لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

افزايش صادرات گاز ايران به ترکيه


شرکت بوتاش گازمی گويد ايران طی سه روزگذشته صادرات گاز طبيعی به ترکيه را برای پاسخ به نيازهای اين کشور در فصل زمستان افزايش داده است.


کارشناسان انرژی ترکيه می گويند درصورتی که ايران ميزان گاز صادراتی به آن کشور افزايش ندهد، با کمبود انرژی مواجه خواهند شد. ترکيه برای رفع کمبود انرژی از ذخاير گاز در دريای اژه استفاده می کند.


به رغم ناخرسندی وزارت انرژی ترکيه از عدم پايبندی ايران به وعده هايش در خصوص تأمين بخشی از انرژی به این کشور،آنکارا نمی تواند درخواست غرامت کند

به گزارش شرکت بوتاش گاز ترکيه، ايران طی سه روز گذشته صادرات گاز طبيعی به ترکيه را از سه و نيم ميليون متر مکعب در روز به شش ميليون متر مکعب افزايش داده است.


اين در حالی است که از اول دسامبر و همزمان با فرا رسيدن فصل سرما، صادرات گاز طبيعی ايران به ترکيه از ۲۷ ميليون مترمکعب در روز بطور غير منظم کاهش يافت تا اين که در هفته گذشته به حدود سه و نيم ميليون مترمکعب در روز رسيد.


به رغم ناخرسندی وزارت انرژی ترکيه از عدم پايبندی ايران به وعده هايش در خصوص تأمين بخشی از انرژی ترکيه، آنکارا نمی تواند درخواست غرامت کند.


به گزارش آژانس خبرترک در قرارداد خريد گاز ايران که در زمان نجم الدين اربکان نخست وزير اسلامگرای ترکيه در سال ۱۹۹۶ منعقد شده، مادهای وجود دارد که طبق آن ايران می تواند در شرايط ضروری صادرات گاز به ترکيه را کاهش دهد.


بهمين دليل زمستان گذشته نيز زمانی که ايران صادرات گاز به ترکيه را کاهش داد، وزارت انرژی ترکيه نتوانست از ايران درخواست غرامت کند.


خبرگزاری سی ان ان ترک گزارش داده، در پی کاهش صادرات گاز ايران، افزايش روزانه ۷ مليون متر مکعب گاز از روسيه، کمبود انرژی در ترکيه را رفع نکرده و بناچار ۷۵ مليون مترمکعب گاز ذخاير دريايی اژه برداشت شده است.


کارشناسان انرژی ترکيه می گويند ايران درصورتي که روزانه ۱۴ تا ۱۵ ميليون مترمکعب گاز به اين کشور صادر کند، يعنی ۹ مليون مترمکعب ديگر صادرات گاز به ترکيه را افزايش دهد، بحران کمبود انرژی برطرف می شود.


مقامات شرکت ملی گاز ايران کماکان سردی هوا و افزايش مصرف داخلی را دليل کاهش صادرات گاز به ترکيه می دانند.


XS
SM
MD
LG