لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

بازداشت چهار ایرانی دیپلمات - نظامی در عراق


به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، علت بازداشت اين ايرانيان، متهم بودن به رهبری حملات خرابکارانه در عراق بوده است.
به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، علت بازداشت اين ايرانيان، متهم بودن به رهبری حملات خرابکارانه در عراق بوده است.

بنا به تازه ترین گزارش ها ، ارتش آمريکا چهار ايرانی را طی روزهای اخير در عراق بازداشت کرده است. از ميان اين گروه، دو ديپلمات ايرانی آزاد شده اند اما دو مقام عالی رتبه نظامی ايران همچنان در بازداشت هستند .


مقام های آمريکايی و عراقی گفته اند که اين افراد هفته قبل و در پی اجرای يک عمليات در بغداد دستگير شدند. هدف از اجرای اين عمليات، دستگيری افراد مظنون به هدايت حملات خرابکارانه اعلام شده است .


این در حالی است که سخنگوی دولت عراق گفته است که دو ايرانی بازداشت شده از سوی نيروهای آمريکايی، چند هفته قبل با دعوتنامه جلال طالبانی، رييس جمهور عراق، و به عنوان بخشی از روند همکاری های امنيتی ايران و عراق، عازم بغداد شده بودند.



هيوا عثمان، مشاور رسانه ای رييس جمهور عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است: اين دو ايرانی که به دعوت جلال طالبانی به عراق آمده بودند اکنون در بازداشت نيروهای آمريکايی هستند و رييس جمهور از اين اتفاق ناراضی است.


به گفته اين مقام عراقی، دعوت طالبانی از اين دو ايرانی، در چارچوب توافق ميان تهران – بغداد برای بهبود شرايط امنيتی صورت گرفته بود.


در همین حال، محمود عثمان، نماينده پارلمان عراق، درگفت و گو با راديو فردا پیرامون دستگيری چهار ايرانی توسط نيروهای آمريکايی گفت: اين افراد، به گفته سخنگوی رئيس جمهوری عراق، به دعوت آقای طالبانی به عراق آمده بودند تا برای مسايل امنيتی گفت و گو کنند.


به گفته وی، هر رويدادی می تواندی موجب نگرانی ايرانی ها شود، که البته، تاکنون از جانب ايران و عراق در مورد تاثير اين ماجرا بر مناسبات تهران و بغداد، مطلبی ابراز نشده است.


این نماینده پارلمان، همچنين در مورد تاثير اين ماجرا بر مناسبات ايران و آمريکا گفت: با توجه به تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته ای ايران، مناسبات دو کشور به اندازه کافی تيره هست و اين دستگيری و نيز برخی مشکلات درمرز، چندان تاثيری در اين روابط ندارد.


عثمان گفت: اين مسايل فقط نشان دهنده آن هستند، که ايران و آمريکا به جای نشستن بر سر ميز مذاکره، درمسيری پيش می روند، که مناسباتشان تيره تر و خشونت های ميان اين دو کشور بيشتر می شود.


تاييد خبر بازداشت اين دو ايرانی در بغداد از سوی دفتر رييس جمهور عراق، پس ازآن صورت گرفت که روزنامه نيويورک تايمز به نقل از مقام های آمريکايی گزارش داد که هفته پيش حداقل چهار ايرانی به دنبال حمله نيروهای آمريکايی در عراق دستگير شده اند .


به نوشته روزنامه نيويورک تايمز، علت بازداشت اين ايرانيان، متهم بودن به رهبری حملات خرابکارانه در عراق بوده است.


هرچند مشاور رسانه ای رييس جمهور عراق، بازداشت تنها دو ايرانی در را تاييد کرده، اما به اين نکته هم اشاره کرده که ممکن است شمار افراد دستگير شده بيشتر باشد .


بنا به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، در حمله نيروهای آمريکايی به افراد مظنون، ابتدا چهار ايرانی بازداشت شدند که از آن ميان، دو ديپلمات ايرانی به نيروهای عراقی تحويل داده شده و در نهايت آزاد شدند اما همچنان دو مقام «عالی رتبه نظامی ايران» در زندان نيروهای آمريکايی هستند .


فرماندهان ارتش آمريکا در عراق همواره جمهوری اسلامی ايران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده و گفته اند که نا آرامی های درون عراق ناشی از فعاليت های تهران است .


اما تهران همواره اين اتهام ها را رد کرده و گفته که فعاليت هايش در عراق به قصد برقراری آرامش است.
XS
SM
MD
LG