لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

گاز در ۱۱ استان ایران قطع شد


هم زمان با بحران سوخت در کشور ، شرکت ملی گاز طی اطلاعيه ای از مردم خواست تا با صرفه جويی در مصرف اين سوخت و همچنين ساير مواد سوختی از بروز مشکل در تامين انرژی کشور جلوگيری کنند.
هم زمان با بحران سوخت در کشور ، شرکت ملی گاز طی اطلاعيه ای از مردم خواست تا با صرفه جويی در مصرف اين سوخت و همچنين ساير مواد سوختی از بروز مشکل در تامين انرژی کشور جلوگيری کنند.
بنا به اطلاعيه شرکت گاز، هم اکنون ۱۱ استان ايران با مشکل کمبود گاز رو به رو هستند و به گفته يک مقام مسوول، احتمال قطع سراسری گاز نيز وجود دارد.

در حالی که طی روز های اخير دمای هوا در بيشتر نقاط کشور کاهش شديدی داشته است، قطع گاز و همچنين عدم سوخت رسانی مناسب در بسياری از استان ها زندگی مردم را مختل کرده است.

بنا بر اخبار منتشر شده در خبرگزاری های جمهوری اسلامی (ایرنا) و واحدمرکزی خبر، هم اکنون سيستم گازرسانی و انتقال سوخت به استان های سمنان ، لرستان، کرمانشاه ، همدان، اردبيل ، آذربايجان شرقی و غربی ، کردستان ، زنجان، قم و قزوين در برخی نقاط به طور کامل قطع و در برخی نقاط با مشکل مواجه است.

اطلاعیه شرکت گاز


هم زمان با بحران سوخت در کشور ، شرکت ملی گاز طی اطلاعيه ای از مردم خواست تا با صرفه جويی در مصرف اين سوخت و همچنين ساير مواد سوختی از بروز مشکل در تامين انرژی کشور جلوگيری کنند.

شرکت ملی گاز در اطلاعيه خود هشدار داده است: «در صورت افزايش مصرف گاز از ميزان توليد اين انرژی، احتمال قطع سراسری گاز در کشور وجود خواهد داشت.»

همچنين يک مقام مسوول در امور سوخت و انرژی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «با توجه به عقب بودن برخی طرح های شرکت ملی گاز از برنامه زمان بندی و افزايش نسبی برودت هوا، احتمال قطع گاز در مناطق سردسير وجود دارد.»

اين مقام مسوول که نامی از او برده نشده ، همچنين گفت: «با توجه به اينکه وضعيت سوخت نيروگاه ها نيز از شرايط چندان مطلوبی برخوردار نيست، بنابراين مردم بايستی برای جلوگيری از هرگونه قطع احتمالی برق يا گاز در کشور، اکيدا در تمام طول شبانه روز، در مصرف اين انرژی ها (گاز و برق) صرفه جويی کرده و هشدارها و توصيه های شرکت ملی گاز ايران و وزارت نيرو را در خصوص صرفه جويی در مصرف انرژی جدی بگيرند.»

اين در حالی است که معاون وزير نفت در امور گاز نيز روز دوشنبه خبر از کاهش صادرات گاز در هفته جاری داد و به ايلنا گفت: «به دليل سرمای بيش از حد هوا که در برخی نقاط سردسير تا منهای ۳۰ درجه رسيده و برخلاف ميل باطنی، صادرات گاز را به حداقل کاهش داديم، اما اميدواريم هفته آينده اين کاهش را جبران کنيم.»

سيد حسن کسايی زاده همچنين با اشاره به رشد ۴۵ درصدی مصرف گاز نسبت به سال گذشته ، مصرف فعلی گاز در بخش خانگی را حدود ۳۴۰ ميليون متر مکعب در روز اعلام کرد.

استان های سردسیر، بدون سوخت

بحران سوخت و قطع گاز بسياری از استان ها، در حالی زندگی مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است که بنا بر گزارش های سازمان هواشناسی کشور و همچنين نقشه های هواشناسی، کاهش دما و همچنين بارش برف و باران در بيشتر نقاط کشور تا روزشنبه هفته آينده ادامه خواهد داشت.

روز دوشنبه، روابط عمومی شرکت گاز ايران دراستان لرستان با تاييد قطعی گاز ۷۰ درصد از مشترکان اين استان به واحد مرکزی خبر گفت: «به زودی گازهمه مناطق شهری نيز قطع خواهد شد که مشکلات عديده ای را برای اهالی ان درپی خواهد داشت.»

همچنين رييس پخش فرآورده های نفتی در استان آذربايجان غربی گفت: «افزايش بی رويه و کاهش فشار جريان گاز، عامل قطعی گاز است و در حال حاضر ۵۰ درصد از شهرهای سردشت و پيرانشهر، اشنويه، مهاباد و نقده و برخی از مناطق اروميه با قطعی گاز روبرو هستند.»

خبرگزاری ايرنا نيز از قطع ۹۰ درصدی گاز استان سمنان خبر داد وبه نقل از مديرعامل شرکت گاز استان سمنان، قطع گاز در استان و يا کاهش شديد فشار آن را ناشی از افزايش سرما در کشور، بالا رفتن مصرف گاز و قرار گرفتن سمنان در انتهای شبکه گاز دانست.

از سويی شرکت گاز استان همدان نيز با صدور اطلاعيه ای از مردم خواست برای جلوگيری از تداوم قطعی گاز به علت افت شديد فشار و دما ی هوا در مصرف صرفه جويی کنند.اين در حالی است که حداقل دمای شهر همدان در روزهای اخير ۲۵‬درجه سانتيگراد زير صفر رسيده و اين استان هم اکنون سرد ترين استان کشور است.

بنا بر اخبار منتشر شده با قطع ۹۰ درصدی گاز شهری در استان کرمانشاه بيشتر نانوايی های مرکز استان تعطيل شده و دانش آموزان کرمانشاهی در مدارس در سرمای زير ‪ ۱۰‬درجه بدون هيچ گونه وسيله گرمايشی به سر می برند.

مدير عامل شرکت گاز استان کرمانشاه در همين رابطه به ايرنا گفت: «گاز شهری در برخی از مناطق مختلف کرمانشاه همچنان قطع است .ما برای جلوگيری از قطع گاز و تامين گاز مصرفی مردم گاز مصرفی نيروگاه های برق، و کارخانه های بزرگ صنعتی استان را قطع کرده ايم.»

شرکت گاز استان کردستان نيز با صدور اطلاعيه ای از مشترکان اين استان خواست برای جلوگيری از قطعی بيشتر گاز در مصرف اين فرآورده صرفه جويی کنند. پیش از این واحد مرکزی خبر و خبرگزاری ايرنا ، خبر از قطع ۹۰ درصدی گاز در اين استان داده بودند.

همين طور بنا به گزارش های منتشر شده، ديگر استان های سردسير مانند اردبيل ، آذربايجان شرقی ، زنجان ، قزوين و قم نيز همچنان در برخی مناطق با قطعی گاز و مشکلات سوخت رسانی مواجه هستند.

تلفات جانی


سرمای شديد و قطعی گاز طی روزهای گذشته فجايع انسانی نيز در پی داشته است.

روز دوشنبه ۱۱ آذرماه سه نفر از اعضای يک خانواده در شهر سقز کردستان به دليل آتش سوزی جان خود را ازدست دادند که مديرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ايمنی سقز علت اين آتش سوزی را نشت نفت از لوله بخاری خانه و سپس اشتعال زياد آن ذکر کرد و گفت: «اعضای اين خانواده به دليل قطعی گاز در روزهای اخير برای گرم کردن منزل خود از بخاری نفتی فرسوده استفاده کردند که متاسفانه دچار اين حادثه شدند.»

در حالی که خبرهای منتشرشده در خبرگزاری های رسمی از وجود بحران سوخت در کشور حکايت می کند ، تاکنون هيچ خبری از افزايش توليد گاز و پخش فرآورده های نفتی در کشور منتشر نشده است . در اين ميان تنها معاون وزير نفت درباره اين بحران اظهار نظر کرده و از افزايش صادرات گاز در هفته آينده سخن گفته است.
XS
SM
MD
LG