لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

کلینتون خواستار تغییر در رهبری مخالفان بشار اسد شد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمریکا، که به منطقه بالکان سفر کرده است در زاگرب، پایتخت کروواسی، اعلام کرد که شورای ملی سوريه «ديگر معرف رهبری اپوزيسيون» در اين کشور نيست.

واشینگتن تلاش می‌کند که با سازماندهی دوباره گروه‌های مختلف اپوزيسيون سوريه، ساختار موثرتری به آن ببخشد و اپوزيسيون سوريه نماينده قشرهای بيشتری از مردم این کشور باشد.

خانم کلينتون روز چهارشنبه، ۳۱ اکتبر، گفت که سوريه نياز به اپوزيسيونی یکپارچه دارد که شامل تمام گروه‌های قومی در اين کشور باشد و شورشيانی را که مشغول نبرد با بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه هستند، نمايندگی کند.

به گفته او، شورای ملی سوريه که مقر آن در استانبول است و با حضور جمع گسترده‌ای از تبعيديان سوريه تشکيل شده، «ديگر نمی‌تواند نقش رهبری را آن‌چنان که لازم است، ايفا کند».
وزير امور خارجه ايالات متحده که در منطقه بالکان به سر می برد، گفت: «ما به صراحت اين موضوع را مطرح کرده‌ايم که شورای ملی سوريه ديگر معرف رهبری اپوزيسيون نيست».

او افزود: «آنها می‌توانند بخشی از يک اپوزيسيون بزرگ‌تر باشند. اما آن اپوزيسيون بايد شامل افرادی در داخل سوريه و ديگر کسانی باشد که خواسته‌ای مشروع دارند و نياز دارند که صدايشان شنيده شود».

خانم کلينتون همچنين گفت: «کسانی که ويژگی‌های خوب بسياری دارند، اما برای مثال، ۲۰ يا ۳۰ يا ۴۰ سال است که ديگر در سوريه زندگی نمی‌کنند، نمی‌توانند معرف اين اپوزيسيون باشند».

او اضافه کرد: «اين اپوزيسيون بايد معرف کسانی باشند که امروز در خط مقدم نبرد هستند و می‌ميرند برای آن که آزادی خود را به دست آورند».

در همين حال ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا نيز خواستار اصلاحات در ساختار اپوزيسيون سوريه شد.

به گزارش روزنامه گاردين، آقای هيگ در پاسخ به پرسش‌های نمايندگان پارلمان بريتانيا در رابطه با اظهارات خانم کلينتون درباره سوريه گفت: «آنها [اپوزيسيون] نياز به برنامه منسجم‌تری برای تحول دارند و اين مسئله برای آنها حائز اهميت است که به هر کاری برای جلب نظر عمومی در سوريه و کسانی چون اقليت‌ها، مسيحيان و جامعه تجار دست بزنند تا آنها نيز دريابند که با اين تغيير شرايط بهتر از حکومت اسد می‌شود».

وزير امور خارجه بريتانيا اضافه کرد: «اين مسئله البته به واسطه کسانی که در کشورهای ديگر، از جمله کشور ما زندگی می‌کنند، ميسر نمی‌شود و پسنديده هم نيست که آنها [برای مردم سوريه] برنامه خاص تعيين کنند».

او افزود: «تمام مسئله اين است که مردم سوريه بايد برای آينده خود تصميم بگيرند. بنابراين آنها مجبورند که با يک برنامه منسجم گرد هم بيايند».

آقای هيگ همچنين گفت که ضمن احترام به اپوزيسيون و شورای ملی سوريه که قصد ساختن آينده‌ای بهتر برای کشور خود دارند به آنها توصيه می‌کند که حول يک برنامه به اجماع برسند.

مخالفان حکومت اسد می‌گويند که در طول قيام ۲۰ ماهه مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد بيش از ۳۵ هزار تن کشته شده‌اند.

گفته می‌شود اختلافات ميان اپوزيسيون سوريه يکی از دلايل ناکامی آنان در مقابل حکومت است.
XS
SM
MD
LG