لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

پرچم بريتانيا در اعتراض به يادداشت سفير لندن در ایران آتش زده شد


تظاهرات گروهی در تهران مقابل سفارت بریتانیا که در آن پرچم این کشور آتش زده شد.
تظاهرات گروهی در تهران مقابل سفارت بریتانیا که در آن پرچم این کشور آتش زده شد.
به دنبال انتشار يادداشتی از سفير بريتانيا در تهران درباره وضعيت حقوق بشر در ايران، گروهی با تجمع مقابل سفارت اين کشور در تهران پرچم بريتانيا را آتش زدند و همزمان اعلام شد که کاهش سطح روابط ايران با انگليس در دستور کار کميسيون امنيت ملی مجلس قرار گرفته است.

خبرگزاری های ايران افراد تجمع کننده را «دانشجویان دانشگاه های تهران» معرفی کرده و گزارش داده اند که آنها شعارهايی عليه انگليس، آمريکا و اسرائيل سر دادند و عکس هايی از مجيد شهرياری و مسعود علی محمدی، دو متخصص هسته ای ايران که ظرف يکسال گذشته ترور شدند، را در دست داشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تجمع روز يکشنبه را «خودجوش» دانسته و گزارش داده که «دانشجويان» خواستار اخراج سايمون گس، سفير بريتانيا در تهران، شده اند.

يکی از سخنرانان اين تجمع گفته است: «سفير انگليس...اخيرا در وبلاگ خود عليه ايران مطلب نوشته و پز حقوق بشری داده است و اين در حالی است که خيابان های انگليس اين روزها صحنه نقض جدی حقوق بشر است.»

گزارش ايرنا حاکی است که «دانشجويان خشمگين از ترور دانشمندان ايرانی پرچم کشورهای آمريکا و انگليس را به نشانه اعتراض به آتش کشيدند.»

خبرگزاری فارس نيز با اعلام اينکه حميد رسايی و اسدالله بادامچيان، دو نماینده مجلس، به صف تجمع کنندگان پيوستند گزارش داد که «در پايان اين تجمع، دانشجويان با پرتاب تخم ‌مرغ به سمت سفارت انگليس خشم و نفرت خود را از اقدامات اين کشور در قبال جمهوری اسلامی ايران به نمايش گذاشتند.»

تجمع روز يکشنبه پس از آن برگزار شد که خبرگزاری فارس، نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سه روز پس از انتشار يادداشت سفير بريتانيا در تهران، خبر آن را بر روی سايت خود قرار داد.

سايمون گس روز ۱۸ آذرماه در يادداشتی با عنوان «جرم نسرين ستوده، دفاع شجاعانه است» که در سايت سفارت بريتانيا در تهران منتشر شده، نوشت که «از سال گذشته تا کنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذيت قرار گرفته و زندانی شده ‌اند. يک نمونه از آن‌ها نسرين ستوده است.»

به گفته وی، « خانم ستوده وکيلی است که سال‌ها در ايران کار کرده و با استفاده از شيوه‌های قانونی و معمول در ايران به دفاع از هموطنان ايرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد.»

آقای گس می افزايد: دادستان‌های ايران اتهام مبهم «اقدام عليه امنيت ملی» را عليه او مطرح کرده ‌اند اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هايی است که حکومت ايران ترجيح می‌دهد پنهان بمانند.

وی می گويد: «دولت بريتانيا [پيش از اين] از ايران خواسته تا به وظايفی که آزادانه پذيرفته است، عمل کند؛ از دستگيری‌های خودسرانه خودداری کند و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرين ستوده نقطه شروع خوبی است.»

روابط ايران و بريتانيا در سال های اخير بارها بحرانی شده است و آخرين بار، روز ۱۳ آبان ماه گروهی که برای شرکت در مراسم اين روز مقابل سفارت سابق آمريکا در تهران تجمع کرده بودند، به سمت سفارت بريتانيا رفتند و نسبت به آنچه که «سخنان ضد ايرانی» جان ساورز، رييس دفتر اطلاعاتی انگليس (MI۶) خواندند، اعتراض کردند.

روز يکشنبه همچنين دو نماينده مجلس شورای اسلامی به يادداشت سايمون گس واکنش نشان داده و خواستار برخورد با وی شدند.

علاء‌الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، در بيانيه ‌ای يادداشت سفير بريتانيا را «گستاخانه» و «مداخله‌جويانه» توصيف کرده و گفته است:«به نظر می‌رسد ماموريت سايمون گس در تهران به جای تنظيم روابط دو جانبه تخريب روابط است چرا که اظهارات وی نشان دهنده اين واقعيت است که او بايد ادب سفير بودن را بياموزد.»

کاظم جلالی، سخنگوی اين کميسيون نيز به خبرگزاری فارس گفته است که اين کميسيون روز يکشنبه طرح کاهش سطح روابط با انگليس را نهايی می کند.

وی گفته که با توجه به «گستاخی های مکرر سفير انگليس در ايران»، «دخالت ها و تهديدهای ساورز که منجر به شهادت دکتر شهرياری شد» و«عملکرد مغرضانه بی بی سی به عنوان بازوی رسانه ای فتنه» اقدام به کاهش روابط، ضروری به نظر می رسد.

طرح کاهش سطح روابط تهران و لندن که از سوی نمايندگان تندروی مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بيش از يکسال است که در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس مطرح است ولی هنوز به صحن علنی مجلس نيامده است.

در روزهای اخير و به دنبال اعتراض دانشجويان در بريتانيا به افزايش شهريه دانشگاه ها که به درگيری با پليس لندن منجر شد رسانه های هوادار دولت و برخی از مقام های جمهوری اسلامی، پليس بريتانيا را به «سرکوب و برخورد خشن» با دانشجويان متهم کردند.

اين در حالی است که مخالفان با اشاره به سرکوب های گسترده سال گذشته در ايران، اظهارات مقام های جمهوری اسلامی را واکنشی به پوشش وسيع اخبار نا آرامی های ايران پس از انتخابات رياست جمهوری از سوی رسانه های غربی ارزيابی کرده اند.
XS
SM
MD
LG