لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

آمادگی ایران برای پرداخت مازاد بر قرارداد نیروگاه بوشهر


آقای آقازاده می گوید که ایران حتی در پرداخت های مالی خود جلوتر از کار پیمانکار بوده است.
آقای آقازاده می گوید که ایران حتی در پرداخت های مالی خود جلوتر از کار پیمانکار بوده است.


رییس سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از عملکرد روسیه در راه اندازی به موقع نیروگاه بوشهر گفت که بحث هسته ای ما سیاسی است و هر کشوری به تناسب وضعیت خود از این مساله استفاده می کند.


غلامرضا آقازاده، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که « شركت پيمانكار روسی نيروگاه بوشهر برای راه ‌اندازی به موقع آن، مشكل نقدينگی و احتياج به كمک ما دارد و اگرچه اين مسئله جزء تعهدات حقوقی ما نيست اما حاضريم نقدينگی آنها را افزايش دهيم.»


شرکت روسی سازنده نيروگاه می گويد که جمهوری اسلامی ايران از هفدهم ژانويه، بيست و هفتم دی ماه، پولی به حساب اين شرکت بابت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر واريز نکرده است.


سرگئی نويکف، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.



شرکت روسی سازنده نيروگاه می گويد که جمهوری اسلامی ايران از هفدهم ژانويه، بيست و هفتم دی ماه، پولی به حساب اين شرکت بابت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر واريز نکرده است.

به گفته مقام های روسيه، وضعيت به اين دليل که ايران تلاش می کند وجوه خود را به جای دلار، با يورو بپردازد، پيچيده تر شده است.


ولاديمير پاولف، یک مقام سازمان دولتی روسی طرف قرارداد با ايران نیز گفت: «روسيه به کار ساخت بوشهر ادامه خواهد داد»، اما اشاره کرد که گفت و گوها با هيات ايرانی، بر اين موضوع تمرکز دارد که کمبود منبع مالی می تواند بر زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر تاثير داشته باشد.


این در حالی است که مقامات ایران اعلام کرده اند که تهران سر موعد اقساط خود را پرداخت کرده است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه گفته است که « ما حتی در پرداخت های مالی خود جلوتر از کار پیمانکار بوده ایم.»


هفته گذشته هیاتی از سوی سازمان انرژی اتمی ایران به ریاست محمد سعیدی، معاون این سازمان به روسیه سفر کرد تا درباره راه های حل این مشکل به رایزنی بپردازد. ایران می گوید که کمبود منابع مالی شرکت روسی سبب شده تا این کشور برای تحویل به موقع نیروگاه بوشهر تاخیر داشته باشد.



آقای آقازاده با انتقاد تلویحی از عملکرد روسیه در این پروژه گفته است: «شركت روسی پيمانكار تاكنون بيش از هشت مدير عوض كرده و پول هايی را كه از ايران گرفته در جاي خودش استفادهنكرده است.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای آقازاده با انتقاد تلویحی از عملکرد روسیه در این پروژه گفته است: «شركت روسی پيمانكار تاكنون بيشاز هشت مدير عوض كرده و پول هايی را كه از ايران گرفته در جاي خودش استفادهنكرده است.»


وی افزود که بوشهر تاكنون با تاخيرهای بسيار زيادی برخورد كرده و اكنون نيز كه بحث قطعنامه‌های شورای امنيت مطرح است، اميدواريم روس ها وارد مباحث سياسی نشوند.


نیروگاه اتمی بوشهر تنها پروژه هسته ای ایران است که با فشار روسیه از فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شد. شورای امنیت در قطعنامه ماه دسامبر گذشته خود صدور هرگونه فن آوری اتمی و موشکی را به ایران بدلیل امتناع تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم ممنوع کرد.


براساس توافق صورت گرفته میان تهران و مسکو، سوخت نیروگاه بوشهر باید در اواخر ماه مارس به ایران تحویل و خود نیروگاه در ماه سپتامبر، شهریور ماه، آینده راه اندازی شود که با توجه به اختلافات مالی میان دو کشور این زمان بندی در هاله ای از ابهام فرو رفته است.


XS
SM
MD
LG