لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

گفت و گوهای ایران و روسیه برای حل اختلاف مالی


کار تکمیل نیروگاه بوشهر، تا به حال چندین بار با دشواری رو به رو شده است
کار تکمیل نیروگاه بوشهر، تا به حال چندین بار با دشواری رو به رو شده است

مقام های هسته ای روسيه روز چهارشنبه هفتم ماه مارس گفتند گفت و گوهای هيات ايرانی که در ارتباط با اختلاف مالی ايران و روسيه بر سر نيروگاه بوشهر به مسکو سفر کرده است، بر «وضعيت بحرانی» ناشی از دیر کردهای ایران در پرداخت بدهی تمرکز دارد.


ولاديمير پاولف يک مقام بلند پايه شرکت دولتی روسی که پروژه ساخت نيروگاه بوشهر را به عهده دارد گفت مذاکرات با هيات ايرانی به رياست محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، بر موضوع هزينه لازم برای تکميل نيروگاه متمرکز خواهد بود.


آقای پاولف در بيانيه ای اظهار داشت که «موضوع گفت و گوهای روز چهارشنبه، وضعيت بحرانی است که در پی تاخير ایران در پرداخت وجوه لازم ايجاد شده است.»


در چند ماه گذشته مسکو هشدار داده بود که تاخير در پرداخت وجوه لازم از سوی جمهوری اسلامی، باعث تاخير در تکميل نيروگاه بوشهر خواهد شد.


قرار است نيروگاه بوشهر در ماه شهريور سال جاری خورشيدی آغاز به کار کند. سوخت هسته ای نيروگاه نيز قرار بود در ماه مارس (ماه جاری ميلادی) ارسال شود.


ولاديمير پاولف مقام سازمان دولتی روسی طرف قرارداد با ايران گفت روسيه به کار ساخت بوشهر ادامه خواهد داد، اما اشاره کرد که گفت و گوها با هيات ايرانی، بر اين موضوع تمرکز دارد که کمبود منبع مالی می تواند بر زمان راه اندازی نيروگاه بوشهر تاثير داشته باشد.


«تاخير ايران در پرداخت بدهی به روسيه»


مقام های هسته ای روسيه در ماه فوريه گفتند که ايران بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخت نکرده است.


محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران پس از آن اعلام کرد که ايران همه بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.


کار ساخت و راه اندازی نيروگاه بوشهر تا کنون چند بار با مشکل رو به رو شده است

با اين حال سرگئی نويکف سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.


به گفته مقام های روسيه، وضعيت به اين دليل که ايران تلاش می کند وجوه خود را به جای دلار، با يورو بپردازد، پيچيده تر شده است.


آقای نويکف گفت با وجود دشواری های مالی موجود، روسيه «به تعهدات خود برای ساخت نيروگاه بوشهر از جمله ارسال سوخت» عمل خواهد کرد.


با اين حال او افزود اين مشکلات موجود می تواند در زمان آغاز کار نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.


روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


با وجود آنکه تحريم های بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی، در حدود دو ماه پيش، شامل نيروگاه بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.


XS
SM
MD
LG