لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

براون: بریتانیا درگیر مبارزه با وابسته های القاعده است


آقای براون گفته است که بریتانیایی ها باید درک کنند که تهدید تروریستی علیه کشور، «طولانی مدت و پایدار» خواهد بود.
آقای براون گفته است که بریتانیایی ها باید درک کنند که تهدید تروریستی علیه کشور، «طولانی مدت و پایدار» خواهد بود.


گوردون براون، نخست وزیر جدید بریتانیا می گوید که کشورش درگیر مبارزه با کسانی است که با گروه القاعده همکاری دارند.


آقای براون که خطاب به مردم بریتانیا و در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن می گفت اظهار داشت: بریتانیایی ها باید درک کنند که تهدید تروریستی علیه کشور، «طولانی مدت و پایدار» خواهد بود.


وی افزود: واضح است که ما در حال مبارزه با افرادی هستیم که با القاعده مرتبط هستند.


نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت: ما همه قدرت خود را بکار خواهیم گرفت تا از زندگی مردم حفاظت کنیم. ما تسلیم نخواهیم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد. به هیچ کسی هم اجازه نمی دهیم تا روش بریتانیایی زندگی ما را از بین ببرد.


آقای بروان گفت: من از همه مردم بریتانیا می خواهم که هشيار باشند و از پليس و همه مقامات حمايت کنند...و مطمئنم که آنها کنار يکديگر متحد، ثابت قدم و قوی باقی خواهند ماند.



ما همه قدرت خود را بکار خواهیم گرفت تا از زندگی مردم حفاظت کنیم. ما تسلیم نخواهیم شد و ترس بر ما غلبه نخواهد کرد. به هیچ کسی هم اجازه نمی دهیم تا روش بریتانیایی زندگی ما را از بین ببرد.
گوردون براون

اظهارات آقای براون که هفته گذشته جانشین تونی بلر در مقام نخست وزیری بریتانیا شد بدنبال اعلام وضعیت اضطراری پس از حوادث لندن و گلاسگو صورت می گیرد.


اواخر روز شنبه، يک خودروی جيپ سبز رنگ با سرعت بالايی به در شيشه ای ترمينال فرودگاه گلاسگو برخورد کرد و بلافاصله دود غليظی به هوا برخاست.


بدنبال این انفجار، وزارت کشور بريتانيا سطح هشدار را در اين کشور به «بحرانی» افزايش داد که بيانگر احتمال بروز حوادث مشابه ای در روزهای آينده است.


همزمان، لرد استیونس، دستیار آقای براون گفته است: دو حمله ای که در بریتانیا بوقوع پیوسته است نشان می دهد که « االقاعده تاکتیک های خود را از بغداد و بالی به خیابان های لندن انتقال داده است.»


وی گفت: تروریست ها در حال استفاده کردن از« همان فن آوری، تکنیک های بمبگذاری و روش های عملیاتی هستند که همقطاران آنها در بغداد و بالی در حال حاضر دنبال می کنند.»


پليس بريتانيا می گويد که حمله به این فرودگاه، اقدامی « تروريستی» بوده و بدنبال آن جستجوی خانه به خانه را در حوالی فرودگاه گلاسگو، دومين شهر بزرگ اسکاتلند، برای يافتن متهمان اين حادثه آغاز کرده است.


براساس گزارش های رسيده، دو مرد که يکی از آنها به شدت دچار سوختگی شده و وضعيت وی وخيم اعلام شده است پس از اين حادثه از سوی پليس دستگير شدند. دو نفر ديگر در بزرگراهی در شمال انگلستان بازداشت شدند.


در حال حاضر سه نفر از متهمان اين حادثه در بازداشت پليس و نفر چهارم در بيمارستان بستری و تحت مراقبت امنيتی قرار دارد.



دو حمله ای که در بریتانیا بوقوع پیوسته است نشان می دهد که « االقاعده تاکتیک های خود را از بغداد و بالی به خیابان های لندن انتقال داده است.»
دستیار نخست وزیر بریتانیا

پلیس همچنین گفته است که نفر پنجمی را در ارتباط با این حوادث، در لیورپول دستگیر کرده است.


ارتباط انفجار فرودگاه گلاسکو با حوادث لندن


پليس بريتانيا معتقد است که انفجار در فرودگاه گلاسگو ارتباط مستقيمی با حادثه روز جمعه لندن دارد که در جريان آن نيروهای امنيتی دو خودروی بمبگذاری شده را در اين شهر کشف و خنثی کردند.


ويلی رای، افسر ارشد پليس به خبرنگاران گفت که « به نظر ما حادثه گلاسکو ارتباط مستقيمی با حوادث رخ داده در بريتانيا دارد.»


وی افزود: «شباهت های روشنی ميان اين دو واقعه وجود دارد و از نظر ما اين حادثه يک اقدام تروريستی است.»


به گفته وی، «مردی که به شدت سوخته بود يک وسيله مشکوک با خود حمل می کرد که بدنبال کشف آن بيمارستان محل بستری وی به سرعت تخليه شد.»


در خصوص اينکه آيا اين وسيله مشکوک يک کمربند انفجاری بوده است پليس اظهار داشت که آن، وسيله انفجاری پرقدرتی نبوده است.


اين حمله ۳۶ ساعت پس از وقايع لندن و کشف خودروهای بمبگذاری شده در اين شهر رخ داد. هنوز هيچ گروه يا شخصی مسئوليت اين حملات را به عهده نگرفته است ولی پليس احتمال می دهد که مجموعه اين اقدامات کار گروه القاعده باشد.


همزمان ایالات متحده اعلام کرد که سطح تدابیر امنیتی را در فرودگاه های این کشور افزایش خواهد یافت، اگرچه سطح تهدید تروریستی در حالت عادی باقی خواهد ماند.


دولت استرالیا نیز روز یکشنبه به شهروندان این کشور که قصد سفر به بریتانیا را دارند، هشدار داد. وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد کسانی که قصد سفر به بریتانیا را دارند باید به شدت مراقب باشند.


XS
SM
MD
LG