لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

بحران کرونا؛ شیوع مجدد در برخی کشورها و بحث اروپا درباره تعطیلات تابستانی


با وجود هشدارها در مورد خطر از سرگیری فعالیت‌های عادی، بحث در مورد سفر در تعطیلات تابستانی بین کشورهای اتحادیه اروپا بالا گرفته است.
با وجود هشدارها در مورد خطر از سرگیری فعالیت‌های عادی، بحث در مورد سفر در تعطیلات تابستانی بین کشورهای اتحادیه اروپا بالا گرفته است.

همزمان با تلاش کشورها برای یافتن تعادلی بین پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و آغاز دوباره فعالیت‌های اقتصادی، در برخی از کشورها شاهد موج جدید شیوع و مرگ مبتلایان هستیم و همزمان بحث در مورد تعطیلات و سفرهای تابستانی در میان دولت‌های اروپایی بالا گرفته است.

مقامات محلی ووهان، شهری در چین که شیوع ویروس از آنجا آغاز شد پس از تشخیص چند مورد ابتلای جدید برنامه انجام تست از تمامی جمعیت ۱۱ میلیونی این کلان شهر را آغاز کرده‌اند.

در لبنان پس از افزایش موارد ابتلا و آنچه که دولت آن را عدم رعایت مقررات و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم توصیف کرد قرار است از نیمه شب چهارشنبه مقررات سخت قرنطینه دوباره به مدت چهار روز دیگر به اجرا گذاشته شود.

با وجود هشدارها در مورد خطر از سرگیری فعالیت‌های عادی، بحث در مورد سفر در تعطیلات تابستانی بین کشورهای اتحادیه اروپا بالا گرفته است و برخی معتقدند که بدون احیا گردشگری لطمه اقتصادی ناشی از بحران کرونا تشدید خواهد شد.

طی حدود دو ماهی که از همه‌گیری ویروس در اروپا می‌گذرد اکثر سفرهای داخلی و سفر بین کشورهای اروپایی متوقف شده است. تحت تاثیر این وضعیت نه فقط صنعت گردشگری بلکه خطوط هوایی نیز به شدت لطمه دیده‌اند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت طرح خود برای احیا بخشی از سفرهای خارجی بین کشورهای عضو را اعلام کرد. رئوس کلی طرح کمیسیون اروپا حذف کنترل کارت شناسایی در مبادی مرزی، کمک به خطوط هوایی، خطوط کشتیرانی و اتوبوس برای تضمین سلامت و ایمنی مسافران و همچنین نظارت بر اقدامات ایمنی در هتل‌هاست.

مشخص نیست که واکنش کشورهای عضو اتحادیه به این طرح چه خواهد بود چون تصمیم‌گیر نهایی در زمینه‌هایی مثل سلامت و امنیت، دولت‌ها هستند و نه کمیسیون اروپا.

برخی از کشورها از جمله آلمان و اتریش توافق‌ کرده‌اند که مرز بین دو کشور از روز ۱۵ ژوئن برای مسافرت مردم بازگشایی خواهد شد.

دولت اتریش همزمان اعلام کرد که قصد دارد این طرح را در مورد تعداد دیگری از همسایگان خود از جمله سوئیس اجرا کند ولی هنوز در مورد بازگشایی مرزها با ایتالیا که یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس در اروپا بوده، زود است.

وزیر خارجه آلمان نیز گفت ممنوعیت کامل سفرهای خارجی در آینده نزدیک لغو خواهد شد ولی تاریخ دقیق آن را اعلام نکرد.

اتحادیه هتل‌داران آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد این بخش به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تعداد زیادی از کارمندان خود را بیکار خواهد کرد. ولی در عین حال برای بازگشایی بخشی از هتل‌ها در نواحی ساحلی آلمان و یا ترتیب دادن تورهای تابستانی به نقاطی در کشورهای جنوب اروپا مثل یونان و اسپانیا اعلام آمادگی کرد.

همزمان سختگیری‌های مربوط به قرنطینه در کشورهای اروپایی به مرور تسهیل می‌شوند. قرار است بخشی از مدارس در بلژیک و پرتغال در روزهای آینده فعالیت خود را از سر بگیرند.

همزمان با تسهیل محدودیت‌ها در اروپا، آمار موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشورهای دیگر از جمله روسیه و پاکستان در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت تانزانیا به شدت اظهار نگرانی کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت تانزانیا طی دو هفته اخیر هیچ آماری در مورد تعداد مرگ‌ومیر و موارد ابتلا به ویروس منتشر نکرده است.

در آمریکا با وجود هشدار آنتونی فائوچی، از مقامات ارشد ستاد مقابله با ویروس کرونا، در گزارش روز سه‌شنبه به مجلس سنا در مورد خطرات بازگشايی زودرس فعاليت‌های اقتصادی، تعدادی از ایالت‌ها قرار است در روزهای آینده محدودیت‌ها را لغو کرده و فعالیت‌های اقتصادی حتی آن مواردی که در دوران همه‌گیری ویروس غیرضروری هستند را بازگشایی کنند.

طبق آمارهای دانشگاه جان هاپکینز در آمریکا، تعداد قربانیان کرونا در این کشور بالغ بر ۸۲ هزار نفر و موارد ابتلا نیز از یک میلیون و ۳۷۰ هزار نفر عبور کرده است.

در شهر ووهان چین که مقررات قرنطینه مطلق از اواسط فروردین برداشته شد شش مورد جدید ابتلای محلی به ویروس کشف شده و به همین دلیل مقامات محلی از امروز آزمایش ۱۱ میلیون نفر جمعیت این کلان شهر را آغاز کردند.

طبق آمارهای دانشگاه جان هاپکینز، تعداد قربانیان بیماری کووید- ۱۹ در سراسر جهان از مرز ۲۹۲ هزار نفر عبور کرده و موارد ابتلا به ویروس کرونا به بالای ۴.۲ میلیون نفر رسیده است.

کارشناسان می گويند تعداد واقعی مرگ‌و‌مير و ابتلا از آماری که دولت‌ها منتشر می‌کنند بيشتر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG