لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

ويليام هيگ: بريتانيا با ايران دشمنی ندارد


ویلیام هیگ، وزير امور خارجه بريتانيا
ویلیام هیگ، وزير امور خارجه بريتانيا
وزير امور خارجه بريتانيا در ديدار با علی اکبر صالحی، همتای ايرانی خود، به جمهوری اسلامی هشدار داد که بريتانيا در برابر هر گونه تلاش تهران برای افزايش توانايی هسته ای خود مقاومت خواهد کرد.

ويليام هيگ در اين ديدار بر وجود «اختلافات مهم ميان دو کشور» تاکيد کرد ولی گفت که بريتانيا موضع خصمانه ای در قبال ايران ندارد.

بر اساس بيانيه ای که دفتر وزارت خارجه بريتانيا منتشر کرده است، ويليام هيگ تاکيد کرده است که «هيچگونه دشمنی و کينه ای ميان ملت های بريتانيا و ايران وجود ندارد.»

وزير خارجه بريتانيا گفته است که کشورش به حق ايران در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای احترام می گذارد اما ايران «جامعه بين المللی را در زمينه صلح آميز برنامه هسته ايش قانع نکرده است.»

ويليام هيگ می گويد که بريتانيا «موضع قاطع خود درباره منع گسترش سلاح های هسته ای» را حفظ خواهد کرد و از ماموريت سازمان ملل برای اطمينان از اينکه برنامه اتمی ايران جنبه نظامی ندارد پشتيبانی می کند.

بر اساس گزارش های منتشره، ديدار اين دو وزير خارجه در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت و در آن مسائل افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و «راه های تعميق همکاری» ميان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه بريتانيا همچنين از اعدام عليرضا ملا سلطانی، نوجوان ۱۷ ساله، که روز چهارشنبه در ايران به دار آويخته شد ابراز تاسف کرد.

ويليام هيگ پس از اينکه هفته گذشته تهران را به «نداشتن تمايل کامل» در خصوص توضيح پيرامون ادعاهای مربوط به سرکوب مخالفان متهم کرد وعده داد که «قطعنامه قاطعی در محکوميت نقض (حقوق بشر)» به نشست سازمان ملل ارائه خواهد داد.

وی در سميناری که روزنامه تايمز برگزار کرد گفته بود: اگر ايران وضعيت حقوق بشر را بهبود بخشد تحريم ها عليه اين کشور کاهش می بايد، در غير اين صورت تحریم ها افزايش خواهد يافت.

ايران و بريتانيا در سال های اخير مناسبات متزلزلی داشته اند و از زمان برگزاری انتخابات جنجال برانگيز رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ اين روابط به تيرگی گراييده است.

مقام های جمهوری اسلامی، لندن را به دخالت در امور داخلی ايران و حمايت از معترضان که از آنها به عنوان «فتنه گر» ياد می کنند متهم کرده و حملات رسانه ای شديدی را عليه اين کشور به راه انداخته اند.

در مقابل، بريتانيا با محکوم کردن سياست ايران در قبال برنامه هسته ايش، تهران را متهم می کند که به سرکوب و ارعاب مخالفان پرداخته و بر شمار اعدام ها افزوده است.
XS
SM
MD
LG