لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

فرماندهان کلیدی آمریکا در عراق تغییر می کنند


دريادار ويليام فالون که هم اکنون فرماندهی نيروهای آمريکايی در اقيانوس آرام را به عهده دارد، جانشين ژنرال جان ابی زيد ، فرمانده مرکزی نيروهای آمريکايی در منطقه را به عهده خواهد گرفت.
دريادار ويليام فالون که هم اکنون فرماندهی نيروهای آمريکايی در اقيانوس آرام را به عهده دارد، جانشين ژنرال جان ابی زيد ، فرمانده مرکزی نيروهای آمريکايی در منطقه را به عهده خواهد گرفت.
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به عنوان بخشی از استراتژی جديد اين کشور در عراق و با هدف «پيروزی در عراق»، فرماندهان کليدی ارتش آمريکا در عراق و جمعی از مسولان غيرنظامی در امور عراق را تغيير خواهد داد.

هر چند که اين گزارش هنوز از سوی کاخ سفيد و وزارت دفاع آمريکا، رسما تاييد نشده است، اما رسانه های آمريکايی به نقل از مقام های دولت اين کشور، جزییات برخی از اين تغييرات را منتشر کرده اند.

بنا به اين گزارش ها، دريادار ويليام فالون که هم اکنون فرماندهی نيروهای آمريکايی در اقيانوس آرام را به عهده دارد، جانشين ژنرال جان ابی زيد ، فرمانده مرکزی نيروهای آمريکايی در منطقه را به عهده خواهد گرفت. وی در اين سمت مسووليت نظامی ارتش آمريکا در افغانستان و عراق را به عهده خواهد گرفت.

همچنين انتظار می رود که ژنرال ديويد پترائوس نيز جايگزين ژنرال جرج کيسی، فرمانده نيروی زمينی ارتش آمريکا در عراق شود.

اين گزارش ها می افزايند که رايان کراکر، سفير آمريکا در کشور پاکستان، به جای زلمای خليل زاد، سفير کنونی آمريکا در عراق، مسوليت اداره سفارتخانه آمريکا در بغداد را به عهده خواهد گرفت.

همچنین انتظار می رود که در روز جمعه، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، جان نگروپنته که اکنون مسوليت اداره اطلاعات ملی آمريکا را به عهده دارد را به عنوان معاون وزير امور خارجه آمريکا منصوب کند. آقای نگروپنته پیش از مسولیت کنونی، سفیر آمریکا در عراق و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بوده است.

اداره اطلاعات ملی آمريکا، در سال ۲۰۰۵ ميلادی تشکيل شد و آقای نگروپنته، نخستين رييس اين اداره بود. اين سمت پس از آن ايجاد شد که کنگره آمريکا، از شيوه های جمع آوری اطلاعات مربوط به پيش از حمله تروريستی يازدهم سپتامبر، ابراز نارضايتی کرده بود.

اداره اطلاعات ملی آمريکا، بر ۱۶ سازمان اطلاعاتی فدرال آمريکا از جمله سازمان مرکزی فدرال CIA، نظارت می کند و منابع آگاه در دولت آمريکا به رسانه های اين کشور گفته اند که بعد از آقای نگروپنته، مايکل مک کونل، درياسالار بازنشسته و از مقام های امنيتی، رياست اين اداره را به عهده خواهد گرفت.

پيش از این جرج بوش وعده داده که به زودی در يک سخنرانی جزييات طرح های تازه برای تغيير استراتژی دولت آمريکا در عراق را تشريح خواهد کرد.

از جمله موضوعات مورد توجه رييس جمهوری آمريکا برای اين تغيير، پيشنهاد افزايش تعداد نيروهای آمريکايی در عراق برای تثبيت امنيت در اين کشور است.
XS
SM
MD
LG