لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

ترامپ: تقریباً همه اراضی تحت تصرف داعش باز پس گرفته شده است


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده در سوریه و عراق موفق شده که تقریباً همه اراضی تحت تصرف گروه حکومت اسلامی را از دست این گروه خارج کند.

در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که «ائتلاف برای شکست داعش تقریباً ۱۰۰ درصد زمین‌هایی را که در عراق و سوریه در تصرف این آدم‌کش‌ها بود، بازپس گرفته است».

آقای ترامپ در عین حال تصریح کرد که «نبرد هنوز ادامه دارد و کارهایی باید انجام شود که موفقیت‌ها تثبیت شوند».

در ماه‌های گذشته گروه حکومت اسلامی، داعش، شکست‌هایی پیاپی را در عراق و سوریه متحمل شده و اخیراً رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌بینی کرده بود که شکست نظامی نهایی این گروه ظرف چند هفته آینده محقق خواهد شد.

ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا، سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که ۱۵۰ تن از جنگجویان داعش در دره رود فرات در سوریه کشته شده‌اند اما تعدادی در این محل باقی هستند.

در این زمینه گفته شد که نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی که از کردها و اعراب تشکیل شده و از حمایت آمریکا برخوردار است، در شناسایی محل استقرار جنگجویان داعش به ائتلاف علیه داعش کمک کرده است.

خبرگزاری فرانسه یادآور شده که شبه‌نظامیان کرد نقشی مهم را در شکست‌های اخیر داعش ایفا کرده‌اند.

در عین حال در پی شکست‌های ماه‌های اخیر داعش در عراق و افغانستان، تحرکاتی از سوی هواداران این گروه در افغانستان گزارش شده و از جمله روز چهارشنبه این گروه مسئولیت حمله‌ای را به دفتر یک سازمان بین‌المللی امداد کودکان در جلال‌آباد افغانستان به عهده گرفت.

در این حمله دست کم دو تن کشته و ۱۴ تن زخمی شدند و به دنبال آن سازمان «کودکان را نجات دهید» اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در افغانستان به حال تعلیق درآورده است.

روز جمعه اما دونالد ترامپ گفت که «ما متعهدیم که افغانستان هیچگاه به پناهگاهی برای تروریست‌هایی تبدیل نشود که به دنبال کشتار غیرنظامیان هستند».

چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر نگرانی‌ها در مورد حضور نیروهای داعش در مرزهای شمالی افغانستان، یادآور شده بود که اگر نیروهای آمریکایی در افغانستان نبودند شرایط در این کشور به مراتب بدتر می‌شد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، در حال حاضر ۱۱ هزار نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند و در راهبرد تازه آمریکا در مورد افغانستان که ۳۰ مرداد امسال از سوی دونالد ترامپ اعلام شد نیز، تقویت این نیروها با هدف جلوگیری از پیشروی طالبان و سقوط احتمالی دولت افغانستان تأکید شده است.

در آن زمان خبرگزاری رویترز یادآور شد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۷ برآورد کرده بودند که حتی با افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان، احتمالاً سال آینده وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت.

ناتو نیز در آبان ماه امسال اعلام کرد که برای کمک به دولت افغانستان در مقابله با طالبان، شمار نیروهایش در این کشور را از ۱۳ هزار تن به ۱۶ هزار تن افزایش می‌دهد که درگیر عملیات رزمی نخواهند شد و تنها به آموزش و مشاوره خواهند پرداخت.

برای دوره ای آمریکا، ناتو و متحدانشان حدود ۱۰۰ هزار نظامی در افغانستان داشتند، اما از سال ۲۰۱۴ این نیروها به عملیات رزمی خود در این کشور پایان دادند.

بر پایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG