لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

سرنوشت رییس جمهوری برزیل تا ساعاتی دیگر معلوم می‌شود


خانم روسف متهم به دست بردن در آمار بودجه کشور و فساد مالی است.
خانم روسف متهم به دست بردن در آمار بودجه کشور و فساد مالی است.

شمارش معکوس در برزیل برای محاکمه دیلما روسف، رییس جمهوری چپگرای این کشور آغاز شده است. سنای برزیل روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت بحث بر سر استیضاح خانم روسف را کلید زد.

خانم روسف دو سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری با اختلاف کمی بر رقیب خود پیروز شد و توانست برای یک دوره چهارساله دیگر در مقام ریاست جمهوری باقی بماند.

وی احتمالا نخستین رییس جمهوری برزیل است که در دو دهه اخیر با رای قانونگذاران آن کشور از مقام خود دستکم برای مدت شش ماه برکنار می‌شود.

خانم روسف متهم به دست بردن در آمار بودجه کشور و فساد مالی است و گفته می‌شود پس از لغو مصونیت سیاسی‌اش محاکمه خواهد شد.

مجلس نمایندگان برزیل اواخر فروردین ماه طرح استیضاح رییس جمهوری را تصویب کرد. سنای برزیل هم صبح چهارشنبه به وقت محلی بحث بر سر استیضاح خانم روسف را آغاز کرد و به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی به احتمال زیاد رای گیری در بامداد پنجشنبه انجام خواهد شد.

رسانه‌های برزیل به نقل از مخالفان دولت و شماری از سناتور‌ها نوشته‌اند که از ۸۱ نماینده مجلس سنا، بیش از نیمی از آنها به برکناری و محاکمه خانم روسف رای خواهند داد.

رییس جمهوری برزیل که نماینده حزب کارگر آن کشور است در آخرین تلاش برای جلوگیری از رای گیری مجلس سنا روز سه‌شنبه از دادگاه عالی آن کشور درخواست کرد روند استیضاح او را متوقف کند.

خانم روسف می‌گوید استیضاح او مبنای قانونی ندارد و با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شود. اما احزاب اپوزیسیون می‌گویند در زمان ریاست جمهوری وی، فساد مالی گسترده و عدم توانایی دولت در اداره کشور اقتصاد برزیل را به ورشکستگی کشانده است.

بحران سیاسی در برزیل که بزرگ‌ترین اقتصاد آمریکای لاتین محسوب می‌شود رکود اقتصادی آن کشور را عمیق‌تر کرده است.

فشار سیاسی و قانونی احزاب اپوزسیون برزیل و کاهش شدید میزان محبوبیت دیلما روسف به اعتراض‌ها و تظاهرات موافقان و مخالفان او دامن زده است.

روز سه‌شنبه در شهرهای برازیلیا، پایتخت، سائوپولو و دیگر شهرهای بزرگ آن کشور گروه‌های موافق و مخالف دست به تظاهرات و راهپمایی زدند. اتحادیه‌های کارگری و حزب کارگر، حزب حاکم، از مردم برای آغاز یک اعتصاب عمومی دعوت کرده‌اند.

از سوی دیگر میشل تمر، معاون رییس جمهوری، خود را برای در دست گرفتن رهبری کشور و معرفی کابینه جدید آماده می‌کند.

گفته می‌شود آقای تمر احتمالا ساعاتی پس از اعلام رای مجلس سنا برای محاکمه دیلما روسف اعضای کابینه‌اش را معرفی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG