسيکلت و سه چرخه موتوری روزی پنج ليتر برخوردارهستند.


اين سهميه بندی به گفته مسعود کردپور روزنامه نگار در کردستان از حدود ۲۸ ماه پيش در مناطق کردنشين اجرا شده است.


مسعود کردپور در گفت وگو با راديو فردا می گويد: «از زمان روی کار آمدن دولت جديد وضعيت سوخت در مناطق کردنشين بحرانی است».


او اضافه می کند: «مردم کردستان بيشتر اوقات برای خريد ۱۰ ليتر بنزين مصرفی،يک ساعت در صف می ايستند».


از زمان روی کار آمدن دولت جديد وضعيت سوخت در مناطق کردنشين بحرانی است
یک روزنامه نگار

به اعتقاد آقای کردپور، دولت سهميه بندی بنزين را قبل از اين که در سراسر کشور به اجرا بگذارد در کردستان اجرا کرده است.


سهميه بندی سوخت در شرايطی به اجرا گذاشته می شود که مردم کردستان طی چند روز گذشته قطع گاز را هم در فصل سرما تجربه کرده اند.


اين دستورالعمل واکنش برخی از دست اندرکاران را نيز در پی داشته است. بيزن حاج محمدرضا رييس سنديکای پمپ بنزين داران سراسر کشوردر گفت و گو با راديو فردا می گويد: «ما هم به اين عمل اعتراض داشته ايم».


او اضافه می کند: «اين سهميه بندی نمی تواند موثر باشد به دليل اين که در استان های همجوار اين شهرها سهميه بندی رعايت نمی شود و عملا تنها فشار بی حدی بر مردم مناطق مرزنشين که هزار و يک مشکل ديگر هم دارند وارد می آورد».


اين سهميه بندی نمی تواند موثر باشد به دليل اين که در استان های همجوار اين شهرها سهميه بندی رعايت نمی شود و عملا تنها فشار بی حدی بر مردم مناطق مرزنشين وارد می آورد
رييس سنديکای پمپ بنزين داران

بيزن محمدرضا می افزايد: «اين سهميه بندی عملا موجب شده ميزان مصرف در اين شهرها افزايش يابد، چرا که راننده ای که در هفته ۲۰ ليتر مصرف داشته، به دليل اجرای قانون سهميه بندی از سهميه روزانه ۲۰ ليتر خود استفاده و در نهايت آن را در خانه اش ذخيره خواهد کرد».


سهميه بندی بنزين توسط استانداری کردستان در راستای جلوگيری از قاچاق مواد سوختی به کشورهای همجوارصورت گرفته است.


به اعتقاد بيزن محمدرضا رييس سنديکای پمپ بنزين داران، قاچاق فرآورده های نفتی به خارج از مرزها که روزانه بالغ بر ميليون ها ليتر است نمی تواند از طريق بشکه های ۲۰ ليتری که مردم عادی از پمپ بنزين ها خريداری می کنند صورت گيرد.


او می افزايد: «قاچاق فرآورده های نفتی در ابعاد ۱۰ ميليون ليتر در روز که مسئولان ذکر می کنند، در حد و اندازه پمپ بنزين ها نيست».


او همچنین می گوید دولت برای جلوگيری از قاچاق بنزين بايد مجاری ديگری را کنترل يا محدود کند.


در همين حال فرماندار بانه، جيره ‏بندی نان و سوخت را در اين شهرستان تکذيب کرده و می گويد به دليل قاچاق سوخت درمناطق مرزی، با نظر شورای تامين استان برای جلوگيری از اين گونه قاچاق ها، برنامه‌ ‏ريزی‌‏هايی شده است.


جعفرجبيب زاده، به خبرگزاری کارايران، ايلنا، گفته است که به هر خودرو تنها بر اساس ميزان نيازش سوخت داده می شود.


XS
SM
MD
LG