لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

سفر هيئت ايرانی به روسيه برای حل اختلاف مالی


ممکن است ممکن است تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد
ممکن است ممکن است تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد

يک هيئت ايرانی برای حل اختلاف ها بر سر آنچه تاخير در پرداخت بدهی های ايران به روسيه عنوان شده و ممکن است باعث تاخير در ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر شود، به روسيه می رود.


به گفته محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران، اين هيئت در مدت اقامت خود در روسيه، تلاش خواهد کرد راه حلی برای مسايل مالی پيش آمده بيابد.


آقای سعيدی بار ديگر تکرار کرد که ايران در پرداخت بدهی خود به روسيه تاخيری نداشته است.


او افزود که نيروگاه بوشهر هم اکنون در مرحله نصب و راه اندازی برخی از تجهيزات جانبی قرار دارد.
به گفته وی، مشکل پيش آمده اين است که «شرکت پيمانکار فاقد نقدينگی لازم جهت ترخيص لوازم و تجهيزاتی که در کارخانه سازنده ساخته شده است می باشد و از طرف ايرانی خواسته است که در اين راه مساعدت کند.»


آقای سعيدی همچنين گفت که موضوع بدهی ايران به روسيه در اين رابطه درست نيست.


«ايران بدهی خود را به روسيه نپرداخته است»


مقام های هسته ای روسيه روز سه شنبه بيستم فوريه بار ديگر تاکيد کردند که ايران بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخت نکرده است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت ديرکرد ايران در پرداخت وجوه لازم، باعث تاخير در راه اندازی نيروگاه هسته ای بوشهر خواهد شد.


ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی پيشتر از قول محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران گزارش داد که ايران همه بدهی های خود را به موقع پرداخت کرده است.


با اين حال سرگئی نويکف سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها ۵ ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.


به گفته مقام های روسيه، وضعيت به اين دليل که ايران تلاش می کند وجوه خود را به جای دلار، با يورو بپردازد، پيچيده تر شده است.


آقای نويکف گفت با وجود دشواری های مالی موجود، روسيه «به تعهدات خود برای ساخت نيروگاه بوشهر از جمله ارسال سوخت» عمل خواهد کرد.


با اين حال او افزود اين مشکلات موجود می تواند در زمان آغاز کار نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.
کار ساخت و راه اندازی نيروگاه بوشهر تا کنون چند بار با مشکل رو به رو شده است.


روسيه در اوايل سال های ۱۹۹۰ ميلادی کار ساخت و تکميل نيروگاه بوشهر را به عهده گرفت. اين کار تا کنون چند بار به دلايل فنی به تاخير افتاده است.


از زمانی که ايران به علت بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود زير فشار قرار گرفته است، نيروگاه بوشهر نيز به يک مساله حساس سياسی تبديل شده است.


مسکو قرار است در ماه مارس ماه آينده ميلادی در حدود يک ماه و نيم ديگر، ارسال سوخت هسته ای را به بوشهر آغاز کند.


تحريم های شورای امنيت و نيروگاه هسته ای بوشهر


با وجود آنکه تحريم های بيست و سوم ماه دسامبر سال گذشته ميلادی، در حدود دو ماه پيش، شامل نيروگاه بوشهر نمی شود، اما به گفته کارشناسان ممکن است تحريم ها، بر زمان تکميل نيروگاه بوشهر تاثير بگذارد.


آمريکا و کشورهای اروپايی، فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران را تلاش برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند تا زمانی که صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران روشن نشده، روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز و برای توليد برق دنبال می کند.


شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند. اين مهلت، چهار روز ديگر به پايان می رسد.


در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، تحريم هايی هم عليه ايران اعمال شده که برنامه های موشکی و اتمی ايران را در بر می گيرد.


XS
SM
MD
LG