لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

ابراهيمی خواستار همکاری ايران برای برقراری آتش بس در سوريه شد


اخضر ابراهیمی (سمت چپ) در دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.
اخضر ابراهیمی (سمت چپ) در دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.
اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب، که به ايران سفر کرده است روز دوشنبه از تهران خواست تا برای برقراری آتش بس در سوريه در روزهای تعطيلات عيد قربان همکاری کند. همزمان وزاری امور خارجه اتحاديه اروپا در حال بررسی تشديد تحريم های سوريه هستند.

سخنگوی ابراهيمی روز دوشنبه- ۲۴ مهرماه- گفته که اين درخواست نماينده سازمان ملل در جريان ديدار با مقام های ايرانی عنوان شده است.

تعطيلات عيد فطر در کشورهای اسلامی روز پنجم آبان ماه آغاز می شود و چندين روز ادامه دارد.

به گفته سخنگوی نماينده سازمان ملل در امور سوريه، آقای اخضر ابراهيمی در ديدار با مقام های ايران گفته است بحران در اين کشور در حال بدتر شدن است و خونريزی های در سوريه بايد متوقف شود.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه گزارش داده است که وی با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار کرده و گفته است که «در صورت مديريت نشدن فضای سياسی در سوريه احتمال شکل گيری و گسترش بحران در کل منطقه خاورميانه افزايش می يابد.»

اين خبرگزاری افزوده که که آقای ابراهيمی از «مواضع جمهوری اسلامی ايران در معادلات سوريه و عقلايی خواندن آن» تقدير کرده است.

آقای جليلی در ديدار با نماينده سازمان ملل گفته که «آغاز گفت و گوها بدون پيش شرط ميان دولت و معارضان سوری گامی موثر در بازگشت آرامش و جلوگيری از خشونت ها» است ولی اظهار عقيده کرده که برای توقف خشونت در شهرها «بايد مانع ورود سلاح و اقدامات تروريستی شد.»

وی افزوده است: «تنها راه حل مشکل سوريه را دموکراسی و احترام به خواسته های مردم و برگزاری انتخاباتی با استانداردهای لازم» است.

جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر مهمترين متحد رژيم بشار اسد محسوب می شود و از سوی کشورهای غربی متهم شده که سلاح و تجهيزات نظامی و همچنين نيروی انسانی برای مقابله با شورش های مسلحانه در اختيار حکومت سوريه قرار می دهد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارشی نوشته است که احتمال پاسخ مثبت به درخواست اخضر ابراهيمی برای برقراری آتش بس ضعيف است.

فراخوان پيشين برای آتش بس ميان شورشيان و ارتش بشار اسد در گذشته ناديده گرفته شده بود.

روز دوازدهم آوريل، کوفی عنان، نماينده پيشين سازمان ملل و اتحاديه عرب، درباره توافق برای برقراری آتش بس ميان طرفين مذاکره کرد ولی آتش بس تنها چند روز دوام داشت و درگيری های شديد نظامی در سوريه بار ديگر از سر گرفته شد.

از آن زمان جنگ ميان ارتش آزاد سوريه و نيروهای وابسته به اسد به مناطق مختلف اين کشور گسترش پيدا کرده است و روزانه حداقل صد نفر در جريان درگيری ها جان خود را از دست می دهند.

ارتش سوريه در روزهای اخير متهم شده است که با استفاده از بمب های خوشه ای ساخت روسيه اقدام به بمباران و گلوله باران مناطق مسکونی می کند که اين اقدام با محکوميت شديد سازمان های حقوق بشری روبرو شده است.

بحران سوريه که در ابتدا با اعتراض های مسالمت آميز مردمی آغاز شد پس از سرکوب شديد از سوی نيروهای وابسته به بشار اسد وارد فاز نظامی شد و بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر سوريه، تاکنون بيش از ۳۲ هزار کشته برجای گذاشته است.

در همين حال، وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ گردهم آمدند و قرار است طرح تشديد تحريم های سوريه را مورد بررسی قرار دهند.

در صورت نهايی شدن اين طرح، ۳۰ شرکت و شخص حقيقی سوری در فهرست های تحريم های تازه اتحاديه اروپا قرار گيرد.

اين نوزدهمين دور از تحريم های اتحاديه اروپا خواهد بود که از مارس پارسال آغاز شده است و ۱۸۱ شخص حقيقی و ۵۴ شرکت سوری در فهرست سياه اين اتحاديه قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG