لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

شیراک: جنگ عراق تروریسم را گسترش داده است


آقای شیراک می گوید: بيش از هر وقت ديگری، اولويت در بازگرداندن حق حاکميت به مردم عراق است.
آقای شیراک می گوید: بيش از هر وقت ديگری، اولويت در بازگرداندن حق حاکميت به مردم عراق است.

ژاک شيراک، رئيس جمهوری فرانسه، روز جمعه، گفت: « جنگ عراق ميدان جديدی به گسترش تروريسم داده است.»


آقای شيراک که در جمع سفيران فرانسه در کشورهای مختلف سخن می گفت: همانطور که فرانسه پيش بينی کرده بود، و نگرانی خودرا ابراز داشته بود، جنگ عراق دگرگونيهايی بوجود آورده که اثرات آن همچنان ادامه دارد .


وی افزود: اين ماجراجوئی موجب تشديد شکاف ها بين جمعيت های مختلف در عراق شده، تماميت عراق را به لرزه انداخته، و ثبات مجموع کشورهای منطقه را شکننده کرده است. به طوری که هر کشوری نگران امنيت و استقلال خويش است .


رييس جمهوری فرانسه گفت: بيش از هر وقت ديگری، اولويت در بازگرداندن حق حاکميت به مردم عراق است .


از سوی ديگر، فيليپ دوست بلازی وزير امورخارجه فرانسه قرار است که امروز برای ديدار با مقامات عربستان سعودی عازم رياض شود .


وزير امورخارجه فرانسه در اين سفر با ملک عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود پادشاه عربستان و همتای سعوديش، شاهزاده فيصل بن عبدالعزيز آل سعود ديدار و گفت وگو خواهد کرد .


بر پايه اطلاعيه وزارت امورخارجه فرانسه، اين سفر در چارچوب تماس های متداول فرانسه و عربستان صورت می گيرد، و طی آن، مسائل منطقه ای، بويژه موقعيت لبنان مورد بررسی قرار خواهند گرفت .


در طول سال ۲۰۰۶ نيز گذشته از سفر سه روزه ژاک شيراک به عربستان ، «تييری برتون» وزير اقتصاد و دارائی فرانسه، و خانم «ميشل آليو ماری» وزير دفاع به عربستان رفتند، و وليعهد عربستان نيز در ماه ژوئيه گذشته در پاريس با مقامات ارشد فرانسوی ديدار کرد .


به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، ديدار امروز فيليپ دوست بلازی با مقامات عربستان، بواسطه نقش مهمی است که اين کشور در منطقه و لبنان دارد .


از اين گذشته، در کنفرانسی که قرار است در ۲۵ ژانويه در مورد لبنان در پاريس برگزار شود، ژاک شيراک به عنوان برگزار کننده اين کنفرانس که به آن کنفرانس پاريس ۳ گفته ميشود، از رهبران ۳۰ کشور جهان بويژه کشورهای اروپائی و خاورميانه دعوت کرده است برای گفت وگو در مورد لبنان در اين کنفرانس شرکت کنند .


هدف از کنفرانس پاريس، حمايت های اقتصادی و سياسی از تلاش های دولت لبنان در راه بازسازی اين کشور است .


XS
SM
MD
LG