لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۳

عبدالعزیز بوتفلیقه پس از دو دهه از مقام ریاست‌جمهوری الجزایر کنار می‌رود


آقای بوتفلیقه پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.
آقای بوتفلیقه پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر، روز دوشنبه ۱۲ فروردین پس از دو دهه حکومت اعلام کرد که پیش از ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

بوتفلیقه ۸۲ ساله که بیمار است فوریه گذشته اعلام کرد که برای بار پنجم در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود.

اعلام این خبر موجی از اعتراض‌ها در این کشور شمال آفریقا به راه انداخت که باعث شد آقای بوتفلیقه در تصمیم خود تجدیدنظر کند. ولی حاضر نشد که از مقامش کنار برود.

به دنبال موضع‌گیری رئیس ستاد کل ارتش الجزایر علیه ادامه کار رئیس‌جمهوری و شدت گرفتن اعتراض‌ها، حال آقای بوتفلیقه می‌گوید که پیش از ۲۸ آوریل از مقامش کنار می‌رود.

دفتر وی در بیانیه‌ای گفته است: رئیس‌جمهوری «اقداماتی برای ایجاد اطمینان از اینکه نهادهای دولتی در دوره گذار به کار خود ادامه دهند در دستور کار قرار می‌دهد».

آقای بوتفلیقه که پس از سکته قلبی در سال ۲۰۱۳ به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده است از زمان اعلام تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برای پنجمین دوره پیاپی به شدت تحت فشار قرار گرفته بود تا از قدرت کناره گیری کند.

از آن زمان تاکنون هر جمعه تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به باقی ماندن او در قدرت و مخالفت با کادر قدیمی سیاستمداران حاکم بر کشور برگزار شده است.

چند هفته پیش آقای بوتفلیقه انصراف از شرکت در انتخابات را اعلام کرد و زمان رای‌گیری را که قرار بود در ماه آوریل برگزار شود به تاخیر انداخت. این اقدام موجب خشم بیشتر معترضان شد که آن را طرحی برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری او می‌دانستند.

همزمان با تشدید اعتراض‌ها در روزهای گذشته تعداد زیادی از مقام‌های وفادار به آقای بوتفلیقه او را تنها گذاشتند.

سه‌شنبه هفته گذشته ژنرال قائد صالح که از سال ۲۰۰۴ فرمانده نیروهای مسلح الجزایر بوده خواستار کناره‌گیری آقای بوتفلیقه و یا برکناری او به دلیل بیماری شد. او با استناد به ماده ۱۰۲ قانون اساسی این موضوع را مطرح کرد که طبق آن اگر رئیس‌جمهوری از سلامت لازم برخوردار نباشد باید برکنار شود.

ژنرال قائد صالح که سال‌ها از حامیان و متحدان وفادار عبدالعزیز بوتفلیقه بود در سخنانی که از تلویزیون پخش شد گفت: «برای خروج از این بحران باید راه‌حلی پیدا کرد که در چارچوب قانون اساسی باشد و به خواست‌های مشروع مردم پاسخ دهد».

تشکیل دولت جدید در الجزاير

کناره‌گیری آقای بوتفلیقه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که وی یک دولت جدید به ریاست نورالدین بدوی که حدود سه هفته پیش او را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرده بود تشکیل داده است.

تلویزیون دولتی الجزایر گفت ژنرال احمد قائد صالح در دولت جدید کماکان مقام معاونت وزارت دفاع را برعهده دارد.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، رمضان عامر، سیاستمدار کهنه‌کار که در ترمیم کابینه در روز یازدهم مارس به مقام معاونت نخست‌وزیر و وزیر خارجه منصوب شده بود در کابینه جدید حضور ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG