لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

آمریکا: گروه حکومت اسلامی به رغم شکست‌ها همچنان یک تهدید خواهد بود


مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید که شکست گروه داعش همانند «کشتن اختاپوس» بود.
مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید که شکست گروه داعش همانند «کشتن اختاپوس» بود.

مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید که گروه حکومت اسلامی، داعش، به رغم شکست‌های اخیرش در سوریه و عراق همچنان یک تهدید خواهد بود.

دان کوتز روز شنبه ۲۸ بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ که رهبران، دیپلمات‌ها و مقام‌های دفاعی کشورهای مختلف در آن گردهم آمده‌اند، تصریح کرد که شکست این گروه همانند «کشتن اختاپوس» بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او اظهار داشت: «این گروه فراتر از یک سازمان تروریستی است. یک ایدئولوژی و شاید یک الهیات باشد، و ترکیب ایدئولوژی و الهیات بیشتر از شکست‌ها در میدان نبرد دوام می‌آورد».

آقای کوتز اضافه کرد در حال حاضر مشخص نیست که آیا «به اندازه کافی برای جلوگیری از احیای گروه حکومت اسلامی تلاش کرده‌ایم، یا اینکه در حالتی از سکون به سر می‌بریم حال آنکه آنها در حال بازسازی خود هستند».

مدیر اداره اطلاعات ملی ایالات متحده تأکید کرد ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهد که این گروه «همچنان یک تهدید محسوب می‌شود».

مدیران ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا روز ۲۴ بهمن ارزیابی سال ۲۰۱۸ خود را درباره تهدید‌های جهانی به کنگره ارائه کردند که بخشی از آن به تهدید داعش اختصاص داشت. دانیل کوتز ارائه کننده اصلی این ارزیابی ۲۸ صفحه‌ای بود.

در بخشی از این گزارش گفته شد که افراطیون خشونت‌طلب که عمدتاً از داعش و القاعده هستند کماکان علیه منافع آمریکا و شرکای آن در دنیا تهدید تروریستی محسوب می‌شوند.

در این گزارش تصریح شده است: گروه داعش در سال آینده خود را در عراق و سوریه بازسازی خواهد کرد و با افزایش حضورش در سطح جهانی و تبلیغ رسالت‌اش، ضمن طرح‌ریزی یک رشته حملات در سطح بین‌المللی، اعضا و هواداران خود را تشویق خواهد کرد تا در کشور‌های متبوع خود دست به حمله بزنند.

گروه حکومت اسلامی که در سال ۲۰۱۴ در عراق پا گرفت به سرعت به عنوان نیرویی مسلط در بخش‌های زیادی از این کشور و سوریه تبدیل شد و با تصرف موصل، خلافت اسلامی اعلام کرد.

با این حال ظرف یکسال گذشته این گروه تقریباً تمام متصرفات خود در عراق را از دست داده و در سوریه نیز تنها در بخش کوچکی از این کشور فعال است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز ششم بهمن گفته بود که «ائتلاف برای شکست داعش تقریباً ۱۰۰ درصد زمین‌هایی را که در عراق و سوریه در تصرف این آدمکش‌ها بود، بازپس گرفته است».

به رغم این تحولات، عاملان انتحاری وابسته به این گروه در کشورهای مختلف از جمله در قاره اروپا دست به عملیات‌های خونینی زده‌اند که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG