لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

درگیری پلیس تهران با دراویش گنابادی؛ «سه مأمور پلیس کشته شدند»


تجمع دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی شکل گرفته بود.
تجمع دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی شکل گرفته بود.

تحصن و تجمع دروایش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش، به خشونت و درگیری با مأموران انتظامی کشیده شده است. همزمان پلیس مدعی کشته شدن سه مأمور خود در این درگیری است.

این تجمع اعتراضی روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی که توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شده است، برگزار شد.

آقای ریاحی ۷۰ ساله و ساکن شهرکرد است که بر اساس برخی گزارش‌ها، «در پی ایجاد مزاحمت‌های نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی در اطراف محل زندگی قطب دراویش گنابادی» به تهران سفر کرده بود.

کسری نوری، از فعالان حقوق دروایش گنابادی که در این تجمع اعتراضی حضور داشته است، به رادیو فردا گفت: «نزدیک صدنفر حمله کردند به دراویش گنابادی، تیراندازی کردند، ضرب و شتم کردند. ما الان نگران امنیت منطقه گلستان هفتم هستیم. نگران حریم دکتر نورعلی تابنده هستیم و تا پای جان‌مان می‌ایستیم».

نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی است که ساکن خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران است. مأموران پلیس پیشتر نیز دو بار در روزهای چهارم و ۱۴ بهمن امسال با دراویش گنابادی در منطقه گلستان هفتم درگیر شده بودند.

دروایش گنابادی اعلام کرده بودند که مأموران انتظامی قصد بازداشت نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، را داشتند که مانع این کار شدند. با این حال، پلیس ایران چنین ادعایی را تکذیب کرد.

در حالی که دراویش گنابادی بروز درگیری‌های روز دوشنبه را به تحریک پلیس امنیت تهران نسبت می‌دهند، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون ایران گفت که سه مأمور ناجا در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

او در این باره گفت: «متأسفانه سه تن از مأموران نیروی انتظامی در درگیری عصر امروز در خیابان گلستان هفتم به شهادت رسیده و ضاربان آنها نیز دستگیر شدند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی، نیز ضمن متهم کردن دراویش به «ایجاد تشنج» در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران، نوشت: «اما حمله خشمگین یکی از هوداران این فرقه با یک دستگاه اتوبوس به صف ماموران نیروی انتظامی در مقابل کلانتری آن را به یک حادثه مرگبار و خونین تبدیل کرد».

این خبرگزاری افزوده است: «هجوم دیوانه‌وار این اتوبوس در خیابان پاسداران به سمت کلانتری باعث آسیب رسیدن به ۱۲ دستگاه خودروی عبوری و پارک شده مردم و هم‌چنین زخمی شدن تعدادی از عابران پیاده شده است».

فارس لحظاتی پیش به نقل از «منابع آگاه» نوشت: راننده اتوبوسی که به مردم و ماموران نیروی انتظامی در خیابان پاسداران حمله کرد، «فردی به نام "یاور محمد ثلاث" از پیروان...دراویش گنابادی است».

این منبع ادعا کرده که «اتوبوس مذکور متعلق به یکی از سران فرقه گنابادی و با پلاک شهرستان است و در روزهای اخیر در حاشیه خیابان گلستان هفتم پاسداران متوقف بوده است».

اسامی کشته شدگان نیروی انتظامی، «گروهبان یکم امامی و گروهبان یکم بایرامی» اعلام شده است. فارس می‌گوید که نفر سوم یک سرباز است ولی نام او را منتشر نکرده است.

خبرگزاری ایلنا هم گزارش داده که «هفت تن از مأموران ناجا نیز به دلیل مصدومیت به برخی از بیمارستان‌های شهر تهران منتقل شده‌اند».

این وضعیتی که می‌گویند در مورد اتوبوس کذایی، [باید بگویم] اتوبوس اصلا در داخل گلستان هفتم پارک بود و می‌خواست که به سمت دیگر حرکت کند، اینها گویا حمله کردن به سمت دراویش گنابادی، این اتوبوس هم مسیر خودش را رفته. اگر تصادفی ایجاد شده، ربطی به دروایش گنابادی ندارد
کسری نوری، از فعالان دراویش گنابادی

کسری نوری در مصاحبه‌ای که دوشنبه شب با رادیو فردا داشت ضمن تکذیب ادعای سخنگوی ناجا درباره دخالت دروایش گنابادی در کشته شدن احتمالی سه مامور پلیس گفت: «نیروی انتظامی باید به این پرسش پاسخ دهد که وقتی شما متعهد شدید هیچ درویشی را بازداشت نمی‌کنید چرا آنها را بازداشت کردید؟ ضمن اینکه وقتی جلوی کلانتری ۱۰۲ پاسداران قول دادید که ما نعمت ریاحی را آزاد می‌کنیم، چرا به ما حمله کردید؟»

وی افزود: «این وضعیتی که می‌گویند در مورد اتوبوس کذایی، [باید بگویم] اتوبوس اصلا در داخل گلستان هفتم پارک بود و می‌خواست که به سمت دیگر حرکت کند، اینها گویا حمله کردن به سمت دراویش گنابادی، این اتوبوس هم مسیر خودش را رفته. اگر تصادفی ایجاد شده، ربطی به دروایش گنابادی ندارد».

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولاً به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.

با وجود این، برخی اعتقادات خاص پیروان این آیین باعث شده است تا در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی به شدت آنها را سرکوب کند.

با استفاده از مصاحبه رادیو فردا، گزارش خبرگزاری‌های ایلنا و فارس و توئیتر؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG