لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

چین و روسیه آزمایش‌ موشکی کره شمالی را «غیرقابل قبول» خواندند


مردم سئول در حال تماشای گرافیک آزمایش موشکی رو سه‌شنبه کره شمالی.
مردم سئول در حال تماشای گرافیک آزمایش موشکی رو سه‌شنبه کره شمالی.

چین و روسیه طرحی را برای کاهش تنش در رابطه با کره شمالی پیشنهاد دادند که محور آن توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی از سوی کره شمالی و در مقابل خودداری آمریکا و کره جنوبی از برگزاری رزمایش‌های بزرگ نظامی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه چین و روسیه این طرح را پس از ملاقات اخیر رهبران دو کشور و جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی مطرح کردند.

ارتفاع و طول پرواز این موشک از موارد قبلی که کره شمالی آزمایش کرده بود بیشتر بود و در سراسر جهان موجب نگرانی شد. دولت‌های روسیه و چین این آزمایش موشکی را «غیرقابل قبول» توصیف کردند.

وزارت خارجه چین و روسیه در بیانیه مشترک خود گفتند حکومت کره شمالی باید «با یک تصمیم سیاسی داوطلبانه هر گونه آزمایش هسته‌ای و یا آزمایش موشک‌های بالستیک را متوقف کند» و در مقابل آمریکا و کره جنوبی باید «از برگزاری رزمایش‌های نظامی بزرگ خودداری کنند».

در ادامه این بیانیه گفته می‌شود که طرف‌های درگیر باید با مذاکره روی اصولی از جمله عدم کاربرد قدرت نظامی و تعهد به پاک کردن شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای توافق کنند.

در عین حال در این طرح تاکید شده است که «حساسیت‌های» کره شمالی باید در نظر گرفته شود و از سایر کشورها نیز خواسته شده تا برای کمک به انجام این گفت‌وگوها «فضایی صلح‌آمیز از اعتماد متقابل» را فراهم کنند.

پکن و مسکو در اشاره‌ای آشکار به آمریکا از «حضور نظامی قدرت‌های غیرمنطقه‌ای» در شمال شرق آسیا به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی انتقاد کرده‌اند.

به طور مشخص آنها با سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در منطقه مخالفند و می‌گویند استقرار این سامانه در منطقه «به منافع امنیتی و استراتژیک قدرت‌های منطقه‌ای از جمله روسیه و چین به شدت لطمه زده» و صلح و ثبات را در منطقه تضعیف می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید دیدار رهبر چین از روسیه در شرایطی انجام می‌شود که مناسبات پکن و واشینگتن به خاطر اعزام یک ناوشکن آمریکایی به آب‌های اطراف جزایر متعلق به چین در دریای جنوبی چين متشنج شده است.

رییس‌جمهوری چین قبل از ورود به مسکو در روز دوشنبه به دونالد ترامپ هشدار داد که «برخی عوامل منفی» به مناسبات چین و آمریکا لطمه می‌زند.

ولادیمیر پوتین در جریان دیدار رهبر چین از مسکو، او را به عنوان «دوستی بزرگ» ستود و عالی‌ترین نشان افتخاری روسیه را به خاطر تلاش‌هایش برای تحکیم مناسبات دو کشور به او اعطا کرد.

رهبر چین نیز گفت: «مناسبات روسیه و چین در بهترین وضعیت ممکن است».

رهبران چین، روسیه و آمریکا در روزهای آینده در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت خواهند کرد. ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ برای اولین بار درحاشیه این اجلاس با هم دیدار و مذاکره خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG