لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

دولت بلغارستان گروه حزب‌الله را مسوول بمبگذاری در بورگاس معرفی کرد


تصاویری که پلیس بین الملل از افراد متهم به بمبگذاری در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بورگاس منتشر کرده است.
تصاویری که پلیس بین الملل از افراد متهم به بمبگذاری در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بورگاس منتشر کرده است.
دولت بلغارستان شامگاه سه شنبه، هفدهم بهمن ماه، شش ماه پس از انفجار در اتوبوسی در نزديکی فرودگاه بورگاس اعلام کرد که گروه حزب الله لبنان در پشت این انفجار قرار داشته است.

در جریان انفجار یاد شده پنج گردشگر اسرائيلی و راننده بلغار اتوبوس کشته و شمار ديگری زخمی شدند.

سوتن سواتنوف، وزير کشور بلغارستان، در یک کنفرانس خبری با اعلام نتايج تحقيقات طولانی در این زمینه گفت دو تروريستی که مجری اين حادثه بودند، اعضای شاخه نظامی حزب الله لبنان هستند.

همزمان، يوروپول، تشکيلات اطلاعاتی اتحاديه اروپا که بزهکاری و تروريسم در کشورهای اتحاديه را پيگيری می کند، در بيانيه ای اعلام کرد که حزب الله مسئول آن کشتار تروريستی بوده است و از بمب های پيشرفته که از راه دور کارگذاشته شده بود، استفاده کرده است.

گزارش رسمی دولت بلغارستان و يوروپول می گويد که برخلاف برخی از ارزيابی های پيشين، انفجار نتيجه عمل انتحاری نبود بلکه بمب ها با کنترل از راه دور منفجر شد.

وزيرکشور بلغارستان اين را نيز گفت سه نفر در ارتباط با اين بمب گذاری دخيل بودند که دو نفر آنها عضو حزب الله هستند. يکی از این دو نفر تابعيت کانادايی و ديگری شهروندی استراليا را داشته است.

به گفته وی، گذرنامه این افراد اصل بوده و هر دو از سال ۲۰۰۶ در لبنان زندگی می کنند و موفق به گريز از بلغارستان شده‌اند.

وزير کشور بلغارستان افزوده است: دو عامل انفجار در همين حال از گواهينامه جعلی رانندگی آمريکا که در محل بدست آمده بود، استفاده کردند.

نفر سوم دخيل در اين بمب گذاری شناسايی نشده است.

وزير کشور بلغارستان گفت دولت صوفيه از لبنان انتظار همکاری دارد تا اين افراد به پای ميز محاکمه کشيده شوند.

به گزارش رسانه های بلغارستان، دولت آن کشور پيش از برگزاری نشست خبری، روز سه شنبه جلسه شورای امنيت ملی خود را برگزار کرد.

تنها ساعتی پس از انفجار ماه ژوئيه در شهر ييلاقی بورگاس، نخست وزير اسرائيل گفته بود که ايران و حزب الله عامل حمله به شهروندان اسرائيلی بوده‌اند.

ارزيابی ناظران امور خاورميانه حاکی بود که ايران به تلافی قتل دانشمندان هسته ای خود، سوء قصد به گردشگران اسرائيلی و حمله به سفارتخانه های اسرائيل را در دستور کار خود قرار داد و نیروی قدس سپاه پاسداران برای ضربه زدن به منافع اسرائيل، در کشورهای بسياری در جهان ماموريت گرفته است.

مقامات اسرائيل همواره نيز گفته اند که حزب الله و نیروی قدس سپاه خواسته اند که از اسرائيل به خاطر کشته شدن عماد مغنيه بالاترين مقام نظامی حزب الله لبنان که در فوريه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق کشته شد، انتقام بگيرند.

در حملات دو سال اخير، تنها تعرض به گردشگران اسرائيلی در بورگاس موفقيت آميز بود. سال گذشته بمبی در کنار اتومبيل همسر وابسته نظامی اسرائيل در خيابانی در بمبئی هند نیز منفجر شد که اين زن جوان را زخمی کرد.

در همين حال، واينرايت رييس يوروپول گفت حتی اگر حزب الله عامل اين بمب گذاری نباشد، کار سازمانی است که از قدرتی برای عمليات در صحنه بين المللی برخوردار است. رييس اين سازمان اين را نيز گفت که الزاماً نمی توان اين بمبگذاری را با ايران يا القاعده مرتبط دانست.

بنيامين نتانياهو شامگاه سه شنبه در واکنش به گزارش رسمی دولت بلغارستان و يوروپول، با سپاسگزاری از بلغارستان بخاطر «تحقيقات اساسی و حرفه ای» گفت: «اميدواريم که اتحاديه اروپا درمورد حزب الله به نتيجه گيری های لازم برسد...حزب الله تنها يک پدر دارد و آن ايران است که حامی تروريسم درسطح جهان است».
XS
SM
MD
LG